topNotif

بیماری ورم روده (التهاب روده) و راهنمای کامل درمان طبیعی آن

3479 بازدید
12 آذر 97
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

درمان های طبیعی ورم روده

بیماری ورم روده عبارت از تورم روده بزرگ است، دو نوع کولیت دیده می شود:

  1. کولیت قرحه ای
  2. کولیت بلغمی

برای اطلاع از علت ورم روده باید بدانیم که لایه مخاطی روده بزرگ از غشای مخاطی لطیف و حساسی تشکیل شده است که بر اثر تحریکات دایمی متورم شده کولیت ایجاد می گردد. دو عامل بزرگ مولد این بیماری عبارت اند از یبوست مزمن و مصرف دایمی داروهای ملین و مسهل، موقعی که به سبب عادت به تغذیه غلط کولیت ایجاد شده باشد، روده بزرگ ممکن است بزودی از کار خود باز ایستد و تنبل شود، در این حالت یبوست بروز می کند و مواد مدفوع در روده بزرگ باقی مانده باعث تحریک مخاط آن می گردد. با خوردن داروهای ملین و مسهل تحریکات روده شدیدتر می شود. هر چه مواد گوشتی در برنامه غذایی بیشتر باشد گندیدگی و فساد مواد در روده بزرگ بیشتر خواهد بود و در نتیجه وضع عمومی آن دچار اختلال خواهد شد. ترکیب عوامل مختلف مذکور با یکدیگر سرانجام موجب بروز درد در روده می گردد.

بیماری ورم روده

بیماری ورم روده

علت اصلی کولیت چیست؟

چنین تصور می کنند که خوردن غذاهای تفاله دار علت اصلی کولیت باشد، لیکن در مواقعی به علت ضعف مخاطی معده و روده است که این گونه غذاها موجب ورم روده می شوند. غذاهایی که مقادیر زیادی تفاله طبیعی دارند مانند میوه ها، سبزی ها، نان سیاه و غیره در مواقع عادی هیچ گاه باعث ورم روده نمی شوند در حالی که اگر ورم روده وجود داشته باشد ممکن است آن را شدیدتر سازند.

حقیقت آن که مقدار زیادی از غذاهای طبیعی مانند میوه ها و سبزی ها در دوره های آخر عمر از  بروز کولیت جلوگیری می کنند زیرا این ها غذاهایی طبیعی هستند که روده و معده را تمیز و پاک نگاه می دارند. هر قدر غذاها بیشتر ناخالص و تفاله دار باشند بیشتر به کار روده بزرگ کمک می کنند و برخلاف عقیده عده ای نه فقط موجب اختلال کار آن نمی گردند بلکه باعث فعالیت آن نیز می شوند. لیکن اگر روده بزرگ قبلا نیروی حیاتی خود را از دست داده باشد خوردن خوراکی های حاوی مقدار زیادی تفاله و مواد ناخالص باعث تشدید اختلال آن می گردد و به ورم روده منجر می شود.

بنابراین فقط موقعی که روده بزرگ از حال سلامت عادی خارج شده باشد ناخالصی غذاها باعث بروز این بیماری می شود. درمان های بازدارنده بیماری های قبلی و اعمال جراحی نیز به همراه عوامل مستعد کننده دیگری مانند زکام و نزله در بعضی موارد شخص را مستعد ابتلای به ورم روده می کند.

 

همچنین بخوانید: بیماری های معده و روده در کودکان

 

درمان ورم روده :

پس از شناخت چگونگی و علت ورم روده، روش هایی که برای ریشه کن ساختن این بیماری به کار می روند به سادگی روشن می شوند. اولین اقدام آن است که روده بزرگ و تمام قسمت های لوله گوارشی را پاک کنیم تا غشای مخاطی متورم بتواند سلامت خود را بازیابد. پس از آن منحصرا از غذاهای طبیعی استفاده شود تا هر چه زودتر بیماری از میان برود. متاسفانه بسیاری از مردم به معالجات طب رسمی گرویده و فقط به این دلخوش اند که کسالتشان شدیدتر نمی شود.

