topNotif

تب و راه های غلبه بر تب

1549 بازدید
07 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با تب و راه های غلبه بر تب آشنا شویم

هر چند بعضی مواقع داغ بودن بد نیست، اما در حال حاضر این داغی شما جز یک حقیقت سرد که پذیرفتنش دشوار است، نیست. اما قبل از این که اقدام به خاموش کردن این آتش کنید، به آنچه پزشکان می گویند گوش کنید.

اطمینان یابید که واقعا تب دارید

هر چند دمای سی و هفت درجه سانتی گراد برای بدن طبیعی محسوب می شود ولی این دما، دمای ثابتی نیست. دمای طبیعی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و در طول روز دچار نوسانات بسیاری می شود. غذا، پوشیدن لباس اضافی، هیجانات عاطفی و ورزش شدید، همگی بر دمای بدن تاثیر گذاشته و دمای بدن را می تواند به سی و نه و نیم درجه سانتی گراد افزایش دهد. به علاوه دمای بدن کودکان معمولا بالاتر از دمای بدن بالغین است و در طول روز دستخوش نوسانات بیشتری می شود. زمانی که دمای بدن سی و هفت و هفت دهم سانتی گراد است، بدون شک تب دارید.

تب و راه های غلبه بر تب

تب و راه های غلبه بر تب

 

با تب مبارزه نکنید

هنگامی که تب دارید این نکته را فراموش نکنید که تب به تنهایی یک بیماری نیست، بلکه علامت بیماری است. تب در حقیقت یکی از مکانیسم های دفاعی بدن در مقابله با عفونت است. حتی تب گاهی دوره های بیماری را کوتاه کرده و اثر آنتی بیوتیک ها را افزایش می دهد و از خاصیت واگیر و مسری بودن عفونت می کاهد.

این احتمالات را باید در مقایسه با ناراحتی و رنجی که در اثر یک تب خفیف بر فرد عارض می شود، سنجید و اجازه داد تا دوره تب طی شود البته با کنترل و با در نظر گرفتن موارد احتیاط. چنانچه احساس می کنید به آرامش بیشتری نیاز دارید، می توانید روش های زیر را به کار گیرید؛

رساندن آب کافی به بدن

هنگامی که بدن در اثر تب داغ می شود، سعی می کند با تعریق، دما را کاهش دهد و سبب خنک شدن گردد. اما چنانچه از این طریق آب زیادی از بدن دفع شود، بدن مجرای عرق را به منظور ممانعت از دفع بیشتر آب می بندد. در اثر بالا رفتن دمای بدن، کالری بیشتری به مصرف می رسد و در نتیجه لازم است غذا توسط بیمار مصرف شود. پس بنابراین باید آب یا مایعات دیگری که نام برده می شود را بیشتر بنوشید؛

1- نوشیدت آب سبزیجات و میوه جات :

میوه ها و سبزی ها از نظر املاح و ویتامین ها غنی اند. پزشکان، نوشیدن آب چغندر و هویج و آب گوجه فرنگی کم نمک را در این موارد توصیه می کنند.

تب و راه های غلبه بر تب

تب و راه های غلبه بر تب

2- چای گیاهی :

اگر چه با نوشیدن هر نوع چای مقداری آب به بدن می رسد اما بعضی از چای ها تنها از نظر تاثیر آن ها بر تب مورد بررسی قرار گرفته اند.

مخلوط آویشن خشک، گل زیرفون، گل بابونه به مقدار مساوی و تهیه چای، از این مواردند که موجب ضد عفونی کردن و کاهش التهابات و ازدیاد تعریق بدن می شود

3- چای زیرفون :

مصرف این چایی به تنهایی نیز مفید است و موجب تعریق بیشتر می شود و در نتیجه موجب غلبه بر تب شده. یک قاشق چای خوری گل زیرفون را در یک فنجان آب جوش بریزید دم کنید و سپس بنوشید. چای را روزی چند بار به صورت داغ مصرف نمایید.

 

همچنین بخوانید:  گیاهان مفید برای درمان بی خوابی

 

چوب درخت بید

چوب درخت بید حاوی مقدار زیادی از سیلسات ها است که ترکیباتی شبیه به آسپرین دارد و این ماده طبیعی برای درمان تب محسوب می شود. آن را در چای دم کنید و به مقدار کم بنوشید. در صورت حساسیت به آسپرین موجود در بید می توانید از گیاه آقطی سیاه که تب بر است مانند درخت بید در چای دم کنید و بنوشید.

کمپرس کنید

پیشانی، مچ ها و ساق پاها را در حالتی که بقیه اعضا پوشیده است با کمپرس سرد، خنک کنید. حوله مخصوص کمپرس را به محض گرم شدن تعویض کنید و تا زمان پایین آمدن تب این کار را ادامه دهید. همچنین می توانید از اسفنج آغشته به آب سرد استفاده کنید و باید آن را در زیر بغل و کشاله ران که نسبت به دیگر نقاط بدن دمای بیشتری دارد، قرار دهید.

ایجاد یک فضای درمان کننده

بیش از حد لباس نپوشید، همچنین اتاق را بیش از حد گرم نکنید، دمای اتاق بیمار بیش از هجده و سه دهم سانتی گراد نباشد و اجازه دهید هوای تازه جهت تسریع روند بهبود وارد اتاق شود و نور اتاق را طوری تنظیم کنید که موجب ناراحت کردن بیمار نشود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق دارچین را با خواص مقوی قلب، خلط آور، برطرف کننده عفونتهای گلو، پایین آورنده فشارخون، چربی و قند خون، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0