آشنایی با ترشحات واژینال و انواع آن که زنان باید بدانند

2977 بازدید
08 خرداد 97
سمانه

آشنایی با ترشحات واژینال و انواع آن

ترشحات واژینال مایعاتی چسبناک هستند که از قسمت واژن (مهبل) در اندام تناسلی خانم ها خارج می شود. شاید زمانی که خود را در توالت با دستمال کاغذی خشک می کنید آن را مشاهده کنید و یا آن را در لباس زیر خود ببینید. ترشحات عادی واژینال به چند علت از جمله تمیز کردن و مرطوب کردن واژن، و کمک به جلوگیری از عفونت می باشند. میزان ترشحـات واژن تولید شده در زنان متفاوت است، اما در بیشتر موارد طبیعی هستند. حاملگی، تغییر هورمون ها یا وجود عفونت می تواند بر میزان و قدرت ترشحات تاثیر بگذارد.طبیعی است که رنگ، بافت، و مقدار ترشحات واژینال در زمان مختلف ماه در طول دوره قاعدگی دختران تغییر کند، اما بعضی از تغییرات در این ترشحات ممکن است نشانه ای از مشکل و یا بیماری باشند که باید هر چه سریع تر درمان شوند.

ترشحات نرمال واژینال چگونه اند؟

مایع های نرمال واژنی، نازک، چسبنده، و ارتجاعی و یا ضخیم و چسبناکند. مایع های واژینال باید شفاف، سفید، و یا سفید کدر باشند.

ترشحات غیرعادی واژینال چگونه اند؟

مهم است که حواستان به ترشحات واژنی باشد. شاید اگر متوجه شوید، بتوانید از مشکلی جلوگیری به عمل آورید:

  • تغییر در بو (به خصوص بوی نامطبوع)
  • تغییر در رنگ (بخصوص سبز، قهوه ای و یا هرچیزی چرک مانند)
  • تغییر در بافت (کف آلود و شبیه به پنیر لکه لکه شده)
  • خارش واژن، سوزش، ورم، و یا قرمزی، خونریزی واژینال، و یا لکه ای خارج از دوران قاعدگی

چه چیزی موجب ترشحات غیرعادی واژینال می شود؟

عفونت های واژینال، همانند واژینوز باکتریایی، کاندیدیاز (عفونت مخمری) و تریکومونیازیس (آلودگی به انگل های تک تارچه به ویژه آماس مهبل زنان که توسط تریکومونیاز واژینوز ایجاد می شود) از دلایل متداول ترشحات غیرعادی واژینال می باشند. بعضی از عفونت ها که موجب ایجاد تغییر در ترشحات واژینال می شوند در طول رابطه جنسی منتقل می شوند، همانند سوزاک. دیگر عفونت ها همانند واژینوز باکتریایی و یا عفونت مخمری می توانند با یا بدون رابطه جنسی رخ دهند.

 

آشنایی با ترشحات واژینال و انواع آن

آشنایی با ترشحات واژینال و انواع آن

 

شناسایی انواع ترشحات واژن

انواع مختلفی از ترشحات واژن وجود دارد که بر اساس رنگ، بافت و بو طبقه بندی می شوند. مهم است که به یاد داشته باشید که برخی از انواع ترشحات طبیعی هستند، در حالی که برخی دیگر نشان دهنده یک بیماری یا مشکل است که نیاز به درمان دارد. انواع ترشحـات واژن عبارتند از:

ترشحات سفید رنگ واژن

اکثر ترشحات سفید، به خصوص در آغاز یا پایان دوران قاعدگی طبیعی است، اما اگر ترشح با خارش همراه بوده و یا دارای بافت چسبنده . پنیری باشد، غیر طبیعی است و به درمان نیاز دارد. این نوع ترشح ممکن است نشانه عفونت مخمر باشد.

ترشحات شفاف و آبکی واژن

ترشحات شفاف و آبکی کاملاً طبیعی هستند که می تواند در هر زمان از ماه کاهش یابد و یا اینکه بعد از انجام هرگونه فعالیت بدنی افزایش یابد.

ترشحات زرد رنگ واژن

ترشح زرد می تواند نشانگر وجود عفونت باشد. اگر ترشحات به رنگ زرد کمرنگ و بی بو بوده و با علائم دیگر همراه نباشد، نگران کننده نیست. در موارد دیگر، ترشحات زرد می تواند نشانه عفونت ویروسی مقاربتی یا یک عفونت باکتریایی باشد. تریکومونیازیس یکی از این عفونت های ویروسی مقاربتی است که باعث خارش و درد هنگام ادرار، آزاد شدن بوی نامطبوع و ترشح زرد رنگ می شود. همچنین، این نوع ترشح می تواند نشان دهنده کلامیدیا باشد.

 

همچنین بخوانید:    خشکی رحم و درمان های گیاهی آن

 

ترشحات قهوه ای رنگ واژن

ترشحات قهوه ای رنگ واژن معمولاً بلافاصله پس از قاعدگی ظاهر می شود که نشان از تمیز شدن رحم از خون قدیمی می باشد، اما این ترشحات گاهی می توانند نشانه بیماری هایی نظیر سرطان دهانه رحم، عفونت دهانه رحم، پولیپ دهانه رحم و حتی بارداری باشد.

ترشحات سبز رنگ واژن

ترشحات سبزرنگ واژن نشان دهنده وجود التهاب است. این ترشحات اغلب با بوی نامطبوع و سایر علائم مانند سوزش واژن، سوزش هنگام ادرار و درد در حین مقاربت همراه است. عفونت های مرتبط با ترشحات سبز جدی نبوده و اغلب به راحتی با آنتی بیوتیک ها قابل درمان هستند، خصوصاً وقتی زود تشخیص داده شوند.

ترشحات واژن در دوران بارداری

ترشحات طبیعی واژن در دوران بارداری ترشحات کم، سفید یا شیری و بدون بو هستند. این نوع ترشحات کاملا طبیعی است و نیازی به نگرانی در مورد آن نمی باشد. توصیه می شود در این دوران جهت کاهش ابتلا به عفونت از موارد زیر خودداری کنید:

  • استفاده از تامپون های داخلی واژن، زیرا آن ها می توانند باعث ورود میکروب های جدید به مهبل شوند.
  • استفاده از دوش واژینال، زیرا می تواند باعث عدم تعادل در باکتری های سالم مهبل شده و منجر به عفونت شود.
  • اگر این ترشحات نشانه ای از یک بیماری در واژن بود، بدون توصیه پزشک در درمان های خودسرانه اجتناب کنید.

کلام آخر اینکه اگر در ترشحات واژینال خود متوجه تغییراتی شدید و یا فکر کردید که مشکل دارید، هرچه زودتر به دکتر متخصص یا یک کلینیک سلامت مراجعه کنید.

نکته:

برای زنان و دخترانی که رابطه جنسی، به خصوص افرادی که رابطه بدون کاندوم رابطه داشته اند، این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به همین دلیل است که بیماری های ناقل از رابطه جنسی (STD) موجب ایجاد تغییراتی در ترشحات واژینال می شود. اگر فکر می کنید که دارای STD هستید و یا در معرض آن قرار دارید، با دکتر مشورت کنید. هم چنین اگر همراه با این ترشحات، دچار تب یا درد در قسمت شکم یا نواحی لگن هستید، به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه ماریانا را با خواص تنگ کننده واژن، رفع عفونت دهانه رحم، از بین برنده خارش، ضدعفونی کننده واژن، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0