topNotif

بیماری پره اكلامپسي یا مسمومیت حاملگی چیست؟ (علل، علایم و راه های درمان آن)

1603 بازدید
26 دی 97
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

بیماری پره اكلامپسي یا مسمومیت حاملگی چیست؟ (علل، علایم و راه های درمان آن)

پره اكلامپسي (Pre-eclampsia) یا همان مسمومیت حاملگی، یکی از اختلالات دوران بارداری محسوب می شود. پره اكلامپسي به فشار خون سيستوليك ١٤٠ ميلي متر جيوه يا فشار خون دياستوليك ٩٠ ميلي متر جيوه و يا هر دو اطلاق مي شود که معمولا با پروتئینوری (وجود مقادیر غیرطبیعی پروتئین (بیش از یک گرم در روز) در ادرار) همراه می‌باشد. حال خواهیم گفت، بیماری پره اكلامپسي یا مسمومیت حاملگی چیست؟ و علل، علایم و راه های درمان آن چه می باشد.

 

بیماری پره اكلامپسي یا مسمومیت حاملگی چیست؟ (علل، علایم و راه های درمان آن)

بیماری پره اكلامپسي یا مسمومیت حاملگی چیست؟ (علل، علایم و راه های درمان آن)

 

بیماری پره اكلامپسي یا مسمومیت حاملگی چیست؟

پره اكلامپسي به فشار خون سيستوليك ١٤٠ ميلي متر جيوه يا فشار خون دياستوليك ٩٠ ميلي متر جيوه و يا هر دو اطلاق مي شود. افزايش فشار خون حدود ٢٠ تا ٣٠ ميلي متر جيوه در فشار سيستوليك يا ١٠ تا ١٥ ميلي متر جيوه در فشار دياستوليك يا هر دو كه در هر ٦ ساعت يكبار، در دو دفعه اندازه گيري شده يا بيشتر به دست آيد در تشخيص اين اختلال موثر مي باشند.

در چنين حالتي به وسيله آزمايشات موضوع پيگيري مي شود و چنانچه ميزان پروتئين ادرار ٢٤ ساعته ٥٠٠ ميلي گرم بوده و يا نتيجه آزمايش پروتئين ادرار ٢+ باشد مويد فشار خون بالاي بارداري است.

علل و علایم بیماری پره اكلامپسي یا مسمومیت حاملگی

سندرم هيپرتانسيون معمولا در ٣ ماهه آخر بارداري به وجود مي آيد و حدود ٧ تا ٨ درصد زنان كم سن و سال و با وضعيت اقتصادي و اجتماعي پايين مي باشند را درگير مي نمايد. این بیماری بیشتر در اثر مشکل پروتئینوری رخ می دهد. پروتئینوری نیز گاه فیزیولوژیک بوده و یا ناشی از بیماری هایی مانند دیابت، پر فشاری خون، بیماری های خود ایمنی، سندرم فانکونی، آمیلوئیدوزها و غیره است.

اين سندروم با افزايش فشار خون، ادم (ورم) دست ها و پاها و دفع پروتئين  در ادرار همراه است. ضمنا كاهش آلبومين خون ، افزايش غلظت خون و كاهش حجم خون ديده مي شود (بروز فشار خون حاملگي در زنان باردار با وزن كمتر از حد معمول بيشتر از بقيه ديده مي شود). زناني كه به پره اكلامپسي دچار مي شوند معمولا قبل از بارداري داراي فشار خون طبيعي مي باشند. چنانچه ميزان پروتئين  ادرار ٢٤ ساعته ٥ گرم بوده و يا نتيجه آزمايش پروتئين  ادرار ٣+ يا ٤+ باشد مويد اكلامپسي است.

 

همچنین بخوانید:  بیماری لیستریوزیس (لیستریوز) در دوران بارداری (علل، علایم و راه های درمان)

 

در صورت وجود ادم گسترده باز جذب كليوي سديم بالاست ولي حجم مايعات خارج سلولي تحت كنترل نمي باشد با افزايش حساسيت نسبت به رنين گاهي فشار خون افزايش يافته ادم ناشي از هيپرتانسيون با علايمي مثل سرگيجه، سردرد، اختلالات بينايي، بي اشتهايي، تهوع، استفراغ و تورم صورت همراه است. در حالات شديد اكلامپسي نزديك به زمان زايمان تشنج روي مي دهد. معمولا علايم افزايش فشار خون بارداري با كاهش جريان خون رحمي همراه بوده و منجر به كاهش انتقال مواد مغذي به جنين و به ويژه كمبود پروتئين مي گردد.

راه های درمان بیماری پره اكلامپسي یا مسمومیت حاملگی

 مصرف مكمل هاي كلسيم به تنهايي از بروز پره اكلامپسي جلوگيري نمي نمايد ولي از مكمل هاي منيزيم براي پيشگيري و درمان پره اكلامپسي و اكلامپسي استفاده مي گردد. ضمنا طبق تحقيقات استفاده از سولفات منيزيوم در درمان تشنج براي درمان اكلامپسي بهتر از فني توئين است. محدوديت مصرف سديم و استفاده از داروهاي مدر اثري بر تغييرات فشار خون، افزايش دفع پروتئين ادرار و افزايش وزن نخواهد داشت و امروزه از اين روش براي درمان پره اكلامپسي استفاده نمي شود.

ضمنا استفاده ازداروهاي مدر به دليل آنكه باعث انقباض عروقي و به دنبال آن كاهش حجم مايع داخل عروقي به پايين تر از حد طبيعي مي گردد و از طرفي باعث فشار بيشتر بر مليه ها شده و ميزان دفع آب و سديم را افزايش مي دهدخطرناك است. محدوديت در مصرف كالري در زنان بارداري كه اضافه وزن دارند معمولا مانع از بروز اكلامپسي نمي شود.

در صورت بروز هر گونه نشانه ای از مسمومیت حاملگی یا پره اكلامپسي به پزشک مراجعه کنید. و اقدامات لازم از جمله مصرف دارو، کاهش نمک مصرفی و مواد پروتئینی و همچنین انجام فعالیت های فیزیکی مناسب را با نظارت پزشک انجام دهید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق اترج را با خواص رفع عطش و سکسکه، ضد اسهال و استفراغ، ضد عفونت، تامین ویتامین ث، ضد دردهای عصبی در ناحیه دست و شانه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0