با بیماری های گوش خارجی و میانی آشنا شوید + توصیه های مهم

2077 بازدید
21 مرداد 97
سمانه

با بیماری های گوش خارجی و میانی آشنا شوید + توصیه های مهم

به چه قسمت از گوش، قسمت خارجی و به چه قسمتی میانی گفته می شود؟

قسمت قابل رویت گوش خارجی لاله گوش نام دارد که از پوست، غضروف و مجرای گوش تشکیل می شود و مجرا به پرده گوش منتهی می شود. پشت پرده گوش، گوش میانی است که از هوا پر شده است و دارای سه استخوان کوچک ظریف است. گوش میانی، مستقیما به وسیله شیپور استاش با سیستم تنفس مرتبط است و راه ارتباطی گوش به بینی و حلق می باشد.

بیماری های گوش خارجی و داخلی شامل ضربه، عفونت ها، انسداد، آسیب ناشی از تغییرات فشار اتمسفر و بیماری های ارثی می باشد. علایم این بیماری ها شامل ناراحتی، سوزش، درد و در بعضی موارد از دست دادن بخشی از شنوایی است. اغلب مشکلات گوش خارجی و میانی نسبت به آن هایی که گوش داخلی را تحت تاثیر قرار می دهند راحت تر قابل درمان هستند و احتمالا کمتر منجر به افت شنوایی دائمی می شوند.

 

با بیماری های گوش خارجی و میانی آشنا شوید

با بیماری های گوش خارجی و میانی آشنا شوید

 

آسیب ها و عارضه های مرتبط با گوش میانی

همان طور که اشاره کردیم گوش میانی فضایی پُر از هوا است که در پشت پرده گوش قرار دارد. داخل گوش میانی استخوانچه های کوچکی است، این استخوانچه ها صدا را از گوش میانی به گوش داخلی منتقل می کنند. به طور کلی اگه فردی در ناحیه گوش میانی دچار آسیب شود ممکن است صدای خود را بلند تر از پیرامون بشنود و یا کاهش حجم صدا برایش اتفاق بیفتد (اختلال در شنوایی)

بیماری گوش میانی شامل:

ترشح گوش، اتیت میانی حاد، اتیت میانی مزمن، کلستئاتوم، تومور گلوموس

عفونت گوش میانی:
  • در واقع این اتفاق زمانی رخ می دهد که ویروس و باکتری از طریق مجرای گوش راهی برای ورود پیدا می کنند این عفونت غالباً ناشی از بیماری های دیگر مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا انواع حساسیت به وجود می آید.
  • این عفونت در کودکان بروز بیشتری دارد به دلیل نقش شیپور استاش، هرچه این مسیر کوتاه تر و افقی تر باشد راه یابی باکتری برایش آسان تر است.
  • این بیماری در بزگسالان نیز به دلیل اختلال در حلق و حنجره نیز ممکن است اتفاق بیافتد و باعث ایجاد عفونت شود.
  • درمان عفونت اغلب با مصرف آنتی بیوتیک و به دست پزشک امکان پذیر است.
ترشح گوش:

اگر مایعی زرد رنگ، پرحجم از گوش شما خارج شود یعنی گوش شما ترشح دارد و علاوه بر آن اگر دردی نداشته باشید نشانه عفونت حاد گوش میانی است.

کلستئاتوم:

در این بیماری پوست در جای نامناسبی از گوش رشد می کند و باعث تخریب استخوانچه های گوش میانی، افت شنوایی، سرگیجه، فلج عضلات صورت، آبسه مغزی، آبسه پشت گوش می شود.

درمان کلستئاتوم:

درمان کلستئاتوم جراحی است و این بیماری درمان طبی ندارد. جراحی کلستئاتوم توسط متخصص گوش و حلق و بینی یا اتولوژیست ماهر انجام خواهد شد.

