topNotif

تاثیر شگفت انگیز رازیانه و روغن آن برای لاغری

3146 بازدید
10 شهریور 96
ملیسا
,
بروزرسانی شده در تاریخ 10 اسفند 1400

تاثیر شگفت انگیز رازیانه و روغن آن برای لاغری

رازیانه (بادیان) یک نوع گیاه دارویی می باشد که طبعیت گرم و خشکی دارد. در طب سنتی ایران، از رازیانه به عنوان یک گیاه ضد بلغم و ضد صفرا یاد می‌شود. از قسمت های مختلف این گیاه همچون بذر، برگ و ریشه استفاده های دارویی زیادی می شود. مقدار مصرف روزانه رازیانه، به طور متوسط حداکثر 5 گرم و نوشیدن عرق آن، یک تا سه استکان توصیه می‌شود. این گیاه علاوه بر این که در درمان بسیاری از بیماری ها نقش مهمی را ایفا می کند، در لاغری و کاهش وزن نیز تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر شما اضافه وزن دارید و یا این که تمایل به حفظ تناسب اندام خود را دارید، با قرار دادن این گیاه جادویی در برنامه و رژیم غذایی خود می‌توانید به هدف خود برسید. حال این سوال مطرح می شود که رازیانه چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

رازیانه و روغن آن برای لاغری

افزایش سوخت و ساز بدن

 رازیانه موجب افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن می شود. بدین ترتیب، کالری از طریق سلول‌ ها بیشتر و سریع تر مصرف می‌شود و انرژی حاصل از آن به چربی سوزی کمک می‌کند. با افزایش سوخت و ساز بدن، دمای بدن نیز افزایش یافته و کالری بیشتری مصرف می شود. این امر سبب شکسته شدن مولکول های غذایی مانند کربوهیدرات ها و پروتئین ها، به ترکیبات کوچکتر شده و انرژی بیشتری برای بدن ایجاد می کنند.

 

تاثیر شگفت انگیز رازیانه و روغن آن برای لاغری

تاثیر شگفت انگیز رازیانه و روغن آن برای لاغری

رازیانه اشتها را کم می کند

این گیاه خاصیت زیادی در کم کردن اشتها دارد، زیرا حاوی فیبرهای رژیمی است که معده را برای مدت طولانی پر نگاه می دارد و احساس گرسنگی کمتری ایجاد می کند. بنابراین، تمایل شما به خوردن کمتر شده و در نتیجه کالری کمتری دریافت می کنید. برای دریافت نتیجه بهتر، باید از دمنوش رازیانه و یا عرق رازیانه روزانه استفاده کنید. مصرف روزی سه فنجان از عرق یا دمنوش رازیانه، نیم ساعت قبل از غذا، برای کاهش وزن توصیه می شود.

موجب تصفیه خون و سم زدایی بدن می شود

رازیانه همچنین این قابلیت را دارد تا کبد را از سموم پاک کرده و خون را تصفیه کند. زمانی که خون پاک و تصفیه شده باشد، چربی ها کمتر در کبد تجمع کرده و در نتیجه عارضه ای نیز برای فرد در پی ندارد. علاوه بر این، رازیانه، بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد که باعث اختلال در عملکرد اندام های مختلف بدن، به ویژه کبد می شود، محافظت کرده و از آسیب ناشی از انباشت چربی در کبد و سایر اندام ها نیز جلوگیری می کند. رازیانه شامل بسیاری از آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی مانند ویتامین آ است که به نوبه خود منجر به کاهش وزن و حذف چربی در بدن می شوند.

ادرار آور است

رازیانه خاصیت ادرار آوری دارد. زمانی که فردی چاق باشد، چربی به آب میان بافتی بر می گردد و این رازیانه است که با خاصیت ادرارآوری خود علاوه بر پاکسازی بدن از سموم، آب میان بافتی را نیز خارج می کند.

