topNotif

تغذیه سالم برای شیرخواران

1392 بازدید
18 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

اهمیت تغذیه سالم برای شیرخواران

از تولد تا شش ماهگی تغذیه شیر مادر بسیار مهم و حایز اهمیت می باشد.

فواید شیر مادر برای بچه

کیفیت و مقدار پروتئین شیر مادر در مقایسه با شیر گاو جهت هضم آسان آن بسیار مهم است. شیر مادر بدن بچه را در مقابل عفونت ها، آلرژی ها و دیگر امراض محافظت می کند. شیر مادر در مقایسه با شیر گاو از مقدار کمتری کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و پروتئین برخوردار است این ویژگی مناسب برای کلیه های بچه است و وی را در مقابل جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند.

آنزیم لاکتیز، شیر مادر، زمینه افزایش جذب لاکتوز را فراهم و بدین صورت موجب تقویت و رشد سیستم عصبی کودک می گردد. هضم شیر مادر برای کودک سهل تر است. شیر مادر خطر و احتمال مرگ ناگهانی در کودک را کاهش می دهد. شیر مادر موجب تقویت و تکامل فک و دندان بچه می گردد. شیر مادر در مقایسه با شیر خشک با کودک کاملا سازگارتر است.

در تغذیه طبیعی کودک، شیر مادر در مقایسه با سایر غذاها کمک موثرتری است در جذب آهن در بدن کودک، غذاهای کمکی را کاملا پوره کنید تا در گلوی کودک گیر نکند.

تغذیه سالم برای شیرخواران

تغذیه سالم برای شیرخواران

بچه را کاملا به صورت نشانده و صاف روی پا قرار دهید تا از پریدن غذا در گلو و نای آن جلوگیری شود. تغذیه کودک با قاشق مخصوص بچه (به اندازه یک قاشق چایخوری) انجام پذیرد و غذا باید در نوک زبان بچه قرار گیرد. در زمان غذا دادن به بچه خود شما باید در آرامش کامل باشید. ابتدا توجه کودک را معطوف به قاشق مخصوص غذا کنید. سعی کنید غذا دادن بچه کاملا تدریجی باشد. وقتی بچه تمایل به غذا ندارد تغذیه وی را متوقف کنید و او را مجبور به خوردن نکنید.

فواید شیر مادر برای مادر !

تهیه و فراهم کردن آن بسیار سهل است. در عین حال درجه حرارت شیر مادر مطلوب بوده و کاملا بهداشتی است که این ویژگی برای مادران در حال مسافرت مطلوب است. مزید بر این شیر مادر در مقایسه با شیر خشک ارزان تر است.

تغذیه کودک از طریق شیر مادر در صرفه جویی وقت کمک کرده و نگرانی مادر را در زمینه شیر خشک کاملا مرتفع می سازد. تغذیه کودک از طریق شیر مادر موجب افزایش و لذت روحی مادر می گردد. شیر دادن، مادر را در برابر سرطان تخمدان محافظت کرده و در عین حال مادرانی که کودک خود را با شیر خشک تغذیه می کنند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سرطان تخمدان قرار می گیرند.

در کاهش خونریزی پس از زایمان به مادر کمک می کند. تاثیر منفی عوامل محیطی نظیر آلودگی هوا و … در شیر مادر منتفی است.

چه وقتی بچه برای غذای جامد کاملا آماده است ؟

  • زمانی که بچه کاملا سر خود را می تواند نگه دارد.
  • زمانی که بچه با چشم خود غذا را ردیابی و دنبال می کند.
  • زمانی که غذا به سمت دهان وی می رود دهان را باز کند.
  • زمانی که غذا در دهان کودک قرار می گیرد با لب های پایین آن را مزه می کند.
  • زمانی که کودک قادر به چرخش غذا در داخل دهان و بلعیدن آن باشد.

تغذیه کودک را با غذای جامد در موعد مقرر (معمولا شش ماهگی) انجام دهید نه زودتر و نه دیرتر، غذاهایی را که به کودک معرفی می کنید از یک نوع باشند و هر چهار الی پنج روز یک غذا معرفی کنید.

دسته بندی غذاهای مفید از سنین شش ماهگی

غلات، سعی کنید اولین غذایی که معرفی می کنید از خانواده غلات باشد. مثل انواع برنج، برنج آسان تر هضم می شود و کمتر تولید آلرژی می کند. جو و گندم بعدها معرفی می شوند. گندم در بعضی از کودکان موجب آلرژی می شود. غلات به سبب آهن موجود حتما باید در غذای کودک گنجانده شود.

 

همچنین بخوانید:  علائم عفونت ادراری در کودکان

 

میوه و سبزیجات، وقتی بچه در حدود شش ماهگی است سبزیجات به صورت پوره باید به آن ها معرفی شوند. سعی کنید اول سبزیجات و بعد در مرحله دوم میوه جات معرفی شوند. این باعث می شود که بچه ها مزه سبزیجات را که کمتر شیرین اند تجربه کنند و دوست بدارند.

کدو تنبل، هویج، سیب زمینی و لوبیا سبز در مراحل اول و بعد کم کم سبزیجات دیگر مانند اسفناج، بروکلی و نیز آب میوه برای بچه بسیار مهم و مفید است. البته به این نکته توجه داشته باشید، آب میوه تازه ای که در منزل تهیه می کنید نه آب میوه ای که در کنسروها و یا قوطی ها و شیشه ها هستند و از بیرون خریداری می کنید.

آب میوه به بچه شما انرژی می دهد اما اگر در آن زیاده روی کنید بچه احتمال دارد به نفخ و اسهال دچار شود. آب میوه خیلی شیرین را نیز می توانید با کمی آب جوشیده رقیق کنید و به کودک خود بنوشانید.

لبنیات، ماست ساده تازه و شیرین و تخم مرغ را به بچه بدهید البته بعد از این که آب میوه و سبزیجات را به او معرفی کردید. ماست ساده برای کودک بسیار خوب است خصوصا قبل از خوابش تخم مرغ (زرده تخم مرغ) را در شش ماهگی به کودک بدهید البته تخم مرغ نیم پز باشد بهتر است تا سفت شده باشد. البته سعی کنید سفیده تخم مرغ را بعد از نه ماهگی به کودک بدهید چون بعضی از اطفال به سفیده تخم مرغ حساسیت نشان می دهند. سعی کنید در 12 ماهگی شیر گاو را به کودک معرفی کنید البته از مقدار کم شروع کنید و به تدریج افزایش دهید.

مواد گوشتی، گوشت ماهیچه و گردن، ران گوسفند برای کودکان خوب است سعی کنید بعد از یک سالگی گوشت ماهی را به بچه بدهید. گوشت قرمز را با ماش و عدس می توانید بپزید و به حالت پوره در آورید. یک غذای مقوی برای بچه گوشت، برنج، هویج، چند برگ گشنیز خرد شده کمی گوجه فرنگی را با هم بپزید و سپس پوره کنید و به کودک خود بخورانید.

توجه داشته باشید !

ماهی می تواند در بعضی از کودکان تولید آلرژی کند و کودک به آن حساسیت داشته باشد. بنابراین سعی کنید ماهی را کم کم بعد از یک سالگی به کودک معرفی کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر قوتو را با خواص نیرو بخش، رفع ضعف و بی حالی، انرژی زا، تقویت حافظه، تقویت کننده عمومی بدن، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0