چگونگی تاثیر شنا بر لاغری و چربی سوزی بدن

2042 بازدید
26 تیر 98
بهاره
,

نحوه چگونگی تاثیر شنا بر لاغری و چربی سوزی بدن

شنا به عنوان یکی از ورزش های تفریحی و مفید برای سلامت بدن شناخته شده است. این ورزش از جمله ورزش های سالمی است که کل سیستم های ضروری و حیاتی بدن را درگیر و تقویت می کند. این فعالیت جسمانی یکی از تمرینات استقامتی است که علاوه بر کشش مناسب عضلات، برای بهبود عملکرد سیستم گردش خون، قلب و سیستم تنفسی بسیار مفید است. یکی از مهمترین پیامدهای ورزش شنا، کاهش وزن و سوزاندن چربی می باشد. حال در ادامه این مقاله با نحوه چگونگی تاثیر شنا بر لاغری و چربی سوزی بدن آشنا شوید.

 

چگونگی تاثیر شنا بر لاغری و چربی سوزی بدن

چگونگی تاثیر شنا بر لاغری و چربی سوزی بدن

 

تاثیر شنا بر لاغری و چربی سوزی بدن

شنا همزمان یک ورزش سالم، کاهنده وزن و تفریحی محسوب می شود، شنا ورزشی برای کل بدن است که باعث تامین تمرین های استقامت و کششی برای بسیاری از گروه های ماهیچه ای می شود. مهمترین مزیت آن به خصوص برای کسانی که می خواهند از طریق ورزش شنا وزن کم کنند، عبارتند از:

1- ورزش کلی بدن است که تقریبا باعث می شود همه عضلات را درگیر کند.

2- ورزشی است که می تواند حتی تا سنین پیری ادامه پیدا کند.

3- احتمال جراحت در آن پایین است.

4- به خاطر کم برخورد بودن آن، برای کسانی که اضافه وزن یا مشکلات مفاصل دارند، ایده آل است و هنگام شنا، هیچ فشاری به مفاصل و استخوان ها وارد نمی شود.

5- استخر شنا در دسترس است و معمولا فاصله زیادی با شما ندارد.

6- افزایش ظرفیت گرمایی آب استخر شنا در مقایسه با هوا منجر به افزایش گرمای موجود بدن شما در آب می شود. در مقایسه با شرایط متابولیکی پایه (۳۵ درجه در حالت استراحت کامل) اتلاف گرما در آب حدود ۵ برابر افزایش پیدا می کند.

7- به علت افزایش گرمای موجود، سرعت متابولیسمی به میزان ۲۰ الی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده و حفظ دمای بدن بر ضخامت چربی فرد بستگی دارد.

8- باعث مصرف ۶۰۰ کیلو کالری در هر ساعت می شود (بستگی به شیوه و سرعت شنا دارد). شنا معمولا باعث افزایش مقدار کالری مصرفی مثل دویدن می شود، بدون اینکه به مفاصل و استخوان ها فشار وارد شود.

 

همچنین بخوانید:  بهترین ورزش برای شخصیت شما چیست؟

 

تجهیزات صحیح و کامل شنا

علاوه بر مایو و لباس شنا، شما نیاز به عینک شنا هم دارید. در آب کلردار، عینک ها قسمت خارجی چشم های شما را از التهاب محافظت کرده و باعث بهبود دید شما در آب می شود. در بیرون از استخر هم، بهتر است از کفش حمام (دمپایی) استفاده کنید تا از ابتلا به عفونت جلوگیری شود.

تکنیک های صحیح شنا

چهار تکنیک شنا وجود دارد که شامل شنای قورباغه، شنای کرال سینه، کرال پشت و پروانه، که شنای پروانه برای کسانی که به طور تفریحی شنا می کنند، مناسب نیست. ولی در نهایت این به شما بستگی دارد که چه نوع شنایی را انتخاب کنید. در اغلب موارد، افراد تکنیکی را انتخاب می کنند که بیشترین لذت را ببرند و در عین حال آسان ترین باشد. اگر شما مشکلی در ناحیه پشت و کمر دارید، باید با پزشک خود نسبت به اینکه کدام تکنیک برای شما مناسب است، مشورت کنید. معمولا کرال پشت و سینه ترجیح داده می شود، زیرا در شنای قرباغه ستون مهره ها در قسمت گردنی و کمری به طور دائم تحت کشش بیش از حد قرار می گیرند.

نکاتی ضروری در مورد شنا

دمای آب

دمای بیشینه آب برای تمرین بین ۲۶ تا ۲۸ درجه است. اگر آب خیلی سرد باشد، خطر این وجود دارد که سریعا سردتان شود، همان طور که اگر آب خیلی گرم باشد (بالای ۲۸ درجه). فعالیت فیزیکی بالا، باعث کاهش اتلاف گرما می شود و منجر به گرمازدگی (Hyperthermia) یا افزایش سرعت گردش خون می شود. برای جلوگیری از بالا رفتن دمای بدن به میزان زیاد، بدن واکنش انجام می دهد، بدین صورت که باعث گردش خون از مرکز به اندام محیطی می شود. این افزایش گردش خون و استخرهای گرم اگر چه مورد نظر شنا کننده ها نمی باشد ولی به جای آن برای استراحت کردن مناسب است.

زمان صرف غذا

حداکثر یک الی دو ساعت قبل از شنا کردن می توانید غذا مصرف کنید، زیرا در این زمان، بدن خون خود را صرف هضم غذا می کند و دیگر خون کافی برای ماهیچه ها به منظور شنا کردن باقی نمی ماند. قبل از وارد شدن به استخر دوش بگیرید.

مدت زمان تمرین

ضرب المثل، طولانی و کند بهتر از کوتاه و تند در مورد شنا و دویدن نیز درست است، همچنین در اصل، مفهوم بیشتری در افزایش مدت زمان تمرین نسبت به افزایش سرعت تمرین وجود دارد. در جلسات اولیه تمرین تصمیم بگیرید که مسافت خاصی مثلا ۵۰۰ تا ۸۰۰ متر را شنا کنید. مهم نیست که چقدر سریع مسافت انتخابی تان را شنا کنید. بهتر است آرام و کند شنا کنید و بعد از طی هر مسافت، استراحت کوتاهی کنید. اگر می توانید قسمت های مختلف شنا را تغییر دهید، بنابراین گروه های مختلف ماهیچه را به کار برید.

بعد از جلسات کوتاه تمرین، می توانید مسافت کل تمرین (مثلا ۱۰۰۰ متر) را به تکرارهای کوتاهی تقسیم کنید (مثلا ۱۰۰ متر برای گرم کردن، 400 متر برای کرال پشت و 400 متر کرال سینه، ۱۰۰ متر هم برای سرد کردن). بعد از چند هفته باید سعی کنید مسافت های بیشتری را بدون توقف شنا کنید. تنها وقتی به اندازه کافی احساس تناسب می کنید که زمان تمرین خود را از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به ۴۰ تا ۵۰ دقیقه برسانید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سرکه سیب را با خواص درمان ضدچاقی، رفع زکام، روماتیسم، شکنندگی های ناخن، اختلال سیستم گوارش، زیادی فشار خون، ضد خونریزی، کمی فشار خون، اختلال بینایی و دید چشم، آسم، سرگیجه، کمبود کلسیم، سنگینی شنوایی، ورم مفاصل، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0