5 پیشنهاد تغذیه مناسب افراد مبتلا به هموفیلی

2061 بازدید
08 مهر 01
ریحون
,

رژیم غذایی مناسب بیماران مبتلا به هموفیلی

هموفیلی چیست؟

هموفیلی یک بیماری نادر است که بر توانایی لخته شدن خون تأثیر می گذارد. معمولا ارثی است. اکثر افرادی که آن را دارند مرد هستند.

به طور معمول، هنگامی که جایی از بدنتان بریده می شود، موادی در خون شما به نام فاکتورهای انعقادی با سلول های خونی به نام پلاکت ترکیب می شوند تا خون شما چسبناک شود و لخته تشکیل شود. این باعث می شود که خونریزی در نهایت متوقف شود.

افراد مبتلا به هموفیلی آنقدر که باید فاکتورهای انعقادی در خون خود ندارند. این بدان معنی است که آنها بیش از حد معمول خونریزی می کنند.

علائم هموفیلی چیست؟

علائم هموفیلی بسته به سطح فاکتورهای انعقادی شما می تواند خفیف تا شدید باشد. علامت اصلی خونریزی است که متوقف نمی شود.

افراد مبتلا به هموفیلی ممکن است موارد زیر را داشته باشند:

  • خونریزی بینی که مدت زیادی طول می کشد تا متوقف شود
  • خونریزی از زخم ها که مدت زیادی طول می کشد
  • خونریزی لثه
  • پوستی که به راحتی کبود می شود
  • درد و سفتی اطراف مفاصل، مانند آرنج، به دلیل خونریزی داخل بدن (خونریزی داخلی)

رژیم غذایی بیماران هموفیلی

هموفیلی، خواه نوع A، B یا C باشد، فشار زیادی بر عضلات و مفاصل وارد می کند. انتخاب آگاهانه در مورد رژیم غذایی می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی داشته باشد.

از آنجایی که بیماران هموفیلی در معرض خطر خونریزی های تهدید کننده زندگی هستند، اغلب از سنین جوانی از فعالیت در فضای باز یا ورزش منع می شوند. در نتیجه، یک بحران چاقی واقعی در بین بیماران هموفیلی وجود دارد. تخمین زده می شود که کودکان و نوجوانان مبتلا به هموفیلی تقریبا دو برابر بیشتر در معرض اضافه وزن هستند. با این حال، اضافه وزن نیز فشار اضافی بر مفاصل وارد می کند و این به نوبه خود می تواند منجر به خونریزی شود. مواد مغذی اصلی در تولید گلبول های قرمز خون عبارتند از آهن، پروتئین، مس، ویتامین C، ویتامین B12، ویتامین B6 و اسید فولیک.

تغذیه مناسب افراد مبتلا به هموفیلی

تغذیه مناسب افراد مبتلا به هموفیلی

 

پنج توصیه غذایی برای افراد مبتلا به هموفیلی

1: غذای غنی از آهن

حفظ سطح آهن به ویژه برای افراد مبتلا به هموفیلی مهم است، زیرا با هر 15 میلی لیتر خون حدود 0.75 میکروگرم آهن از دست می رود. غذاهای غنی از آهن عبارتند از جگر، گوشت قرمز بدون چربی، مرغ، سبزیجات سبز برگ مانند اسفناج، بروکلی، لوبیا خشک، غلات و کشمش. ترکیب غذاهای غنی از آهن با منابع خوب ویتامین C می تواند جذب آهن توسط بدن را افزایش دهد.

2: غلات کامل

افزایش مصرف غلات کامل: نیمی از مصرف غلات از جو، گندم سبوس دار، سبوس، برنج قهوه ای یا پاستا راه خوبی برای سیر کردن اشتها، کاهش کلسترول و تثبیت سطح گلوکز خون است.

 

همچنین بخوانید: 5 گیاه دارویی برای درمان خانگی کم خونی

 

3: کم چرب یا بدون چربی

روی آوردن به محصولات لبنی کم چرب – شیر بدون چربی یا پنیرهای کم چرب – منابع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی و همچنین کلسیم هستند، بدون چربی های غیر ضروری. همچنین: با انتخاب پخت، آب پز یا کبابی به جای سرخ کردن، مصرف چربی خود را کاهش دهید و از روغن های گیاهی به جای کره یا چربی های حیوانی استفاده کنید.

4: از مواد قندی و چاق کننده های پنهان خودداری کنید

بسیاری از مردم نمی دانند که چه مقدار شکر در نوشابه ها وجود دارد، اما همچنین آب میوه های “سالم” می توانند پر از کالری و قند باشند. به خصوص اسموتی ها و ماست شیک های بدنام هستند. همچنین سس ها و چاشنی های سالاد خطرناک هستند: در صورت امکان آن ها را کنار هم بگذارید. و خردل را به جای سس مایونز یا سس کچاپ انتخاب کنید: خردل بیشتر از سرکه تشکیل شده است.

تغذیه مناسب افراد مبتلا به هموفیلی

تغذیه مناسب افراد مبتلا به هموفیلی

5: در مصرف مکمل ها مراقب باشید

اگر به مکمل‌های غذایی فکر می‌کنید، قبل از مصرف مکمل‌ها، انتخاب‌های خود را با پزشک خود در میان بگذارید، زیرا برخی ممکن است مانند آسپرین یا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی تمایل به خونریزی یا زمان لخته شدن را افزایش دهند. ممکن است لازم باشد از مصرف برخی مکمل ها مانند ویتامین E، روغن ماهی، جینکو بیلوبا، بروملین، دانه کتان، سیر یا زنجبیل به طور کامل اجتناب شود.

کلام پایانی

هیچ توصیه غذایی خاصی برای افراد مبتلا به هموفیلی A وجود ندارد. با این حال، دریافت مقدار مناسب ویتامین ها و مواد معدنی از غذاهای مغذی و سالم و حفظ وزن بدن سالم کلیدی برای جلوگیری از عوارض است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دانه خردل زرد را با خواص ضدسرطان، ضد میکروب، مسکن، تهوع آور، دفع کننده حشرات (تساعد بوی ناخوش برای حشرات از پوست)، ملین، تعریق زا، پیشگیری و کمک به درمان سرطان، کمک به کاهش چربی خون، کمک به درمان بیماری های مفصلی از جمله روماتیسم، پیشگیری از تصلب شرایین. و …، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0