topNotif

بیماری های گوش داخلی و شنوایی

1585 بازدید
09 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

با بیماری های گوش داخلی و شنوایی آشنا شوید

اختلالات شنوایی خیلی شایع هستند و در موارد شدید ممکن است در ارتباطات اجتماعی دخالت کرده، باعث ناتوانی عمده شوند. در بعضی موارد کاهش شنوایی ناشی از اختلال در مجرای گوش یا گوش میانی است اما اختلالات گوش داخلی هم می تواند باعث مشکلات شنوایی باشد.

افت شنوایی

افت شنوایی نسبی یا کامل در یک یا هر دو گوش می باشد. اختلال نسبی یا کامل شنوایی می تواند به شدت روابط اجتماعی را محدود کند و منجر به انزوا و افسردگی شود. کاهش شنوایی ممکن است ناشی از بیماری یا آسیب دیدگی باشد و خیلی از مردم بدتر شدن شنوایی را با افزایش سن تجربه می کنند. نقایص شنوایی ممکن است از زمان تولد وجود داشته باشند. حدود 2 مورد از هر هزار کودکی که متولد می شوند درجاتی از اختلال شنوایی را دارند.

انواع افت شنوایی کدامند ؟

  1. افت شنوایی هدایتی
  2. افت شنوایی حسی عصبی

در افت شنوایی هدایتی مشکل در گوش میانی یا خارجی در انتقال صوت به گوش داخلی می باشد. این نوع افت شنوایی اغلب موقتی است.

افت شنوایی حسی عصبی ممکن است به علت اختلالات حلزون، بخشی از گوش داخلی که صوت را تشخیص می دهد و یا اختلالات عصب شنوایی که گوش داخلی را به مغز متصل می کند باشد افت شنوایی حسی عصبی معمولا دائمی است.

بیماری های گوش داخلی و شنوایی

بیماری های گوش داخلی و شنوایی

افت شنوایی هدایتی

شایع ترین علت افت شنوایی هدایتی در کودکان التهاب مزمن گوش میانی توام با ترشحات می باشد که در آن گوش میانی با مایع چرکی پر می شود. در بالغین افت شنوایی هدایتی اغلب ناشی از انسداد مجرای گوش است. همچین این افت شنوایی می تواند ناشی از پارگی پرده گوش یا تغییرات ناگهانی فشار هوا باشد.

افت شنوایی حسی عصبی

این نوع افت شنوایی به طور شایع ناشی از تخریب حلزون در نتیجه افزایش سن می باشد. اکثر افراد بالای سن 70 سال مقداری کری حسی عصبی دارند. همچنین این حالت ممکن است به علت آسیب به حلزون به وسیله سر و صدای زیاد یا به واسطه بیماری که اختلالی در گوش داخلی است ایجاد شده باشد. به ندرت علت افت شنوایی حسی عصبی توموری است که عصب شنوایی را درگیر می کند.

پیر گوشی

کاهش شنوایی تدریجی است که به طور سرشتی در بخشی از عمر به وجود می آید. در افراد بالای 50 سال علی الخصوص آقایان شایع تر است همچنین این اختلال می تواند علل ژنتیکی داشته باشد و نسل به نسل به افراد منتقل شود. در معرض سر و صدای زیاد قرار گرفتن ممکن است شدت آن را افزایش دهد.

خیلی از افراد بالای سن 50 سال متوجه می شوند که صداهای آرام یا خیلی بلند را به سختی می شنوند و درک مطلب یک گفتگو به خصوص اگر سر و صدایی مثل موزیک در محیط اطراف وجود داشته باشد برای آن ها مشکل می شود. بعد از یک دوره چند ساله ممکن است صداها با هر درجه ای از بلندی به سختی شنیده شوند. این کاهش پیشرونده شنوایی مشخصه پیر گوشی است که یک روند طبیعی و شایع ناشی از افزایش سن می باشد.

پیر گوشی تقریبا در 1/5 افراد در سنین بین 50 – 60 ساله 1/3 افراد 60 تا 70 ساله و نیمی از افراد بالای 70 سال اتفاق می افتد. این حالت در مردان شایع تر و شدیدتر است و ممکن است ارثی باشد.

علل پیر گوشی کدامند ؟

گیرنده حسی بدن برای شنوایی در حلزون و در گوش داخلی قرار دارد که به وسیله سلول های مویی شکل و حساس پوشانده شده است. پیر گوشی زمانی به وجود می آید که این سلول های مویی با افزایش سن تخریب شده و بمیرند. پیر گوشی در اشخاصی که قبلا شنوایی شان با قرار گرفتن در معرض سر و صدای بیش از حد آسیب دیده است شدیدتر می باشد.

علایم آن کدامند ؟

علایم پیر گوشی به تدریج و اغلب در طی چند سال به وجود می آیند و عبارتند از : افت شنوایی، ابتدا در صداهایی با فرکانس بالا و به تدریج در صداهایی با فرکانس پایین تر، به سختی شنیدن صحبت ها به خصوص در یک محیط پر سر و صدا، کاهش تمیز بنابراین حتی صحبت با صدای بلند به سختی درک می شود. معمولا هر دو گوش مبتلا می شوند البته این ابتلا همیشه به یک اندازه نیست. شدت و پیشرفت افت شنوایی از شخصی تا شخص دیگر متفاوت است، گاهی افت شنوایی شدید منجر به احساس تنهایی، گوشه گیری و افسردگی می شود.

 

همچنین بخوانید: چگونه خود را خوشبو نماییم

 

افت شنوایی ناشی از سر و صدا

افت شنوایی است که به علت قرار گرفتن در معرض سر و صداهای زیاد و طولانی مدت با قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض صداهای بسیار شدید به وجود می آید. محیط کار پر سر و صدا و استفاده از ضبط صوت عوامل خطر هستند. قرار گرفتن مداوم در معرض سر و صداهای بلند یا یک صدای واحد و بسیار شدید می تواند به سلول های مویی شکل که گیرنده شنوایی را در گوش داخلی می پوشانند آسیب برساند و ممکن است منجر به افت شنوایی دائمی یا موقتی شود. اگر در یک محیط پر سر و صدا دارید موسیقی با صدای بلند گوش می دهید، به کنسرت های راک می روید و… خطر افت شنوایی ناشی از سر و صدای بالا برای شما وجود دارد.

صدای خیلی بلند و ناگهانی مثل انفجار ممکن است باعث افت شنوایی فوری و پارگی پرده گوش شود. اقداماتی چون استفاده از گوشی می تواند خطر افت شنوایی ناشی از سر و صدا را کم کند.

علایم آن کدامند؟

قرار گرفتن در معرض سر و صداهای خیلی بلند می تواند به سرعت ایجاد علایم نماید. معمولا هر دو گوش متاثر می شوند و علایمی همچون افت شنوایی به خصوص در صداهای فرکانس بالا، زنگ زدن یا صدای وز وز در گوش، درد گوش ها به دنبال سر و صدای بلند جز علایم این عارضه هستند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق پنیرک را با خواص نرم کننده، ضد سوختگی، ضد سرفه، کاهش آبریزش بینی، ملین، پادزهر قوی گزش، صاف کننده صدا، خلط آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0