topNotif

تغییرات بدن در دوران یائسگی

2506 بازدید
26 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

تغییرات بدن در دوران یائسگی که بد نیست با آنها آشنا شویم

اگر بخواهم به طور دقیق کلمه یائسگی را معنی کنیم به آخرین قاعدگی هر خانمی که در حوالی 51 سالگی رخ می دهد این کلمه اطلاق می گردد. با این حال یائسگی معانی گسترده تری داشته و امروزه بیشتر به تغییراتی که در زندگی خانم ها چندین سال قبل و بعد از آخرین عادت ماهانه شان ایجاد می گردد گفته می شود. این مسائل به علت تغییراتی است که در میزان هورمون های آن ها پدید آمده و باعث ایجاد مشکلاتی برای آن ها می گردد.

اکثر خانم ها خود را با این تغییرات سازگار و هماهنگ می کنند و مشکلی برایشان ایجاد نمی شود و بعضی از خانم ها هم از بروز یائسگی بسیار خوشحال می شوند و آن را یک آزادی برای خود محسوب می کنند زیرا دیگر از دست عادت ماهانه و ترس از ایجاد حاملگی های ناخواسته رها می شوند. با این حال عده ای از خانم ها در دوران یائسگی دچار مشکلات زیادی می شوند که علی رغم درمان های غیر دارویی این مشکلات رفع نمی شوند و مجبور هستند که از درمان های دارویی استفاده نمایند.

تغییرات هورمونی !

از هنگام بلوغ تا زمان یائسگی بدن خانم ها به طور ماهانه از یک چرخه تغییرات منظم هورمونی پیروی می کند. مقدار هورمون های زنانه استروژن در طی روزهای اول هر چرخه افزایش می یابد که این کار باعث تحریک رشد تخمک و سپس آزاد شدن تخمک از یک یا دو تخمدان می شود. زیاد شدن تخمک از تخمدان ها که به آن اصطلاحا تخمک گذاری گفته می شود در نیمه هر چرخه اتفاق می افتد. به دنبال تخمک گذاری استروژن به همراه هورمون دیگری به نام پروژسترون باعث ضخیم شدن و تقویت پوشش دیواره رحم می شود تا خود را برای یک حاملگی احتمالی آماده نماید. در صورتی که لقاح اتفاق نیفتد و تخمک توسط اسپرم بارور نشود تخمک از بین خواهد رفت و پوشش دیواره رحم نیز شروع به ریخته شدن نموده و قاعدگی ایجاد می گردد.

تغییرات بدن در دوران یائسگی

تغییرات بدن در دوران یائسگی

در سال های نزدیک به یائسگی عملکرد تخمدان ها ضعیف و ناکار آمد شده و موجب بروز قاعدگی های نامنظم به همراه خونریزی های شدید می شود. در نهایت تخمدان ها عملکردشان متوقف شده و قاعدگی ها نیز دیگر رخ نمی دهند. همچنین الگوی منظم تغییرات هورمونی که در هر چرخه قاعدگی قبلا به وقوع می پیوست نیز از بین می رود. به خصوص مقدار هورمون استروژن به طور نامنظمی بالا و پایین می رود و باعث بروز مشکلاتی مثل داغ شدن و گر گرفتگی، عرق ریزش شبانه و چندین مشکل دیگر می گردد.

علایم و نشانه های یائسگی !

اکثر مشکلات یائسگی به علت تغییراتی که در میزان هورمون استروژن ایجاد می شود پدید می آیند. این مشکلات عبارتند از نامنظم شدن قاعدگی ها، داغ شدن و گر گرفتگی، عرق ریزش شبانه، بدخوابی، مشکلات روحی و روانی، سردرد ها، درد عضلات و مفاصل، اختلال در فعالیت جنسی، مشکلات ادراری و تغییراتی در پوست و مو جز این علایم هستند.

نامنظم شدن قاعدگی ها !

معمولا اولین علامت بروز یائسگی نامنظم شدن قاعدگی ها می باشد. هنگامی که تخمدان ها در تولید هورمون های استروژن و پروژسترون دچار اختلال می گردند، چرخه قاعدگی نیز نامنظم می شود. به طور معمول ابتدا مدت چرخه قاعدگی کوتاهتر می شود و از 28 روز به 21 تا 25 روز می رسد.

