topNotif

بیماری کرونا چیست و چه علائمی دارد؟

2675 بازدید
04 اسفند 98
سمانه
,

بیماری کرونا چیست و چه علائمی دارد؟

پرسش و پاسخ در مورد ویروس کرونا

ویروس کرونا این روزها افکار زیادی را درگیر خود کرده است. در این مطلب به علائم، راه های تشخیص و درمان، پیشگیری از بیماری کرونا می پردازیم.

علائم کرونا

تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی از جمله اصلی ترین علائم بیماری کرونـا ویروس محسوب می شوند. در موارد شدیدتر، می تواند منجر به ذات الریه، نارسایی چند اندام و حتی مرگ شود. ممکن است قبل از بروز نشانه های اصلی، بیمار برای چند روز سرفه های بدون دلیل داشته باشد. در موارد حاد، مشکلات گوارشی نیز پدید آمده و اسهال به سراغ بیمار خواهد آمد. در گزارش هایی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا اختلالات انعقادی و نارسایی های کلیوی نیز گزارش شده است. با این حال، بیماران آلوده همچنین می توانند بدون علامت باشند، به این معنی که علیرغم داشتن ویروس، هیچ علائمی از خود نشان نمی دهند.

نکته: در صورتی که ویروس کرونا به دستگاه تنفسی تحتانی (نای و ریه) سرایت کند، مخصوصا در افراد دارای سن بالا، بیماری های قلبی ایجاد کرده و در افرادی دارای سیستم ایمنی ضعیف، به ذات الریه منجر می شود.

علائم اصلی بیماری شباهت زیادی به سرماخوردگی دارند، به همین دلیل در ابتدا قادر به تشخیص دقیق نوع بیماری خود نیستید. به وسیله نمونه برداری از مخاط بینی و گلو، نمونه برداری از خون یا دیگر انواع آزمایش، ریشه بیماری مشخص خواهد شد. تخمین های فعلی میزان زمان بین عفونت و شروع علائم را از یک تا 14 روز مشخص کرده اند. بیشتر افراد آلوده طی پنج تا شش روز علائم خود را نشان می دهند.

 

بیماری کرونا چیست

بیماری کرونا چیست

 

پرسش و پاسخ در مورد ویروس کرونا

انتقال بیماری کورنا ویروس چگونه است؟

در حال حاضر عمدتا دو روش انتقال ویروس کرونا وجود دارد.

قابل انتقال از طریق هوا و تنفس

افراد باکتری ها، ویروس ها و سایر ترشحات را از طریق بینی به مجاری تنفسی مکیده و آلوده می شوند.

محل اصلی انتقال: مدارس، سالن سینما ها و تئاترها، اماکن شلوغ مانند مترو و اتوبوس و …

قابل انتقال از طریق تماس

اگر فرد آلوده موقع عطسه یا سرفه، از دست خود استفاده کند و دست آلوده را به اشیاء اطراف خود بزند ویروس را به آن شی انتقال می دهد. هنگامی که شخص دیگری آن شی را لمس کند، دست وی به ویروس آلوده شده سپس با دست، بینی و دهان را لمس می کند و نهایتا غشای مخاطی را آلوده می کند.

محل اصلی انتقال: مترو یا اتوبوس، دستگیره درب، کلید آسانسور، سوئیچ ماشین و …

اگر مشکوک به عفونت هستم، چه کاری باید انجام دهم؟

دستان خود را با صابون و مواد ضد عفونی کننده مناسب بشویید. اگر علائمی مانند سرفه دارید، به هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را بپوشانید و اگر دستگیره درب را با اشیاء اطراف آن لمس کنید، ممکن است ویروس از طریق دسته درب به دیگران منتقل شود و به دیگران سرایت کند. بنابراین، باید بهداشت را رعایت کنید، به خصوص در مکان هایی که شلوغ است.

افراد مبتلا به بیماری های اساسی علاوه بر توجه به موارد فوق، سعی کنند از استفاده وسایل حمل و نقل عمومی و دسترسی به مناطق پرجمعیت خودداری کنند. افرادی که طی 14 روز گذشته در شهرهایی اقامت داشته اند که در آن گزارش وجود ویروس کرونا داده شده است و یا با کسانی که آنها را تجربه کرده اند در تماس بوده اند، اگر علائمی مانند سرفه و تب دارند، لطفا ماسک بپوشند و به مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند و دستورالعمل ها را دنبال کنید. لطفا همکاری و کمک کنید.

چه زمانی باید ماسک بپوشم؟

ماسک می تواند مانع موثری داشته باشد و از انتشار ترشحات سرفه و عطسه جلوگیری کرده و از انتقال عفونت توسط باکتری ها و ویروس ها جلوگیری کند. بنابراین افرادی که علائمی مانند سرفه و عطسه دارند باید ماسک بپوشند. پوشیدن ماسک برای محافظت یکی از اقدامات پیشگیری از عفونت در مکان های پرجمعیت، به ویژه در منازل، ماشین ها و سایر مناطق با شرایط تهویه نامناسب است، اما اگر در بیرون از منزل باشد، در مکانی پر ازدحام و شلوغ، حتی پوشیدن ماسک نیز نمی تواند از میزان خاصی محافظت کند.

