تاثیرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی بر ابعاد مختلف زندگی

2702 بازدید
14 آبان 98
بهاره
,

آشنایی با تاثیرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی بر ابعاد مختلف زندگی های امروزی

اوایل قرن 21 ما با کامپیوترهای بزرگی مواجه بودیم که هرگز تصور نمی کردیم در طی چند سال به موبایل های کوچکی در کیفمان تبدیل شده و بخش بزرگی از زندگی ما باشند. افراد، بسیاری از ساعات روز را به استفاده از تلفن و شبکه های اجتماعی social media مختلفی همچون اینستاگرام، توییتر و… می پردازند. اما این نرم افزارها بر زندگی آدم های کره زمین چه تاثیری می گذارند؟

 

تاثیرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی بر ابعاد مختلف زندگی

تاثیرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی بر ابعاد مختلف زندگی

 

شبکه های اجتماعی

امروزه افراد بسیاری به کسب و کار اینترنتی و از راه دور می پردازند، افراد بسیاری افکار، علایق و خاطراتشان را بر روی این نرم افزارهای قرار می دهند، بسیاری از افراد از طریق شبکه های اجتماعی دوستی های جدید را شروع می کنند، افرادی نزدیک به سلایقشان را پیدا می کنند و به تبادل اطلاعات می پردازند. از طریق شبکه های اجتماعی می توان به اطلاعات سیاسی، مالی، پزشکی، ورزشی، حقوقی، مذهبی، مد و فشن، اجتماعی و روانشناسی و… دست پیدا کرد.

کمتر کسی در دنیای امروز از اینترنت و شبکه های اجتماعی استفاده نمی کند. اشخاص در سنین مختلف، فرهنگ ها و تحصیلات و افکار ذهنی متفاوت با اهداف متعددی به استفاده از این شبکه ها می پردازند که خواسته یا ناخواسته بر روی زندگی شان تاثیراتی دارد.

تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی

1- شبکه های اجتماعی باعث ایجاد تقلید کورکورانه می شوند

 امروزه به راحتی می توان خبردار شد دختر سیاستمدار آمریکا چه می کند؟ لیدی گاگا چه برند لباسی را در جشنواره اخیر پوشیده است؟ و… افراد عادی (مخصوصا نوجوان ها) به دلیل عدم توانایی مالی، فرهنگ متفاوت و… اگر مراقبت افکارشان نباشند به راحتی تحت تاثیر سایت ها و پیج هایی با این مضمون ها قرار می گیرند که تاثیرات مخرب، جر و بحث های بی فایده خانوادگی، عدم واقع بینی، افسردگی و در برخی موارد خودکشی را به دنبال دارد.

حتی متخصصان شبکه های اجتماعی بارها گوشزد کرده اند، مراقب باشید چه مطالبی را می خوانید، چه افرادی را لایک و دنبال می کنید و با چه افرادی در شبکه های مجازی تبادل نظر می کنید. زیرا این تاثیر فقط یک طرفه نیست، در عین حال که آن ها بر روی شما تاثیر می گذارند، شما هم با بزرگ کردن فردی که توانایی هضم مشهور بودن را ندارد به او آسیب می رسانید.

2- خبرهای نادرست بین مردم پخش می شود

امروزه به دلیل استفاده از اینترنت امکان انتشار خبرهای نادرست بیش از دیگر زمان های تاریخی می باشد. شما با بررسی شبکه های خبری معتبر می توانید از باز نشر اخبار نادرست جلوگیری کنید.

3- انرژی منفی به واسطه شبکه های اجتماعی بیش از گذشته بین عموم مردم وجود دارد

تا به حال تصور کرده اید اگر کودکی خبری در رابطه با جنگ، تورم، سواستفاده های جنسی و… بخواند چه تاثیری بر روح و روانش دارد؟ به احتمال زیاد این اخبار تا سال های انتهایی عمرش در ذهنش باقی بماند. اما تاثیر منفی شبکه های اجتماعی به اینجا ختم نمی شود.

