8 درمان خانگی برای تسکین درد پانکراتیت (درد بالای شکم)

1490 بازدید
08 فروردین 02
ریحون
,

8 درمان خانگی برای تسکین درد پانکراتیت

پانکراتیت چیست؟

پانکراتیت التهاب و تورم پانکراس است. لوزالمعده غده ای دراز و مسطح است که در پشت معده در قسمت فوقانی شکم قرار دارد. لوزالمعده آنزیم هایی را تولید می کند که به هضم غذا کمک می کنند و هورمون هایی را تولید می کند که به تنظیم روشی که بدن شما قند (گلوکز) را پردازش می کند، کمک می کند.

پانکراتیت می تواند به صورت پانکراتیت حاد رخ دهد – به این معنی که به طور ناگهانی ظاهر می شود و برای روزها ادامه می یابد. برخی از افراد به پانکراتیت مزمن مبتلا می شوند که پانکراتیت است که طی سالیان متمادی رخ می دهد.

موارد خفیف پانکراتیت با درمان بهبود می یابند، اما موارد شدید می تواند عوارض تهدید کننده زندگی ایجاد کند.

علائم پانکراتیت

علائم و نشانه های پانکراتیت بسته به نوع آن ممکن است متفاوت باشد. علائم و نشانه های پانکراتیت حاد عبارتند از:

  • درد بالای شکم
  • درد شکمی که به پشت شما تابیده می شود
  • حساسیت هنگام لمس شکم
  • تب
  • نبض سریع
  • حالت تهوع
  • استفراغ

علائم و نشانه های پانکراتیت مزمن عبارتند از:

  • درد بالای شکم
  • درد شکمی که بعد از خوردن غذا بدتر می شود
  • کاهش وزن بدون تلاش
  • مدفوع چرب و بدبو

علت بیماری پانکراتیت چیه ؟

پانکراتیت زمانی رخ می دهد که آنزیم های گوارشی در حالی که هنوز در لوزالمعده هستند فعال می شوند و سلول های لوزالمعده شما را تحریک می کنند و باعث التهاب می شوند.

با حملات مکرر پانکراتیت حاد، آسیب به پانکراس می تواند رخ دهد و منجر به پانکراتیت مزمن شود. بافت اسکار ممکن است در لوزالمعده ایجاد شود و باعث از دست دادن عملکرد شود. عملکرد ضعیف لوزالمعده می تواند باعث مشکلات گوارشی و دیابت شود.

شرایطی که می تواند منجر به پانکراتیت حاد شود عبارتند از:

  • سنگ کیسه صفرا
  • اعتیاد به الکل
  • داروهای خاص
  • سطوح بالای تری گلیسیرید در خون
  • سطوح بالای کلسیم در خون، که ممکن است ناشی از فعالیت بیش از حد غده پاراتیروئید باشد.
  • سرطان پانکراس
  • جراحی شکم
  • فیبروز سیستیک
  • عفونت
  • آسیب به شکم
  • چاقی
  • ضربه

درمان های گیاهی برای تسکین درد پانکراتیت

پانکراتیت نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. درمان معمولاً به مایعات داخل وریدی (IV)، آنتی بیوتیک ها و داروهای مسکن نیاز دارد. با این حال، می توانید برخی از درمان های طبیعی را همراه با درمان پزشکی خود امتحان کنید تا درد و ناراحتی مرتبط با بیماری را کاهش دهید.

8 راهکار طب سنتی در درمان التهاب لوزالمعده یا درد پانکراتیت

  1. کمپرس گرم

کمپرس گرم یک درمان سریع و موثر برای درد بالای شکم ناشی از پانکراتیت است. گرمای کمپرس به شل شدن عضلات شکم کمک می کند و در نتیجه درد را کاهش می دهد. حتی برای کاهش التهاب نیز مفید است.

  • یک بطری آب گرم تهیه کنید یا یک پد حرارتی را با درجه پایین گرم کنید. آن را در یک حوله کوچک بپیچید و به مدت 5 تا 10 دقیقه روی ناحیه دردناک قرار دهید. در صورت نیاز تکرار کنید.
  • لذت بردن از حمام یا دوش آب گرم به مدت 15 تا 20 دقیقه دو بار در روز نیز به تسکین درد معده کمک می کند.
8 درمان خانگی برای تسکین درد پانکراتیت

8 درمان خانگی برای تسکین درد پانکراتیت

  1. سرکه سیب بنوشید

سرکه سیب سرشار از خواص ضد التهابی است. این به کاهش درد شکمی مرتبط با پانکراتیت کمک می کند. محتوای اسید طبیعی موجود در آن به کاهش ضخامت صفرا کمک می کند، بنابراین از تشکیل سنگ در کیسه صفرا (یکی از علل مهم پانکراتیت حاد) جلوگیری می کند. علاوه بر این، به حفظ وزن ایده آل بدن و محتوای چربی شکم کمک می کند که می تواند به درمان پانکراتیت کمک کند.

