topNotif

تاتوره درختی را بشناسیم

3088 بازدید
11 خرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

تاتوره درختی را بشناسیم !

نام محلی تاتوره درختی در بندرعباس پرمنگناس و در بلوچستان داتوره است و به عربی صفیرالسلطان گفته می شود، که در ادامه با خواص و مضرات و ویژگی های مخصوص این گیاه آشنا خواهید شد.

مشخصات گیاه تاتوره !

تاتوره درختی درختچه ای است دارای گل های بزرگ، بزرگ تر از تاتوره علفی، برگ های آن تخم مرغی صاف بدون کرک بعضی از آن ها کامل ولی بعضی عمیقا دندانه دار است. گل های آن بوقی آویزان به رنگ ارغوانی و کپسول میوه آن ناصاف و سطح آن پوشیده از خار است. این گیاه در ایران در بندرعباس و بلوچستان می روید و به احتمال زیاد از خارج وارد کشور شده و بومی ایران نیست.

تاتوره درختی را بشناسیم

تاتوره درختی را بشناسیم

خواص – کاربرد !

تمام قسمت های گیاه سمی است و این گیاه معروفی است که سابق در مناطق خاور دور جنایتکاران با آن آدم می کشتند. در برمه دزدان از تخم این گیاه مخلوط با پودر کاری و شیرینی گرد مخدری درست می کردند که فرد را نمی کشت ولی برای چند روزی تخدیر می کرد. ماده عامل آلکالوئید هیوسین است که در تخم و برگ آن وجود دارد. این آلکالوئید موجب باز شدن و اتساع مردمک چشم می شود و اگر مقدار زیادی خورده شود موجب هذیان، اغما و سرانجام منتهی به مرگ می شود. اگر برگ های آن را خشک کرده و کوبیده و مانند توتون و تنباکو دود کنند برای تسکین بیماری آسم بسیار موثر است و به هر حال اگر مصرف دارو چه از طریق داخلی به مقدار خیلی کم و یا دود کردن ایجاد مسمومیت کند، فورا باید قطع شود.

در چنین گل های باز شده تاتوره درختی را صبح ها به محض اینکه شبنم صبحگاهی خشک شود جمع آوری کرده در آفتاب یا با حرارت کم خشک می کنند. این دارو، تند و سمی، گرم، بی حس کننده، ضد آسم و ضد سرفه است. در استعمال خارجی جوشانده گرد گل ها برای انواع بیماری های جلدی نافع است. اگر گرد گل ها را دود کنند برای رفع سرفه و تنگی نفس نافع است، برخی از اطبا تاتوره را برای شست و شوی پاهای ورم کرده و پایین افتادگی و بیرون افتادگی رکتوم و همچنین برای سرماخوردگی و اختلالات اعصاب مفید است.

 

همچنین بخوانید: معرفی گیاه تاتوره علفی

 

 

تاتوره درختی و گیاه شاهدانه را به نسبت مساوی در سرکه رقیق مخلوط می کنند، آشامیدنی مخدر و بی حس کننده ی به دست می آید. این ماده در عمل های جراحی جزیی و یا در مورد سوزاندن با یک ماده سوزان می توان عمل را بدون درد انجام داد. برگ های گیاه در موارد زیادی به عنوان مسکن، ضد درد، تحلیل ورم و رسانیدن دمل و ورم به کار می رود. در مواردی که از برگ های تاتوره درختی به عنوان مسکن استفاده می شود

مسمومیت با تاتوره

اگر به علت کمی بی احتیاطی یا دستپاچگی زاید بر حد مجاز مصرف شده و مسمومیت ایجاد شود برای رفع مسمومیت می توان از مغز ریشه شیرین بیان استفاده نمود زیرا ضد سم موثری برای این گونه مسمومیت می باشد. علایم مسمومیت تاتوره درختی گرفتگی عضلات، اغما، هذیان و فلج سیستم مرکزی ریوی است.

 

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تاتوره را با خواص تسکین دردهای عادت ماهانه، ضد نفخ، تسکین آسم، رفع شوره سر، برای التیام زخم ها و درد مقعد و بواسیر، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0