شبکه های اجتماعی خبرهای مربوط به وضعیت اقتصادی و سیاسی بد، تحریم ها، جنگ ها، بلایای طبیعی و… را منتشر می کنند، این اخبار باعث سلب آرامش افراد بزرگسال می شود، آن ها را نگران می کند و قدرت تمرکزشان را پایین می آورد، ذهن مردم را نسبت به وضعیت موجود منفی می کند و در نهایت انرژی منفی در سراسر جهان پخش می گردد.

 

همچنین بخوانید:  سلامت اجتماعی زنان

 

4- به واسطه شبکه های اجتماعی سبک زندگی ناسالم گسترش یافته است

افرادی که بیشتر وقت خود را صرف استفاده از شبکه های اجتماعی می کنند، زمان بیشتری را منفعلانه سپری خواهند کرد. به دلیل تبلیغات فست فودها، لباس های گران قیمت، گوشی های مدل جدید، کفش های گران قیمت و… افراد تمایل بیشتری به خرید این موادغذایی و کالا ها دارند که در نهایت منجر به هدر رفت پول، چاقی و اضافه وزن، نگرانی های مالی، افزایش حسادت می گردد.

5- اطلاعات بیش از قبل وارد ذهن می شود و به ذهن اجازه استراحت و تمرکز نمی دهد

زمانی که ما از شبکه های اجتماعی استفاده می کنیم، اطلاعات مختلفی در مدت زمان کوتاهی وارد ذهنمان می شود و ذهن را پر مشغله و درگیر می سازد. زمانی که ذهن پر از اطلاعات مختلف می شود، قدرت تمرکز، خلاقیت، آرامشش کاهش می یابد، حافظه ضعیف و ذهن نگران می شود و تاثیرات منفی آن کم کم بر ذهن و روح پدیدار می شود.

همچنین تصور کنید با استفاده زیاد از شبکه های مجازی خود را از انجام چه کارهای مثبتی همچون مطالعه کردن، ورزش کردن، گذراندن زمان با خانواده و… محروم می کنید.

6- شبکه های مجازی اعتیاد آور هستند

زمان هایی را به یاد آورید که به خود گفته اید یک مطلب پنج دقیقه را مطالعه کنم، اما متوجه شده اید دو ساعت از روزتان با گوشی سپری شده است، زمانتان را از دست داده اید و نگران برنامه هایتان می شوید، عضلات مچ و گردنتان درد می گیرد و چشم هایتان می سوزد.

 بله، دقیقا شبکه های مجازی اینگونه عمل می کنند، اما ما به عنوان یک بزرگسال متوجه موضوع می شویم گوشی را کنار گذاشته و به زندگی خود می پردازیم، اما یک نوجوان یا یک کودک چطور؟

7- مشکلات جسمی ایجاد می شود

زمانی که افراد بیش از اندازه از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، مچ ها، چشم ها، گردن، دست ها و حتی عضلات کمر و شکمشان تحت فشار قرار می گیرند، این افراد دچار بی قراری، بی خوابی، پرخوری، استرس و اضطراب می شوند.

به دلیل منفعل بودن دچار اضافه وزن می شوند و از آنجایی که در تبلیغات با افراد عضلانی و فیت مواجه می شوند احساس تنفر نسبت به بدنشان پیدا می کنند. با گذر زمان این حس تنفر به کمبود اعتماد به نفس، چاقی، بی انگیزگی، تنبلی، مشکلات گوارشی و… در موارد شدیدتر به خودکشی ختم می گردد.

 

تاثیرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی بر ابعاد مختلف زندگی

تاثیرات مثبت و منفی شبکه های اجتماعی بر ابعاد مختلف زندگی

 

تاثیرات مثبت شبکه های مجازی

حالا که با تاثیرات منفی شبکه های مجازی آشنا شده اید، بدنیست نگاهی هم به نکات مثبتشان بیندازیم، تا بدانیم شبکه های مجازی به طور طبیعی تاثیر منفی برهیچ کس ندارند، بلکه نوع استفاده از این شبکه ها مهم هست.

1- شبکه های مجازی باعث آشنا شدن با افرادی شبیه به خودتان می شود

به مطالعه کردن علاقه مند هستید؟ پس شبکه های مجازی مرتبط به کتاب و نویسندگان را پیگیری می کنید با افرادی شبیه خودتان آشنا می شوید با آن ها تبادل اطلاعات می کنید. احساس تعلق به گروه خاصی که علایق مشابه با شما دارند در شما به وجود می آید، عزت نفستان بیشتر می شود، آگاه تر می شوید شاید این گروه باعث شود با افرادی آشنا کردید و در حیطه شغلی مورد علاقه تان به فعالیت بپردازید.

