شایع ترین بیماری های مربوط به دندان در کودکان

2714 بازدید
18 خرداد 99
سمانه
,

شایع ترین بیماری های مربوط به دندان در کودکان (دندان درآوردن، پوسیدگی، دندان قروچه، ضربه دیدن)

تاریخ و ترتیب بیرون آمدن دندان های شیری اطفال بسیار متفاوت است. بسیار اتفاق افتاده که نوزادانی کاملا سالم تا 8 الی 9 ماهگی یا حتی پس از 1 سالگی دندان درنیاورده اند. زمینه خانوادگی زود یا دیر دندان درآوردن هم عاملی موثر است. معمولا در فاصله 6 ماهگی تا 2 سال و 6 ماهگی 20 دندان شیری بیرون می آیند.

ناراحتی های مربوط به درآمدن دندان ها

درآمدن دندان های شیری اغلب با ناراحتی هایی کم و بیش جدی همراه است. محل  درآمدن دندان ها ملتهب و دردناک می شود و به همین دلیل طفل اغلب نق می زند، اشتها و خوابش کاهش می یابد. گاهی گونه هایش قرمز می شود، لثه هایش ورم می کند و آب دهانش سرازیر می شود. در این موقع بچه اغلب انگشت هایش را به دهانش می برد. گاهی درآمدن دندان ها با التهاب سرین طفل همراه است.

آنچه ممکن است نوزاد شما را آرام کند:

  • نان کامل برشته، نان سوخاری، بیسکویت های مخصوص دندان درآوردن یا لاستیک هایی برای ماساژ دادن لثه های طفل.
  • مالش لثه ملتهب با محلول مخصوص یا قطعات یخ پیچیده شده در پارچه ای لطیف.
  • استفاده از شربت های مسکن یا آسپرین با تجویز پزشک.

گاهی وضع عمومی سلامت طفل نیز به هم می ریزد و او به اسهال مبتلا می شود، تب می کند و از سویی طفلی که سابقه تشنج دارد ممکن است با بالا رفتن تب در این حالت دوباره متشنج شود. تشخیص این که دندان درآوردن باعث تب می شود یا تب محرک دندان درآوردن است قدری دشوار است.

در هر حال نشانه های سایر بیماری ها (مثل گوش درد) را نباید به حساب بیرون آمدن دندان ها بگذارید. این پزشک است که پس از معاینه طفل سایر احتمالات را رد می کند.

 

بیماری های مربوط به دندان در کودکان

بیماری های مربوط به دندان در کودکان

 

کرم خوردگی دندان (پوسیدگی)

کودک تا 6 سالگی نخستین دندان هایش را دارد که آن ها را دندان های شیری می نامیم؛ نباید فکر کنید که کرم خوردگی دندان های شیری اهمیتی ندارد “چون در هر حال می افتند”. این طرز فکر اشتباه است. دندان کرم خورده باید معالجه یا کشیده شود. کشیدن دندان شیری اثر بدی بر رشد دندان های دائمی کنار آن می گذارد. از صحنه های دردناک در مطب دندان پزشک که در خاطر شما می ماند، سخنی نمی گوییم.

مشکل دیگر ناشی از کرم خوردگی این است که طفل غذایش را خوب نمی جود و در نتیجه هضم آن برایش دشوار می شود. وقتی دندانی کار لازم را انجام ندهد، فک نیز ضعیف می شود. سرانجام باید بدانید که فساد دندان، کانونی چرکی در بدن است که شاید موجب تب های بی دلیل یا ناخوشی کودک شود. توصیه می کنیم از دندان های اطفال مبتلا به ناراحتی قلبی یا روماتیسم مفصلی حاد بیش تر مراقبت کنید.