  • یک قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی را در 1 فنجان آب گرم مخلوط کنید.
  • یک قاشق چایخوری آب لیمو و عسل را با هم مخلوط کنید.
  • این محلول را دو بار در روز بنوشید.
  1. اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید

اسیدهای چرب امگا 3 چربی‌های غیراشباع چندگانه (PUFA) هستند که برای بدن انسان ضروری هستند اما نمی‌توانند سنتز شوند. اینها در مسیرهای متابولیکی مختلف بدن انسان نقش دارند. اسیدهای چرب امگا 3 دارای خواص ضد التهابی هستند و به کاهش التهاب و درد ناشی از پانکراتیت کمک می کنند. یک مطالعه گزارش می دهد که با افزایش محتوای بافتی اسیدهای چرب غیراشباع امگا 3، می توان التهاب سیستمیک در پانکراتیت حاد و فیبروز بافتی در پانکراتیت مزمن را کاهش داد.

برای گنجاندن اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی خود، سویا، بذر کتان، گردو، کلزا، اسفناج، میگو، صدف و ماهی های چرب مانند سالمون، قزل آلا و تن مصرف کنید. همچنین می توانید با مشورت پزشک مکمل مصرف کنید.

  1. چای زنجبیل

زنجبیل به دلیل خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خود به کاهش التهاب در لوزالمعده و تسکین درد کمک می کند. زنجبیل و ترکیبات آن در برابر سرطان پانکراس موثر هستند.

برای کاهش درد، چای زنجبیل گرم بنوشید. برای تهیه چای زنجبیل، یک تکه کوچک از ریشه زنجبیل را پوست بگیرید و برش دهید. برش ها را در 1 فنجان آب داغ بریزید. روی آن را بپوشانید و بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. صاف کنید، در صورت تمایل عسل اضافه کنید و در حالی که هنوز گرم است بنوشید. همچنین می توانید تکه های زنجبیل را بجوید. همچنین می توانید برای تسکین درد، دمنوش زنجبیل بنوشید.

 

همچنین بخوانید: درمان سنگ کیسه صفرا با رژیم غذایی ساده

 

  1. طب سوزنی درمانی را امتحان کنید

طب سوزنی روشی مطمئن و موثر برای تسکین ناراحتی و درد است. طب سوزنی که هزاران سال برای طیف گسترده ای از بیماری های جسمی و روانی استفاده می شود، می تواند برای کاهش درد ناشی از پانکراتیت استفاده شود.

طب سوزنی نوعی روش است که شامل تحریک نقاط آناتومیک بدن با تکنیک های مختلف است. سوزن های نازک، جامد و فلزی به داخل پوست نفوذ می کنند و توسط دست ها یا با تحریک الکتریکی دستکاری می شوند. قبل از انجام طب سوزنی، مشاوره با پزشک ضروری است.

  1. زردچوبه مصرف کنید

زردچوبه دارای خواصی است که به مبارزه با بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان پانکراس کمک می کند. خواص ضد التهابی زردچوبه را می توان به ماده زیست فعال آن یعنی کورکومین نسبت داد.

 مکمل های کورکومینوئید ممکن است یک استراتژی ایمن و موثر برای کاهش شدت درد مرتبط با این بیماری باشد. با این حال، مطالعات دقیق بیشتری انجام شده برای تعریف اثربخشی و ایمنی طولانی مدت این مکمل ها ضروری است.

  • یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را در یک لیوان شیر یا دو لیوان آب بجوشانید. این را دو بار در روز بنوشید.
  • همچنین می توانید 400 تا 600 میلی گرم مکمل کورکومین را تا سه بار در روز یا با هر وعده غذایی مصرف کنید. همیشه قبل از مصرف هر مکملی با پزشک خود مشورت کنید.
8 درمان خانگی برای تسکین درد پانکراتیت

8 درمان خانگی برای تسکین درد پانکراتیت

  1. بلوبری را در رژیم غذایی خود بگنجانید

خواص ضد التهابی بلوبری آن را به یک درمان خوب برای درد پانکراتیت تبدیل می کند. حتی آسیب عروقی به پانکراس ناشی از دیابت را کاهش می دهد.

بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان است که از پانکراس در برابر استرس اکسیداتیو در نتیجه آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند. این توت ها همچنین می توانند خطر ابتلا به بیماری های شدید مانند سرطان پانکراس را کاهش دهند.

به گفته موسسه تحقیقات سرطان آمریکا، بلوبری دارای تعداد زیادی مواد شیمیایی گیاهی به ویژه آنتوسیانین است که به مهار رشد تومور کمک می کند و ممکن است التهاب را کاهش دهد.

  1. قارچ ریشی را مصرف کنید

قارچ ریشی حاوی ترکیبات ضد التهابی قوی است که می تواند التهاب را در داخل و اطراف پانکراس کاهش دهد. این به نوبه خود خطر ابتلا به پانکراتیت را کاهش می دهد.

آنها همچنین سرشار از مواد شیمیایی گیاهی هستند که از آسیب رادیکال های آزاد به بدن جلوگیری می کنند، بنابراین خطر ابتلا به چندین سرطان از جمله سرطان پانکراس را کاهش می دهند.

هنگامی که به دلایل بهداشتی مصرف می شود، این قارچ را به صورت خشک یا عصاره مصرف کنید. به صورت مایع، کپسول یا پودر به راحتی در بازار موجود است.

150 میلی گرم تا 300 میلی گرم قارچ ریشی را دو بار در روز مصرف کنید تا به تسکین التهاب کمک کند و در این فرآیند سیستم ایمنی شما را تقویت کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

زردچوبه را با خواص پیشگیری از آلزایمر و افسردگی، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، پیشگیری و درمان سرطان، پاک کننده کبد، درمان جوش صورت و آکنه، کاهش چین و چروک پوست و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0