برای معاینه و معالجه پزشکی به کجا مراجعه کنم؟

اگر علائم سرماخوردگی و تب دارید که بیش از 4 روز طول کشیده و دمای بدن بیش از 37.5 درجه سانتیگراد است یا ضعف شدید جسمی (خستگی) و تنگی نفس دارید، لطفا سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید. مخصوصا اگر این علائم در افراد سالخورده، مبتلایان به بیماری های دیابت، نارسایی قلبی، بیماری های تنفسی (بیماری انسدادی مزمن ریوی و غیره) و افرادی که تحت درمان دیالیز قرار می گیرند، افرادی که داروهای ضد سرطان و غیره استفاده می کنند، مشاهده شود، سریعا به مراکز درمانی مراجعه نمایند. لطفا به موسسه پزشکی توصیه شده بروید و کورکورانه به چندین موسسه پزشکی نروید.

 

همچنین بخوانید:  افزایش سیستم ایمنی بدن با دمنوش های گیاهی

 

چه کسانی بیشتر در معرض خطرند؟

در حال حاضر، هنوز تایید نشده است که چه افرادی در چه شرایطی بیشتر در معرض خطر هستند. اما به طور کلی افراد مبتلا به ذات الریه، افراد مسن و کسانی که از بیماری های زمینه ای رنج می برند، بیشتر در معرض خطر هستند. همچنین پس از بررسی نتایج بیماران مبتلا به بیماری ویروس کرونا، 1/3 تا 1/2 از آنها دارای بیماری های مانند دیابت و فشار خون بالا هستند.

سالمندان و مبتلایان به بیماری های زمینه ای، علاوه بر اجرای اقدامات پیشگیری و کنترل کلی سلامت، سعی کنند از قرار گرفتن در اماکن عمومی، ترافیک و تجمع های پرازدحام خودداری کنند.

آیا درمانی وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ داروی خاص ضد ویروسی برای این ویروس وجود ندارد. اما در ادامه در مورد تقویت سیستم ایمنی بدن، جهت پیشگیری و درمان بیماری ویروس کرونا بخوانید.

تقویت سیستم ایمنی، بهترین دفاع در برابر بیماری های عفونی و ویروس کرونا است. شما با تقویت سیستم ایمنی طبیعی بدن خود، در دفاع از خود در برابر بیماری ها، نه تنها در برابر سرماخوردگی و گرگرفتگی مقاومت خواهید کرد بلکه در مقابل سایر بیماری های عفونی که به وجود می آید، ایمن خواهید بود. بدین منظور رژیم غذایی سرشار از غذاهای تازه و کامل با سبزیجات ارگانیک و میوه های فراوان مصرف کنید، از قند، مواد شیمیایی و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. انواع غذاهای ارگانیک متنوعی از جمله دانه ها، لوبیا، میوه و سبزیجات تازه و آجیل مصرف کنید. داشتن یک رژیم غذایی وگان متعادل با مواد مختلف بسیار حیاتی است.

بسیاری از ما جذب خوردن تنقلات می شویم که فرآوری شده و سرشار از قند است مانند بیسکویت، غلات گیاهی و آب میوه که این غذاهای سرشار از افزودنی ها، در واقع سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند. اطمینان حاصل کنید که همیشه از میان وعده های با کیفیت مانند استیک های گیاهی، میوه های تازه، کیک های برنج، سوشی یا آجیل بو داده استفاده کنید.

نکته: مقادیر بیش از حد میوه ها و آب میوه های خام دارای خاصیت تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن است و باید در حد اعتدال میل شود.

  • حتما به مقدار زیادی سبزیجات مزه شیرین مانند کدو حلوایی، هویج، کلم، جعفری و پیاز میل کنید. سبزیجات برگ پخته شده ملایم مانند اسفناج نیز بسیار مفید هستند.
  • از مصرف آنتی بیوتیک ها و واکسن های غیر ضروری خودداری کنید. امروزه به افراد مقدار زیادی آنتی بیوتیک تجویز می شود. آنتی بیوتیک ها می توانند سیستم ایمنی بدن را به طور جدی تضعیف کرده و همچنین مقاومت به خود دارو ایجاد کنند.
موثرترین گیاهان دارویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

اکیناسه یا گل سرخارگل، پنیرک، چای سفید، چای سبز، قهوه گانودرما، زردچوبه، پونه کوهی یا ارگانو، آویشن، عناب، پنجه گربه ای، جینسینگ قرمز یا سفید، سیر، زنجبیل و …

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پنیرک را با خواص تقویت سیستم ایمنی بدن، ضد سوختگی، ضد سرفه، کاهش آبریزش بینی، ملین، پادزهر قوی گزش، صاف کننده صدا، خلط آور، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. فاطیما
    4 اردیبهشت 1399

    گیاهان خیلی خوبی برای درمان پیشنهاد دادید؛ الان عموما از این گیاهان استفاده می کنن

0