سپس بعد از مدتی چرخه قاعدگی طولانی تر شده و در بعضی مواقع اصلا قاعدگی ایجاد نمی شود. به غیر از تغییراتی که در مدت زمان چرخه قاعدگی پدید می آید گاهی اوقات قاعدگی های شدید همراه با خونریزی زیاد که چندین روز طول می کشد رخ می دهد و گاهی نیز قاعدگی های مختصر و جزیی روی می دهد.

از آنجایی که در این مواقع اکثر چرخه های قاعدگی بدون آزاد شدن تخمک از تخمدان ها رخ می دهند، باروری خانم ها نیز کاهش می یابد با این حال هنوز هم امکان حاملگی این خانم ها وجود دارد و بنابراین باید حتی تا یک سال بعد از آخرین قاعدگی نیز از روش های جلوگیری از بارداری استفاده شود تا دچار حاملگی ناخواسته نگردند.

 

همچنین بخوانید:  مشکلات قلبی بعد از یائسگی

 

گر گرفتگی و عرق ریزش شبانه !

گر گرفتگی ها و داغ شدن اغلب در سنین 47 یا 48 سالگی آغاز می شوند و در اکثر خانم ها حدود دو یا سه سال طول می کشد. در بعضی از خانم ها گر گرفتگی از سنین پایین تری شروع می شود. گاهی اوقات وقتی که فقط خانم ها در دهه 30 یا 40 قرار دارد این گر گرفتگی ها شروع می شوند و می توانند به مدت 5 تا 10 سال هم طول بکشد. 25 درصد خانم ها بعد از 5 سال نیز گاهی اوقات دچار گر گرفتگی می شوند.

گر گرفتگی ها و عرق ریزش های شبانه شایع ترین علایم یائسگی هستند و حدود 75 درصد خانم ها دچار این مشکلات می گردند. در مراحل اولیه یائسگی، گرگرفتگی و عرق ریزش شبانه ممکن است فقط در هفته قبل از قاعدگی ایجاد شوند یعنی در هنگامی که سطح هورمون استروژن به طور طبیعی پایین می آید. در نهایت سطح هورمون استروژن در طی تمام دوره قاعدگی شروع به بالا و پایین رفتن نموده و باعث می شود که گر گرفتگی در هر زمانی از دوره قاعدگی بروز نماید.

بعضی از خانم ها می توانند قبل از شروع گرگرفتگی وقوع آن را احساس نماید که اغلب آن را با افزایش فشار در سرشان احساس می کنند. در طی چندین دقیقه سر و گردن دچار گرگرفتگی شده و سپس شانه ها و سینه را گرفتار می سازد. گر گرفتگی در خانم ها اغلب باعث بروز ناراحتی های زیادی برای آن ها می شود. معمولا گر گرفتگی ها فقط چند ثانیه طول می کشند اما می توانند به مدت 15 دقیقه یا بیشتر نیز باقی بمانند و در طی روز نیز چندین بار رخ دهند. همچنین شما ممکن است متوجه شوید که دچار عرق ریزش، تپش قلب، احساس ضعف و یا غش شده اید. عرق ریزش شبانه می تواند بسیار شدید شده و خواب خانم ها را دچار مشکل سازد. بعضی از خانم ها شب ها به قدری عرق می کنند که مجبور می شوند لباس و یا حتی زیر پوش خود را که کاملا خیس شده است را عوض نمایند.

تغییرات بدن در دوران یائسگی

تغییرات بدن در دوران یائسگی

بد خوابی !

بد خوابی هنگام یائسگی فقط به دلیل بروز عرق شبانه نمی باشد بلکه می تواند نشانه ای از یک اضطراب یا افسردگی زمینه ای باشد. اشکال در به خواب رفتن معمولا نشانه اضطراب در فرد می باشد. در چنین مواردی شما احساس خستگی شدید می کنید اما نمی توانید بخوابید زیرا مدام در فکر وقایعی که در طی روز اتفاق افتاده است هستید و یا در مورد برنامه های آینده تان نگران هستید.

