بیماری های تنفسی و روش های پیشگیری از آن

3263 بازدید
18 اسفند 98
سمانه

بیماری های تنفسی و روش های پیشگیری از آن

برخی از مردم ممکن است عفونت نسبتا خفیفی بگیرند و برای غلبه بر آن ماه ها یا سال ها زمان لازم باشد. اگر سرماخوردگی یا گلودرد را درمان نکنید، معمولا خودبخود بهتر خواهد شد، اما این احتمال نیز وجود دارد که عفونت گسترش یابد و سرانجام به سرفه های واقعا بدی منجر شود. به علاوه شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر این که درمان های طبیعی می تواند سرعت بهبود را افزایش دهد و از عود عفونت جلوگیری کند، هر چند ممکن است درمان قطعی محسوب نشود.

روش های درمان بیماری های تنفسی

این درمان ها مضر یا خیلی گران نیستند. بسیاری از این توصیه ها مزایای دیگری هم دارد. مثال تخم بادیان یک درمان سنتی برای سرفه های  تحریکی است و از سوی دیگر برای نفخ و سایر مشکلات گوارشی نیز مفید می باشد. سیر خواص ضدباکتریایی دارد و برای رقیق کردن خون نیز به کار می رود. دوش آب سرد کوتاه مانع سرماخوردگی می شود و گردش خون را تحریک می کند.

برخی از داروهای گیاهی دستگاه تنفس از طریق عمل رفلکسی اثر می کنند، یعنی مستقیما جذب دستگاه تنفس نمی شوند بلکه ناحیه ای از بدن را تسکین می دهند یا تحریک می کنند و بدین وسیله سر یا سینه را تحت تاثیر قرار می دهند. سایر داروها ممکن است اثر تخلیه کننده یا ضد تحریکی داشته باشند، مانند ضمادها و حمام های پا.

 

بیماری های تنفسی

بیماری های تنفسی

 

اغلب گفته می شود که تسکین دادن رفلکس سرفه عاقلانه نیست، زیرا سرفه روشی برای پاکسازی مجاری هوایی از اجسام خارجی و مخاط غلیظ و اضافی است. با این حال وقتی سرفه مداوم موجب خستگی، بی خوابی و تحریک می شود، به درمان های تسکین دهنده نیاز است. تعجبی ندارد که سرفه های مداوم انرژی زیادی را تلف کنند، زیرا وقتی مجاری هوایی بزرگ (نای و نایژه ها) تحریک می شوند و سرفه بوجود می آید، هوا با سرعتی حدود 120 تا 160 کیلومتر در ساعت از ریه ها خارج می شود.

کتاب های درمان طبیعی قدیمی اغلب از مخاط به عنوان عاملی یاد می کردند که به هر قیمتی باید از آن اجتناب کرد. با این حال، پوشش دستگاه های تنفس و گوارش انسان، دهان و تمامی مجاری و حفرات بدن از غشا خاصی تشکیل شده است که مخاط ترشح می کند. این غشا باید صورتی کمرنگ، مرطوب و پوشیده از یک لایه نازک مخاط محافظت کننده باشد.

اگر مخاطی ترشح نشود، نواحی خاصی عملکرد مناسب نخواهند داشت و ناراحتی ها و مشکلات فراوانی، مانند گلودرد، ایجاد خواهد کرد. نقطه مقابل این مشکل، زیادی مخاط است. مخاط عفونی یا غلیظ و چسبنده مانع از عملکرد طبیعی می شود (من از لغت مخاط استفاده می کنم اما شاید در بیماری های تنفسی صحیح تر باشد که از لغاتی مانند خلط موکوئید یا خلط مخاطی – چرکی استفاده کرد).

تعیین زمان درمان بسیار مشکل است، زیرا شما انتظار دارید که سرماخوردگی در عرض یک هفته بهبود یابد، در حالی که برونشیت مزمن ممکن است چند ماه طول بکشد. اغلب برای درمان از چندین روش به صورت همزمان استفاده می شود، مانند فرمول های گیاهی، اصلاح رژیم غذایی، مکمل ها و همچنین ماساژ منظم، البته اگر برای بیمار مقدور باشد.