بهترین راه مبارزه با فساد دندان ها پیش گیری از کرم خوردگی است:

  • خیلی زود به بچه بیاموزید دندان هایش را مسواک بزند.
  • سالی یکبار او را برای معاینه نزد دندان پزشک ببرید.
  • مواد قندی را از غذای او حذف کنید و خمیر دندان حاوی فلوئور در اختیارش بگذارید.
  • به محض مشاهده کوچک ترین نقطه سیاه روی دندان های طفل، او را نزد دندان پزشک ببرید. هر چه پوسیدگی دندان زودتر معالجه شود، مدت معالجه، درد و هزینه آن کمتر است.
  • مواد قندی (آب نبات و شیرینی هایی که به دندان می چسبند) را در فاصله دو وعده غذا و به ویژه هنگام خواب به طفل ندهید. خوردن شیرینی همراه با غذا ضرر کم تری دارد زیرا فراوانی آب دهان به هنگام غذاخوردن حالت اسیدی قند را خنثی می کند. خوردن شیرینی پیش از خواب بسیار زیان بار است، زیرا ریزه های مواد قندی تمام شب بین دندان ها می ماند.

 

همچنین بخوانید:  مراقبت از دندان شیری

 

فلوئور

اثر فلوئور در پیش گیری از فساد دندان ثابت شده است و در پاره ای از کشور ها به آب آشامیدنی، شیر یا نمک فلوئور اضافه می کنند. ماهی و برخی از آب های آشامیدنی نیز فلوئور دارند. افزون بر این متخصصان توصیه می کنند از خمیر دندان حاوی فلوئور استفاده کنید و از نخستین ماه ها و در تمام دوران کودکی به فرزندتان هر روز مقدار کمی فلوئور به صورت قرص یا قطره بدهید.

ضربه دیدن دندان

اگر در پی ضربه خوردن دندان یا سقوط طفل از بلندی، دندان فرزندتان بشکند یا لق شود، باید فوری از دندان پزشک بخواهید که دندان او را معاینه کند. در پاره ای موارد پزشک می تواند دندان او را نگه دارد یعنی دوباره بکارد. تا رساندن طفل به دندان پزشک می توانید به کمک آدامس دندان او را در جای خودش حفظ کنید.

دندان قروچه

برخی از کودکان به هنگام خواب دندان قروچه می کنند. عادت فرزند شما به دندان قروچه نشانه نوعی ناراحتی روانی بی اهمیت است. باید از فهم و شعورتان کمک بگیرید و به علت ناراحتی او پی ببرید. آیا به خواهر و برادرش حسادت می کند یا بی توجهی و سهل انگاری شما باعث این ناراحتی اوست. نکته های کوچکی که اغلب از نظر والدین پوشیده می ماند، ممکن است در کودکی اضطراب ها و نگرانی هایی به بار آورد که واکنش در برابر آن ها باعث بروز چنین عادت هایی است. بنابراین باید بفهمید این عادت ناشی از چه تنشی است و آن را با پزشک اطفال درمیان بگذارید.

برای این که کودک دندان های سالمی داشته باشد چه باید کرد؟

اول از همه رژیم غذایی کودک باید مناسب باشد. از آن جا که دندان ها از کلسیم و فسفر تشکیل شده اند، باید این مواد به مقدار کافی در غذای او وجود داشته باشد. شیر، پنیر، تخم مرغ و سبزی ها نیازهای او را در این مورد تامین می کنند. از طرفی هوای خوب و آفتاب نیز در این مورد نقش مهمی دارند. ضمنا به کودک یاد بدهید دندان هایش را مرتب مسواک بزند و از عواملی که موجب کرم خوردگی دندان می شوند بپرهیزید.

از چه سنی کودک می تواند مسواک بزند؟

کودک از 18 ماهگی تا 2 سالگی می تواند مسواک زدن را یاد بگیرد. به این منظور در برابر او دندان های تان را مسواک بزنید. او مایل است از شما تقلید کند. این را هم بدانید که نحوه مسواک زدن به اندازه نوع خمیر دندان اهمیت دارد: لازم است با دقت و دست کم به مدت یک دقیقه پشت و جلوی دندان ها را از بالا به پایین مسواک بزنیم.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن حنظل را با خواص درمان پوسیدگی دندان، بازسازی دندان خراب و سوراخ شده، تسکین دندان درد، خارج کردن عفونت و چرک از دندان، خلط آور، درمان یبوست، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0