topNotif

ترميم زخم با نسخه های گیاهی و طبیعی به روش طب سنتی

9923 بازدید
18 دی 97
بهاره
,,

ترميم زخم با نسخه های گیاهی و طبیعی

به آسیبی که سبب خراشیدگی، پارگی، بریدگی یا سوراخ شدن شود، زخم (wound) یا جراحت گفته می شود. زخم ها به دلایل مختلفی ایجاد می شوند و بسته به نوع آن، ترمیم زخم صورت می گیرد. عمده ترین دلیل ایجاد زخم ها عبارتند از: بریدگی با اجسام برنده، سانحه و یا حوادث، ساییدگی پوست بر روی سطوح خشن و زبر، زخم های ناشی از عمل جراحی و زخم های ناشی از بیماری (مانند دیابت).

برخی از زخم ها بسیار حاد و خطرناک هستند و نیاز به مراقبت های پزشکی دارند. به عنوان مثال، درمان بریدگی های عمیق که توقف خونریزی در آن صورت نمی گیرد و نیاز به بخیه است و یا آسیب های شدید که احتمال بروز عفونت وجود دارد، باید زیر نظر پزشک باشد. اما برخی از زخم ها عمقی نبوده و می توان از درمان های گیاهی و طبیعی بهره برد. در این مقاله با ترميم زخم با نسخه های گیاهی و طبیعی در طب سنتی آشنا شوید.

 

ترميم زخم با نسخه های گیاهی و طبیعی در طب سنتی

ترميم زخم با نسخه های گیاهی و طبیعی در طب سنتی

 

ترميم زخم با نسخه های گیاهی

نسخه های تک دارویی جهت ترمیم زخم

داروهاي ترميم كننده زخم به طور منفرد و تک دارویی عبارتند از:

  • استفاده از سقز تلخ درخت بنه به عنوان ضماد، به ترمیم زخم ها کمک می کند.
  • گردوي سبز را در آب و نمك بسایید و بر زخم بگذارید.
  • برگ هاي گياه ترشك يا برگ سلق يا برگ كاهو را در سركه بپزید و بر زخم بماليد. توجه داشته باشید، برای استفاده از این ضماد زخم همراه با خون نباشد. ابتدا خونریزی را متوقف کرده، سپس از ضماد استفاده کنید.
  • امرود كوهي (گلابی وحشی) نيز خوب است و تاثير بازداشتن مواد سر ريز شده به سوي زخم را در بر دارد.
  • ميوه درخت سرو، سير سوخته، گرد سنگ آسيا و موم سوخته نیز جهت ترمیم زخم ها موثر هستند.
  • روغن گل (روغن ترکیبی از گور گیاه، روغن زیتون و گل محمدی) و موم عسل به عنوان ضماد، براي ترمیم زخم بدن سالمندان بسيار مفید است.
  • گل و شكوفه زالزالك نیز به عنوان ترمیم کننده قوی زخم ها استفاده می شود.
  • خشكيده گياه شنگ دراز برگ كه شنگ دم اسبي ناميده مي شود، به عنوان ضماد در ترمیم زخم ها استفاده می شود.
  • استفاده از ماست بسيار ترش براي به هم آوردن، بر هم چسباندن و جوش دادن زخم هاي بزرگ مفيد است.

 

همچنین بخوانید:  درمان سوختگی پوست با 13 نسخه گیاهی و شفابخش در طب سنتی

 

نسخه های ترکیبی جهت ترمیم زخم

نسخه هاي تركيبي كه در ترميم زخم ها موثر است عبارتند از:

نسخه اول

١٠٠ گرم روغن زيتون، يك ليوان آب مرزه، ٥٠ گرم روغن گياه آس و ٥٠ گرم روغن بارزد را با هم مخلوط نموده و بر روي موضع ضماد كنيد.

نسخه دوم

٢٠ گرم سفيد آب، ٢٠ گرم مردار سنگ، ١٠گرم مرمكي و ٢٠ گرم مازو را در ١٠٠ گرم روغن زيتون مخلوط نمایید. این نسخه را جهت ترمیم زخم یک مرتبه در روز بر روی موضع قرار دهید.

نسخه سوم

١٠ گرم صدف، ٢٠ گرم دانه انار، ١٠ گرم زاج سفيد، ١٠ گرم صمغ انجدان، ٢٠ گرم ريشه سوسن، ١٠ گرم كندر، ٢٠ گرم پوست درخت صنوبر، ٢٠ گرم پوست انار، ٢٠ گرم سفيد آب، ١٠ گرم زاج بلوري، ١٠ گرم مازو و ١٠٠ گرم روغن زيتون را با هم مخلوط نموده و روی محل زخم ضماد نمایید.

نسخه چهارم

٢٠ گرم روناس، ٢٠ گرم مردار سنگ، ١٠ گرم كندر، ٢٠ گرم الوا، ١٠ گرم انزورت و ٣٠ گرم شقايق را در ١٠٠ گرم روغن زيتون و ١٠٠ گرم روغن كوهان شتر اضافه کنید. سپس، این ضماد را روزی یک بار بر روی نواحی زخم قرار دهید.

نسخه پنجم

٢٠ گرم گل محمدي، ١٠ گرم سفيد آب، ١٠ گرم گلنار،٢٠ گرم غنچه ناشكفته گل سرخ، ١٠ گرم زاج بلوري، ١٠٠ گرم روغن زيتون و روغن كوهان شتر با هم مخلوط نموده و جهت ترمیم زخم آن را بر روی موضع قرار دهید.

نسخه ششم

٢٠ گرم سوسن، ٢٠ گرم جواشير، ٢٠ گرم زرآوند، ١٠٠ گرم روغن كوهان شتر و ١٠٠ گرم روغن زيتون را با هم مخلوط نموده و بر روي موضع ضماد كنيد.

نسخه هفتم

٢٠ گرم جو و٢٠ گرم سفيد آب را در ١٠٠ گرم روغن گل سرخ اضافه کنید. جهت ترمیم زخم آن را بر روی موضع بمالید.

نکته: زمانی که زخم ها همراه با خونریزی و عفونت باشند، از مصرف این نسخه ها اجتناب کنید. در صورت توقف خونریزی و بهبود عفونت زخم ها، استفاده از این نسخه ها با نظارت پزشک بلامانع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

نخود الوند را با خواص بازکننده گرفتگی ها و انسداد مجاری عروقی و از بین برنده کرم کدو و کرم معده، پاک کننده رحم و خارج کننده جنین، تقویت کننده احشاء داخلی بدن و مسهل بلغم، صفرابر و پاک کننده سینه و شش ها، پاک کننده معده و دماغ و مسکن سردردهای شقیقه، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. تهیه پماد اسوالین دریکی از شهرستانهایه استان کرمان شهرستان کهنوج
    27 آبان 1402

    ببخشید لطفان چگونه میتوانم درشهرستان کهنوج از این پماد اسوالین تهیه بکنم.باتشکروسپاس فراوان

0