روش های خاص ماساژ وجود دارند، که اگر به طور منظم ایجاد شوند، برای بسیاری از مشکلات تنفسی مفیدند. می توانید در منزل از یک ویبراتور برای ماساژ پشت و قفسه سینه استفاده کنید. پیشنهاد می کنیم روی پوست برهنه را هنگام به کار بردن ویبراتور با حوله ای بپوشانید. ورزش های منظم تنفسی اغلب مفیدند.

ممکن است یک درمان به تنهایی کافی نباشد؛ مثلا نباید انتظار داشته باشید برونشیت مزمن با یک فنجان جوشانده تخم بادیان در روز خوب شود. از طرفی تعداد زیادی دارو با هم ممکن است دستگاه گوارش شما را آزرده سازد! با کمی تجربه اکثر مردم می توانند ارزیابی کنند که چه دارویی برایشان مناسب است.

نکته مهمی که در درمان بیماری های تنفسی باید به خاطر داشته باشید آن است که اگر دارویی برای مالیدن بر روی قفسه سینه یا بخور بی خطر است الزاما برای خوردن بی خطر نیست و همواره تاثیر مشابهی ندارد.

 

همچنین بخوانید:  در زمان آلودگی هوا چی بخوریم؟

 

پیشگیری از ابتلا به بیماری های تنفسی

  • سیگار کشیدن بیماری های تنفسی را تشدید می کند و این فقط فرد سیگاری نیست که آسیب می بیند بلکه گاهی یکی از اعضای غیر سیگاری خانواده، مانند فرزند مبتلا به آسم، است که صدمه می بیند.
  • تا حد امکان بیمار مبتلا به اختلالات تنفسی نباید در محیط های نامناسب کار کنند، مثلا برای یک فرد آسماتیک کار کردن در حالی که تمام روز روی یک ماشین خم باشد خطرناک است.

کسانی که به سرفه ها، سرماخوردگی ها  و عفونت های عود کننده دستگاه تنفس مبتلا می شوند ممکن است دوست داشته باشند روش زیر را برای پیشگیری از این مشکل امتحان کنند. اگر این مشکلات فقط در زمستان روی می دهد، برنامه زیر را در پاییز شروع کنید و آن را تا شروع بهار ادامه دهید، زیرا در مورد برخی افراد تغییرات فصلی ظاهرا حمله های ویروسی را آغاز می کند.

  • روغن کبد ماهی یک کپسول در روز
  • سیر دو حبه در روز داخل غذا یا 2 کپسول
  • مکمل ترکیبی مولتی ویتامین و مواد معدنی
  • ویتامین ث
  • اکیناسه 15 قطره در روز یا 2 کپسول
  • آب لیمو

هر چند برخی از دانشمندان خواهند گفت که این درمان ها اثبات نشده اند، اما خود من از این که بسیاری از مردم با مصرف حتی یک یا دو مورد از موارد فوق کاهش شدیدی در میزان ابتلا و شدت عفونت های عود کننده تنفسی خود ایجاد کرده اند متعجب شدم. برخی از آزمایش های علمی مقادیر کافی برای معتبر شدن آزمایش را به کار نبرده اند، مثلا روزی 250 میلی گرم ویتامین ث را به مدت دو هفته تجویز کرده اند. بر اساس تحقیقات، حدود 2000 میلی گرم در روز ویتامین ث به مدت چند ماه باید حداقل مقدار برای اهداف آزمایشی باشد.

بررسی ده ساله ای روی هیزم شکن های نروژی که در زمان اقامتشان در کوهستان هرگز سرما نمی خورند اما وقتی به دره محل زندگی خود باز می گشتند مستعد ابتلا به سرماخوردگی می شدند، نشان داد که ویتامین ث ممکن است نقش محافظتی داشته باشد.