2-دوستان زیادی در سراسر دنیا می توانید پیدا کنید

امروزه با استفاده از اینترنت می توانید با افرادی از اقصی نقاط جهان آشنا شوید، با آن ها گفت و گو کنید، زبان دیگری یاد بگیرید، با فرهنگ ها و آداب و رسوم کشورهای مختلف آشنا شوید، به راحتی به کشورهای دیگر سفر کنید، در آنجا مشغول به کار یا تحصیل شوید.

3- می توانید مقالات علمی را بخوانید

اینگونه شبکه های اجتماعی، اطلاعات پزشکی و دیگر حوزه های مورد علاقه تان را به روز می کنید و با استفاده از آن ها کیفیت زندگی خود را بهتر می کنید.

4- کسب و کارتان را در فضای مجازی گسترش داده و درآمدتان را افزایش دهید

با معرفی کسب و کارتان به دیگران، مشتریان بیشتری از کشورتان و دیگر کشورها به دست می آورید، که این می تواند یک فرآیند سود افزا برایتان باشد.

5- با استفاده از اینترنت با اعضای خانواده تان همیشه در ارتباط هستید

فردی که برای کار یا تحصیل به کشور دیگر سفر می کند، با استفاده از نرم افزارهای اینترنتی می تواند با شما تماس بگیرد و با او به آسانی صحبت کنید، ویدیو کال video call برقرار کنید و حس دلتنگی خود را از بین ببرید.

6- با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانید به خودتان انگیزه دهید

تمایل دارید زبان اسپانیایی یاد بگیرید؟ وب سایت هایی با این مضمون را دنبال کنید. می خواهید غذای لبنانی آماده کنید پیج های عربی را چک کنید. امروزه به راحتی می توانید خودتان را در شرایطی قرار دهید تا در زمان کمتری پیشرفت کرده و به حس رضایت بیشتر برسید.

7- افراد موفق را دنبال کنید

یک جمله معروف وجود دارد که می گوید شما شبیه افرادی می شوید که زمان بیشتری را با آن ها می گذرانید. در دنیای امروز به راحتی می توانید راجع به تونی رابینز، میشل اوباما، اپرا وینفری و افراد موفق دیگر اطلاعات کسب کنید. بدانید اخیرا چه کتابی را خوانده اند؟ چه غذاهایی مصرف می کنند؟ در روز زمانشان را چگونه سپری می کنند؟ و با خواندن زندگی نامه آنها می توانید خود را به سمت جلو ترغیب کنید، برای اهدافتان ادامه دهید و تسلیم شرایط سختتان نشوید، و بدانید افرادی قبلا از مسیری که شما عبور می کنید، گذشته اند.

در آخر استفاده از اینترنت و شبکه های مجازی هیچ مشکلی ندارد، اگر بدانید چگونه استفاده از آن را مدیریت کنید، می توانید سریعتر به خواسته هایتان برسید. ترجیحا کودکان و نوجوانان خود را از شبکه های مجازی دور نگه دارید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه درونج را با خواص تسکین درد رحم، تسکین درد معده، ضد نفخ، تقویت حافظه، پادزهر عقرب، ضد بلغم و سودا و…، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

4
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. A.1800
    28 اردیبهشت 1402

    سلام میتونیم از این مطالب استفاده بکنین ؟؟

    • عطارک
      29 اردیبهشت 1402

      درود بر شما

      با ذکر نام عطارک و لینک مقاله مانعی ندارد..

      شاد و سلامت باشید.

      • رفیعی
        29 بهمن 1402

        ببخشید میشه منابع کامل این سایت رو بهم من بگید

        • عطارک
          1 اسفند 1402

          عرض ادب و احترام

          داخل وبلاگ عطارک بالای پنج هزار مقاله استفاده شده که از منابع و کتاب های مختلفی استخراج شده‌ست.

          شاد و سلامت باشید.

0