آسیب ها و عارضه های مرتبط با گوش خارجی

آسیب گوش خارجی

آسیب به قسمت قابل رویت گوش می باشد که گاهی منجر به تغییر شکل آن می شود. به طور کلی ایجاد هر آسیبی در ناحیه بیرونی گوش همانند لاله، مجرا گوش و ساختار جزو بیماری های گوش خارجی محسوب می شود. گوش گل کلمی (آنوسیا)، سرومن از جمله بیماری های گوش خارجی می باشد.

نحوه زندگی : ورزش هایی که در آن ها برخورد فیزیکی وجود دارند می توانند عامل خطر باشند. سن، جنس و ژنتیک عوامل قابل توجهی برای آسیب گوش نیستند.

اگر قسمت قابل رویت گوش خارجی آسیب ببیند ممکن است خون بین پوست گوش و غضروف زیر آن جمع شود و منجر به درد و تورم شود. خون جمع شده ممکن است خون رسانی غضروف را مختل کرده، باعث تخریب آن شده و به تدریج به وسیله بافت جوشگاهی جایگزین شود. نتیجه صدمه شدید و مکرر، گوش گل کلمی است. تغییر شکلی که در بوکسورها و ورزشکاران دیگر رخ می دهد.

شما می توانید ناراحتی های ناشی از آسیب دیدگی گوش را با استفاده از کیسه یخ کاهش دهید. اگر گوش شدیدا متورم است بایستی با پزشکان مشورت کنید.

 

همچنین بخوانید: درمان های گیاهی برای تسکین گوش درد

 

گوش گل کلمی چیست؟

این بیماری می تواند به صورت اکتسابی یا مادرزادی برای فرد پیش بیاید و باعث ایجاد اختلال در شنوایی، سردرد، تاری دید شود. به گونه ای است که تغییر در قسمت بیرونی به صورت واضح به وجود می آید. و به زبان ساده گوش چند لایه می شود.

اما این بیماری چگونه اتفاق می افتد؟

همان طور که پیش تر گفته شد این عارضه به صورت اکتسابی و مادر زادی اتفاق می افتد. درصورت اکتسابی بودن این عارضه، این بیماری در صورت ضربه شدید به گوش ایجاد می شود و پس از آن پاره شدن رگ اتفاق می افتد و خون در غضروف (که وظیفه اش جابه جایی خون و مواد مغذی گوش است) جمع می شود و زمانی که دیگر فرآیند تامین خون غضروف متوقف شود باعث مرگ بافت و عفونت می شود.

در نتیجه اگر ضربه شدیدی به گوشتان واردشد در مرحله اول گوش خود را از نظر ظاهری برسی کنید و بعد کمپرس یخ را 15 دقیقه روی گوش خود بگذارید و سپس به پزشک سریعا مراجعه کنید. مهم ترین نکته این است که تغییرات در قسمت بیرونی گوش را جدی بگیرید.

راه حل درمان گوش گل کلمی

به طور قطعی این بیماری درمان 100 درصدی ندارد اما در صورت مراجعه به موقع به پزشک می توان درصد بهبودی را افزایش داد

تخلیه و کمپرس: در این روش پزشک در ناحیه آسیب دیده خراش ایجاد می کند و خون را تخلیه می کند و در مواردی جراحی یک گزینه مناسب تری است.

جرم گوش یا سرومن

سرومن از غدد مجرا گوش ترشح می شود و باعث ایجاد احساس پری در گوش، احساس وزوز و اختلال در شنوایی می شود.

برای درمان این بیماری فرد باید حتما به پزشک مراجعه کند. پزشک جرم ایجاد شده را به وسیله ساکشن خارج می کند.

نکته: هرگز سعی نکنید با فرو کردن وسیله ای جرم گوش خود را تخلیه کنید.

 

بیماری های گوش خارجی و میانی

بیماری های گوش خارجی و میانی

التهاب گوش خارجی

التهاب مجرای گوش می باشد که به گوش شناگران معروف است.

نحوه زندگی : شنا یا استفاده از سمعک یا گوشی هایی که در آب یا سر و صدا استفاده می شوند عوامل خطر هستند.