هیزم شکن ها آسکوربات سدیم ایزوتونیک را به غشاهای مخاطی بینی خود می مالیدند تا خطر تحریک توسط مواد سمی ناشی از چوب کاج را که در کلبه های خود می سوزاندند کاهش دهند. پیشگیری از سرماخوردگی عارضه جانبی مطلوب این عمل بود.

نویسنده یک مقاله در نشریه لانست تصمیم گرفت این درمان را با بروز اولین نشانه آنچه “سرماخوردگی خیلی بد” به نظر می رسید، امتحان کند. وی مقداری پودر اسید آسکوربیت را در هر سوراخ بینی ریخت و آن را استنشاق کرد تا به عقب بینی و کام برسد. در ظرف پانزده دقیقه مخاط تجمع یافته در بینی مایع شد و سرازیر گردید. او این درمان را تکرار کرد و به رختخواب رفت. پس از نیم ساعت وی حالت تهوع پیدا کرد. در طول شب حال وی بهتر شد و صبح درمان را دوباره تکرار کرد. برای ناهار او سالم بود و فقط کمی بقایای سرماخوردگی را با خود داشت.

تجربه من حاکی از آن است که این درمان برای پیشگیری از سرماخوردگی و رقیق کردن مخاط موثر است. بدین منظور از آسکوربات سدیم استفاده کنید، زیرا اسید آسکوربیک سوزاننده است. فقط کافی است کمی پودر را روی نوک انگشت کوچکتان بریزید، آن را حدود نیم سانتیمتر درون سوراخ بینی فرو کنید، سوراخ بینی دیگر را بگیرید و پودر را استنشاق کنید. این درمان با تقویت غشاهای مخاطی به درمان تب یونجه و مشکلات سینوس هم کمک می کند، اما باید آن را دوبار در روز به مدت حداقل یک ماه به کار ببرید و در صورت تحریک شدن درمان را قطع کنید.

هرچند ناگفته پیداست، روش اصلی پیشگیری در مورد تمام بیماری های تنفسی پرهیز از آلرژی زاها و مواد محرک، تا حدامکان، است.

درمان بیماری های تنفسی از طریق گیاهان دارویی

  • آسم: دم کرده شیرین بیان و زنجبیل پیشنهاد می شود. نصف قاشق چایخوری از مخلوط این دو گیاه را در یک فنجان آب استفاده کنید. دوای دیگر برای مصرف داخلی یک چهارم فنجان آب پیاز با یک قاشق چایخوری عسل و یک هشتم قاشق چایخوری فلفل سیاه است. این داروی احتقان و سرفه را تسکین می دهد و نفس تنگی را آرام می کند.
  • گلو درد: آب داغ مخلوط شده با یک چهارم قاشق چایخوری پودر زردچوبه و یک سر انگشت نمک را غرغره کنید.
  • سرفه: یک سر انگشت نمک و دو سر انگشت پودر زردچوبه را در یک لیوان آب گرم حل و غرغره کنید. همچنین یک میخک را با یک تکه نبات بمکید. اگر سرفه خلط آور است نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل، یک سرانگشت میخک و یک سرانگشت پودر دارچین را درون یک فنجان آب جوش حل کنید و بنوشید.
  • سرماخوردگی: یک قاشق چایخوری پودر زنجبیل را در یک لیتر آب بجوشانید و بخار آن را استنشاق کنید. جوشاندن برگ های اکالیپتوس نیز به همین روش برای تسکین سرماخوردگی عالی است. مالیدن روغن اوکالیپتوس به اطراف بینی، کمک به تسکین احتقان میکند. همچنین پودر ریشه اگیر ترکی ممکن است به عنوان یک بو کردنی استفاده شود: یک سر انگشت در هر سوراخ بینی استنشاق کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

اورگانو را با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، آنتی باکتریال قوی، درمان بیماری های دهان و دندان، تقویت دستگاه گوارش، بهبود هضم غذا، کنترل و تنظیم قندخون، درمان سرماخوردگی، رفع گرفتگی بینی، رفع گرفتگی های قاعدگی ، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0