درمان ورم روده با معالجات طب رسمی :

به عقیده علمای پزشکی ورم روده در نتیجه عفونت میکروبی ایجاد می گردد و بدین لحاظ سعی می کنند با تجویز داروهای مختلف روده را شستشو دهند و از این طریق به درمان این عارضه بپردازند. این روش ها اغلب باعث می شوند که بیماری مزمن گردد. حتی در مواقعی که ظاهرا در درمان بازدارنده توفیق می یابند به معالجه قطعی آن دست نیافته اند زیرا مواد سمی که طبیعت بدن را سمی می کند آن ها را از غشای مخاطی روده دفع می کند مجددا به داخل دستگاه رانده می شود و پس از چندی ورم روده برای بار دوم پدید خواهد آمد.

سبک دیگر معالجه کولیت به وسیله پزشکان شیمیایی منع مصرف غذاهای حاوی مواد ناخالص و تفاله دار است که بعدا سلامت بیمار را دوباره مختل خواهد ساخت. در این موقع است که بیمار بیچاره به تدریج دچار کمبود مواد معدنی عناصر حیات بخش می شود و بر اثر آن ممکن است به اسیدوز که یکی از انواع شدید عوارض این رویداد است مبتلا گردد.

بیماری ورم روده

بیماری ورم روده

درمان های طبیعی ورم روده :

امساک در غذا و رژیم غذایی محدود دو عامل بسیار لازم و مفیدند. در موارد بسیار شدید این بیماری ممکن است به امساک طولانی تری احتیاج پیدا شود تا بدین وسیله روده بزرگ متورم و توانایی اولیه خود را بازیابد، لیکن در موارد خفیف آن بهتر است به طریق زیر عمل شود.

  1. معالجه را با امساک کوتاه مدت 3-5 روزه طبق دستور آغاز کنند و سپس رژیم تمام شیر را عملی سازند و دو تا چهار هفته این رژیم را ادامه دهند و هر چه ممکن است استراحت کنند.
  2. از آن پس برنامه غذایی کامل هفتگی را به کار بندند لیکن به جای میوه خام میوه ها و سبزی های پخته را به مصرف برسانند تا موقعی که بتوانند میوه و سبزی خام را تحمل کنند. این کار را باید به تدریج و تا هنگامی انجام داد که روده تا حدودی بهبود یافته باشد.
  3. تجدید امساک های بعدی و دوره رژیم تمام شیر نیز در فواصل دو تا سه ماه یک مرتبه ممکن است لزوم پیدا کند.
  4. در دوره امساک و پس از آن روده ها را باید هر شب با آب گرم تنقیه کرد و به محض آن که روده ها به حال طبیعی خود برگشتند تنقیه را قطع کنند.
  5. مشت مال خشک صبحگاهی و حمام نشسته همراه با تمرین های عمومی نیز باید دنبال شود.
  6. همچنین هفته دو بار حمام داغ سولفات منیزی مفید است. همه شب حمام نشسته سرد و گرم بگیرند به جز شب هایی که حمام داغ سولفات منیزی گرفته می شود. این کار را تا موقعی که اختلالات به کلی رفع شوند ادامه دهید.
  7. حذف ادویه و سس های مختلف از برنامه غذایی لازم است.
  8. از خوردن هر نوع گوشت خودداری کرده زیرا موجب فساد و گندیدگی غذا در روده ها و در نتیجه تحریک مخاط روده می شود.
  9. غذاهایی مانند میوه و سبزی که خاصیت خنثی کنندگی سموم را دارند باید جزو خوراک اصلی بیمار قرار گیرند. قند و آرد سفید و فرآورده های آن ها نیز برای کولیت بسیار زیان بخش اند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق زنیان را با خواص مقوی معده، ضد نفخ، بادشکن، ضد تهوع، ضد ترش کردن، ضد عفونی کننده قوی معده، ضد قارچ و انگل، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0