تاثیر مصرف کافئین بر اختلال خواب

1809 بازدید
07 دی 00
سمانه

تاثیر مصرف کافئین بر اختلال خواب

شاید برایتان جالب باشد که بخواهید در مورد رابطه بین قهوه و بی خوابی شب مطالبی را بیاموزید. باید بگوییم که به احتمال زیاد کافئین یکی از معروفترین مختل کننده های خواب است. در بسیاری از شرایط، افرادی که می خواهند متمرکز و حواس جمع باقی بمانند یا تا دیر وقت کار کنند، از این ماده برای بیدار نگه داشتن خود استفاده می کنند. در این مقاله با تاثیر مصرف کافئین بر اختلال خواب آشنا خواهید شد.

کافئین و خواب آلودگی

البته همه می دانند که کافئین در قهوه و چای و بسیاری از نوشابه های انرژی زا مثل ردبول و گوارانا وجود دارد. در هر حال، خیلی ها نمی دانند که کافئین در نوشابه هایی مثل کوکاکولا و کوکاکولا های رژیمی و بسیاری دیگر از نوشابه های دارای کربنات سدیم هم وجود دارد. حتی شکلات هم مقدار کمی کافئین دارد. بسیاری از داروهای معروف مخصوص سردرد، حاوی کافئین است چون به بدن کمک می کند تا مواد موجود در دارو را زودتر جذب کند.

میزان کافئین موجود در محصولات متفاوت زیادی دارد. قهوه فوری حاوی همان اندازه کافئین است که در قهوه اسپرسو وجود دارد، اما قهوه تصفیه شده حداقل نصف آن میزان کافئین را داراست و بستگی به این دارد که از چه دانه قهوه ای استفاده کنید. دانه روبوستا دو برابر بیشتر از قهوه اربیکا کافئین دارد.

چای هم حاوی کافئین است، اما چای کیسه ای بیش از چایی که از برگ های چای درست می شود کافئین دارد، و زمان دم کشیدن چای به مدت ۵ دقیقه به جای دو دقیقه، میزان کافئین آن را دو برابر می کند. تمام این موارد نشان می دهد که چقدر مصرف کافئین رایج شده است و چقدر اندازه گیری دقیق آن مشکل است.

 

تاثیر مصرف کافئین بر اختلال خواب

تاثیر مصرف کافئین بر اختلال خواب

 

کافئین در بارداری

کافئین در بدن سوخت می شود و برای جوانانی که از سلامتی طبیعی برخوردار هستند، در حدود 3 الی 4 ساعت طول می کشد تا نصف آن را از بدن بیرون برانند و سه چهار ساعت هم برای بقیه آن زمان لازم است. پس همانطور که خواهید دید، متغیرهای متعددی وجود دارد تا میزان دقیق کافئین مصرفی را مشخص کند. البته بهتر است که بیش از 3 فنجان قهوه در روز ننوشید و حتی مهمتر از آن بعد از ساعت ۲ بعد از ظهر کافئین مصرف نکنید.

کافئین در بارداری : نکته جالب این است زنانی که قرص ضدبارداری مصرف می کنند، دو برابر زمان می طلبد تا کافئین را بسوزانند و برای زنان باردار هم همینطور است. بنابراین آنان باید مراقب باشند.

چرا قهوه باعث خواب آلودگی می شود؟

بعضی ها به نوشیدن مقدار زیادی قهوه عادت دارند. این عده متوجه شده اند که یک فنجان قهوه آنها را سرحال می کند، ولی بعد از دو ساعت احساس خواب آلودگی می کنند و بنابراین یک فنجان قهوه دیگر می نوشند و به همین ترتیب بر تعداد دفعات مصرف قهوه شان اضافه می شود. همینطور که آنها از قهوه برای تحریک خودشان استفاده می کنند، تاثیر ارتجاعی به وجود می آید و چند ساعت بعد احساس خواب آلودگی می کنند، حتی بیشتر از زمانی که قهوه نمی نوشیدند. این موضوع باعث می شود در طول روز چرت های کوتاه مدت بزنند که باعث می شود چرخه خواب آنها طولانی تر شود.

اگر مقدار زیادی قهوه می نوشید و می بینید باعث می شود یکی دو ساعت بعد خسته شوید، سعی کنید بیش از دو فنجان قهوه در روز مصرف نکنید، و آخرین توصیه این است که بعد از ناهار کافئین مصرف نکنید.

 

همچنین بخوانید:  درمان بی خوابی با ورزش

 

دو قانون مربوط به مصرف کافئین بسیار ساده است:

  • مقدار زیادی کافئین نوشید.
  • هرگز بعد از ساعت ۲ بعد از ظهر کافئین مصرف نکنید.

تاثیر مصرف داروها در بی خوابی

در کشفیات محققان پیرامون داروهایی که مردم برای تجدید قوا مصرف می کنند، مشخص شده است که این داروها و تاثیراتی منفی بر روی خواب دارند. هر دارویی، قانونی یا غیرقانونی، بر خواب تاثیر می گذارد. بنابراین اگر شما تردید دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

آیا کافئین موجود در چای باعث بی خوابی می شود؟

مقدار کافئین موجود در انواع چای:

کافئین چای سیاه : 22-28 میلی گرم کافئین در هر یک گرم

کافئین چای سبز : 17-20 میلی گرم کافئین در هر یک گرم 

کافئین چای سفید : 10-15 میلی گرم کافئین در هر یک گرم 

شاید این نگرانی برای شما وجود داشته باشد که کافئین موجود در چای باعث بی خوابی شما شود، اما باید بگوییم که انواع چای روی افراد مختلف تأثیرات متفاوتی دارند و اگر برای مثال نوشیدن چای سیاه باعث بی خوابی در شما می شود نوع دیگر چای را استفاده کنید. اما به صورت کلی کافئین موجود در چای تنها زمانی برای خواب مشکل زا می شود که بدن شما حساسیت بالایی نسبت به کافئین داشته باشد.

خلاصه مطلب:

تحقیقاتی متعدد پیرامون ارتباط آنچه وارد معده مان می کنیم و این که چگونه می خوابیم وجود دارد که در سه قانون زیر خلاصه شده است:

  •  سر شب غذا بخورید.
  •  غذای سالم بخورید.
  •  از مصرف کافئین خودداری کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای مقاله تاثیر مصرف کافئین بر اختلال خواب با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

جوزهندی را با خواص درمان بی خوابی، درمان سوءهاضمه، اسهال و باد روده، تسکین و درمان دردهای رماتیسمی، تقویت قوای جنسی، درمان عدم کنترل ادرار، ضعف عمومی، درمان اختلالات کبد و طحال، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. فرشته
    8 دی 1400

    جالب بود

0