در این بیماری مجرای گوش معمولا بخار عفونت های باکتریایی، ویروسی یا قارچی ملتهب می شوند. التهاب گوش خارجی اغلب بعد از شنا کردن به وجود می آید زیرا رطوبت مداوم داخل مجرای گوش خطر عفونت را افزایش می دهد. همچنین این حالت می تواند در افرادی که در یک محیط گرم و مرطوب زندگی می کنند و یا کسانی که از سمعک یا گوشی استفاده می نمایند به وجود آید. خاراندن گوش با یک پنبه گوش پاک کن یا ناخن از دیگر دلایل اوتیت اکسیژن است.

علائم آن کدامند ؟

علایم التهاب گوش خارجی معمولا بعد از 1-2 روز ظاهر می شوند و عبارتند از: خارش توام یا بدون درد داخل مجرای گوش در محل التهاب، ترشح چرک از گوش. اگر چرک مجرا را مسدود کند قبل از این که خودتان سعی در خارج کردن آن نمایید حتما با پزشک مشورت کنید.

التهاب گوش میانی

التهاب گوش میانی می باشد که معمولا ناشی از یک عفونت باکتریال یا ویرال است. در بچه ها شایع تر است اما می تواند در هر سنی ایجاد شود.

در التهاب گوش میانی بافت های پوشاننده گوش میانی ملتهب شده، چرک و مایع در گوش میانی تجمع یافته و باعث ایجاد درد و افت شنوایی نسبی می شود. این حالت در یک عفونت ویروسی مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا و یا یک عفونت باکتریایی که از حلق به گوش میانی منتشر شده است رخ می دهد. ممکن است عفونت باعث پارگی پرده گوش شود. وتیت مدیا در کودکان شایع است، این بخاطر شیپورهای استاش آن ها است که گوش را به پشت بینی و حلق متصل می کند و گوش میانی را تهویه می کند. گاهی اوقات تجمع دائمی مایع چسبناک در گوش میانی شنوایی را مختل می کند.

 

همچنین بخوانید:  راهنمای انتخاب سمعک

 

علائم التهاب گوش میانی کدامند ؟

علایم التهاب گوش میانی اغلب بعد از چند ساعت ایجاد می شوند و عبارتند از درد گوش که ممکن است شدید باشد، افت شنوایی نسبی، تب، اگر پرده گوش پاره شود ممکن است ترشحاتی به رنگ خون از گوش خارج شده و درد کم شود. التهاب گوش میانی درمان نشده ممکن است تبدیل به یک عفونت مزمن با ترشح دائمی چرک از گوش شود.

پرده گوش پاره

پارگی یا سوراخ در غشا بین گوش میانی و خارجی می باشد. پارگی پرده گوش اغلب ناشی از عفونت باکتریال حاد گوش میانی است. چرک یا مایعات دیگر به وسیله ساختمان های عفونی داخل گوش میانی تولید شده و سرانجام پرده گوش را می شکافند. پارگی پرده گوش با وسایلی مثل گوش پاک کن و سنجاق سر که برای دستکاری کردن گوش استفاده می شوند کمتر شایع است. در بعضی موارد به علت عدم تعادل فشار بین داخل و خارج گوش میانی پرده گوش به طور ناگهانی پاره می شود. این عدم تعادل فشار در قسمت های مختلف گوش بعد از ضربه به گوش، انفجار و صدمه به سر یا هنگام پرواز یا شیرجه زدن به وجود می آید.

علائم آن کدامند ؟

علایم معمولا تنها بعد از چند ساعت به وجود آمده و عبارتند از درد ناگهانی و اغلب شدید در گوش آسیب دیده، ترشح خونی رنگ از گوش، افت شنوایی نسبی گوش، اگر مشکوک به پارگی پرده گوش تان هستید آن را خشک نگه داشته و هرچه سریع تر با پزشکتان مشورت کنید.

در موارد فوق حتما به پزشک مراجعه کنید تا تحت درمان و در نهایت سلامتی کامل قرار بگیرید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن سداب را با خواص درمان کم شنوایی، رفع گوش درد و عفونت گوش، رفع سرگیجه ناشی از مایع گوش، زیاد شدن عقل، درمان ام اس، صرع، کاهش تب، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0