 

همچنین بخوانید:  فواید چای رازیانه

 

بهبود عملکرد گوارشی

اکثر افرادی که در صدد کاهش وزن هستند، با مشکلات گوارشی مختلفی مواجه می شوند. رازیانه عملکرد گوارشی را افزایش می دهد و به دلیل داشتن فیبرهای فراوان، حرکت مواد غذایی و نوشیدنی ها را در روده تسهیل می کند و روده را از موائد زاید نیز پاک می کند، در نتیجه مصرف آن از بروز یبوست جلوگیری می کند. علاوه بر این، مصرف آن به درمان گاز روده و معده، بهبود روند هضم غذا و سوزش معده نیز کمک می کند.

کاهش چربی بدن

رازیانه حاوی ملاتونین است که اثرات ضد چاقی دارد. این هورمون که در غده صنوبری مغز تولید می شود به تنظیم چرخه خواب در بدن کمک می کند. اما براساس تحقیقات انجام شده، مشخص شد که این هورمون طبیعی میزان تری گلیسرید و کلسترول بد خون را کاهش می دهد و از تجمع چربی در بدن پیشگیری می کند. همچنین، مطالعات دیگری نشان می دهد که داشتن یک خواب کامل و راحت، برای چرخه سوخت و ساز بدن و کاهش وزن نیز مفید است. بنابراین، هورمون ملاتونین با بهبود کیفیت خواب و کاهش چربی در بدن به کاهش وزن کمک می کند. لازم به ذکر است که ملاتونین در وزن و نمایه توده بدنی کاهشی ایجاد نمی­کند، اما درصد توده چربی بدن را کاهش می­دهد.

 

 

طرز تهیه دمنوش رازیانه

بعد از این که آب درون کتری جوش آمد، دانه های رازیانه را درون قوری ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید. قوری را روی دهانه کتری گذاشته و زیر آن را خاموش کنید. اجازه دهید تا رازیانه برای 15 دقیقه درون قوری دم بکشد. بعد از این که سرد شد دمنوش را درون یخچال نگهداری کرده و هر روز سه فنجان قبل از غذا میل کنید.

تاثیر روغن رازیانه بر کاهش وزن

مطالعات اخیر نشان می دهد که نه تنها گیاه و دانه رازیانه، بلکه روغن آن نیز می تواند به کاهش اشتها و مبارزه با چاقی کمک کند. مطالعه بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داد که آروماتراپی (رایحه درمانی) با روغن رازیانه، دو بار در روز برای 10 دقیقه، توانایی این حیوانات را برای هضم غذا بهبود بخشیده و سبب کاهش اشتها در آن ها می شود. البته این اثرات بر روی انسان ها نیازمند تحقیقات بیشتری است.

مصرف روغن رازیانه نیز در پخت و پز و به صورت خوراکی، جهت کاهش وزن مناسب می باشد. این روغن، کم کالری است و به افزایش سوخت و ساز بدن نیز کمک می کند. همچنین، استفاده موضعی از روغن رازیانه برای کاهش سلولیت موثر واقع می شود. بدین منظور، یک قاشق چای خوری روغن رازیانه، یک قاشق چای خوری روغن زیتون و10 قطره روغن گریپ فروت را با هم مخلوط کنید. ماساژ پوست با این روغن روزی دو بار، سبب کاهش تجمع چربی در زیر پوست می شود.

توجه:

مصرف بی رویه این گیاه ممکن است مشکلاتی مانند آلرژی و التهاب های پوستی ایجاد کند. همچنین، مصرف روغن رازیانه برای زنان باردار و زنان مبتلا به سرطان سینه یا صرع توصیه نمی شود و در مردان ممکن است سبب کاهش نیروی جنسی شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه رازیانه را با خواص پیشگیری از حوادث قلبی عروقی، کمک به درمان سو هاضمه، درمان سرماخوردگی، سینه پهلو، سنگ و عفونت مجاری ادراری، نفخ، یبوست، اصلاح کمبود استروژن (هورمون زنانه)، افزایش شیر، افزایش میل جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0