topNotif

تاثیر فعالیت بدنی و ورزش در زندگی

1758 بازدید
14 اسفند 96
آلاله
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

تاثیر فعالیت بدنی و ورزش در زندگی و پیشگیری از کم تحرکی

انسان برای داشتن زندگی سالم و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها نیاز به تحرک دارند. ورزش و فعالیت بدنی در هر سنی احساس خوشایند فیزیکی و روانی ایجاد می کند. بعضی از افراد فکر می کنند که ورزش موثر باید حتما با تلاش فراوان و درد عضلانی بعد از ورزش همراه باشد. در صورتی که یک فعالیت بدنی متوسط مثل پیاده روی که کمی ضربان قلب و تنفس را زیاد کند برای داشتن زندگی سالم کفایت می کند. پس برخیزید و شروع کنید. شروع اولین قدم، بسیار مهم است. اجازه ندهید که بهانه های مختلف شما را از زندگی سالم و لذت بخش محروم کرده و بیماری ها بر شما غلبه کنند. فعالیت بدنی مثل پیاده روی می تواند خطر حملات قلبی، مغزی، فشار خون بالا و افزایش کلسترول خون را به طور محسوسی کاهش دهد.

 

تاثیر فعالیت بدنی و ورزش در زندگی

تاثیر فعالیت بدنی و ورزش در زندگی

فعالیت بدنی :

فعالیت بدنی به هر گونه حرکت بدن که در اثر انبساط و انقباض عضلات اسکلتی بدن ایجاد می شود و نیازمند صرف انرژی است، گفته می شود. ورزش نوعی فعالیت بدنی سازماندهی شده است که با هدف بازی و سرگرمی، توانایی بیشتر، تندرستی و یا تناسب بدنی و به صورت حرکات منظم، مکرر و یا برنامه ریزی شده، انجام می شود. بیشترین فایده با داشتن فعالیت بدنی با شدت متوسط و به صورت منظم حداقل پنج بار در هفته حاصل می شود.

اثرات مثبت فعالیت بدنی بر بدن و پیشگیری و کنترل بیماری ها :

ورزش اثرات مفیدی بر سیستم مختلف بدن دارد و سبب کاهش فشار خون، استفاده بهتر از انسولین ترشح شده در بدن و کنترل میزان قند خون، افزایش کلسترول خوب (اچ. دی. ال) و کاهش کلسترل بد (ال. دی. ال) می شود. به علاوه ورزش، تنش های روحی را کاهش داده و خلق را بهبود می بخشد. اگر ورزش به طور مستمر ادامه یابد، ترشح موادی به نام اندورفین افزایش می یابد که خود موجب احساس شادابی و نشاط می شود.

ورزش باعث استحکام استخوان ها شده و از ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در زنان جلوگیری می کند و با احساس کردن سلول های بدن به اثرات انسولین، ضمن پیشگیری از ابتلای به دیابت نوع دو، در بیماران دیابتی باعث کنترل بهتر میزان قند خون می شود و نیز میزان احتیاج به انسولین و داروهای ضد قند خوراکی را کمتر می کند.

 

همچنین بخوانید: چگونه کودکان را به ورزش علاقه مند کنیم

 

ورزش موجب قوی تر شدن عضله قلب، منظم تر شدن ضربان ها و افزایش جریان خون قلب و عروق بدن می شود و بدین ترتیب از رسوب چربی در رگ ها جلوگیری می شود و باعث پیشگیری از اضطراب و افسردگی می شود و با ایجاد احساس آرامش در فرد، کیفیت زندگی را بهبود می بخشد. همچنین از ابتلا به سرطان پستان و رحم در زنان پیشگیری می کند و با فزایش حرکات روده ای، از یبوست مزمن که باعث بواسیر، شقاق و حتی سرطان روده بزرگ می شود، پیشگیری می کند.

میزان و شدت فعالیت بدنی :

میزان و شدت فعالیت بدنی مناسب برای حفظ سلامتی در افراد میانسال معادل سی دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط برای حداقل پنج روز در هفته، و یا بیست و پنج دقیقه فعالیت بدنی شدید حداقل سه روز در هفته است و منظور از فعالیت بدنی متوسط، فعالیتی است که منجر به افزایش تعداد ضربان قلب و تعداد تنفس می شود، ولی این افزایش به حدی نیست که مانع صحبت کردن فرد شود در حالی که هنگام فعالیت بدنی شدید به علت افزایش تعداد تنفس و نفس نفس زدن، فرد نمی تواند به راحتی صحبت کند. جوانان و نوجوانان در سنین مدرسه باید روزانه شصت دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید داشته باشند. به طور معمول برای حفظ سلامتی سالمندان میزان حداقل سی دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط در پنج روز از ایام هفته توصیه می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جینسینگ قرمز را با خواص درمان کم خونی، ضعف، کمبود تعرق، بی نظمی تنفس، فراموشی و نسیان، تشنگی مداوم، بی میلی جنسی، خستگی شدید، درمان سوءهاضمه، دردهای ناحیه قلب و تهوع، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0