بیدار شدن در صبح خیلی زود و یا نیمه های شب ممکن است نشان دهنده بروز افسردگی باشد. در مواردی که افسردگی وجود دارد شما بدون هیچ گونه مشکلی به خواب می روید اما در ساعت 2 یا 3 نیمه شب از خواب بیدار می شوید و دیگر تا صبح خوابتان نمی برد. در خانم هایی که قبل از وقوع یائسگی دچار اضطراب یا افسردگی بوده اند یائسگی باعث تشدید این مشکلات می شود که ممکن است برای رفع آن ها نیاز به استفاده از بعضی از داروها شود. در چنین مواردی قبل از اینکه مشکل شما شدیدتر شود و در خواب شما اختلال ایجاد نماید با پزشک مشورت نمایید.

مشکلات روحی و روانی !

بد خوابی اثر خیلی بدی بر روح و روان افراد داشته و باعث می گردد که در طی روز دچار خستگی، خواب آلودگی، اشکال در تمرکز فکری و افسردگی شوند. این مشکلات اغلب خیلی ناراحت کننده هستند و باعث می شوند که افراد در کارهای روزمره خود دچار مشکلاتی گردند. پیدا کردن راه هایی برای بهبود خواب (چه به وسیله کنترل گر گرفتگی ها و چه توسط درمان افسردگی) باعث خواهد شد که تعادل روحی و روانی افراد به حالت اولیه باز گردد.

 

همچنین بخوانید:  یائسگی یا منوپوز در طب سنتی

 

سردردها !

بالا و پایین رفتن سطح هورمون ها در بعضی از خانم ها باعث تشدید میگرن و سایر سردردها می شود. بسیاری از خانم ها متوجه می شوند که بین وقوع سردردهایشان و چرخه قاعدگی شان ارتباطی وجود دارد که به ویژه این ارتباط در 5 تا 10 سال قبل از یائسگی بیشتر می باشد. علایم و مشکلات قبل از قاعدگی در طی این مدت افزایش می یابد و هم سردردهای میگرنی و هم سردردهای غیر میگرنی در طی هفته های قبل از قاعدگی می توانند بدتر شوند. سردردها معمولا وقتی که هورمون ها دیگر بالا و پایین نرفته و در یک حد ثابت باقی بمانند بهبود می یابد اما در صورت لزوم می توانید با مشورت پزشکتان از درمان های دارویی نیز استفاده نمایید.

درد عضلات و مفاصل !

دردهایی که در مچ دست ها، زانوها، مچ پاها و کمر ایجاد می شوند. مشکل شایعی در یائسگی می باشند که می توانند با التهاب مفاصل اشتباه گرفته شوند.

اختلال در فعالیت جنسی !

هورمون استروژن در خانم ها باعث می شود که مهبل و اعضای تناسلی آن ها مرطوب نگاه داشته شود. بنابراین در هنگام یائسگی که هورمون استروژن کاهش می یابد خشکی مهبل می تواند برای خانم ها مشکل ساز گردد. در چنین مواقعی مقاربت دردناک می گردد و خطر بروز عفونت های ادراری افزایش می یابد. از آن جایی که انجام مقاربت می تواند باعث تحریک تولید ترشحات لیز کننده شود ادامه مقاربت های منظم باعث جلوگیری از خشک شدن اعضای تناسلی می گردد.

تغییرات بدن در دوران یائسگی

تغییرات بدن در دوران یائسگی

مشکلات ادراری !

میل دائم به رفتن توالت حتی وقتی که تازه از آنجا بیرون آمده اید علامت شایعی در بیماری التهاب مثانه می باشد. این وضعیت ممکن است بعد از یائسگی بدتر شود. گاهی اوقات ادرار به علت وجود میکروب ها دچار عفونت می شود که نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ها (چرک خشک کن ها) دارد. بنابراین اگر دچار التهاب مثانه هستید و دائما توالت می روید با پزشک خود مشورت نمایید.

بی اختیاری ادراری که به علت ضعیف شدن عضلاتی که در اطراف مثانه قرار دارند ایجاد می شود و در اثر زایمان های متعدد پدید می آید در هنگام یائسگی و کاهش سطح هورمون استروژن بدتر می شود. خانم هایی که دچار چنین وضعیتی هستند معمولا در هنگام سرفه کردن، خندیدن شدید، دویدن و نیز در هنگام مقاربت دچار نشتی ادرار می شوند.

تغییرات در پوست و موها !

هورمون استروژن در خانم ها باعث مرطوب نگه داشتن پوست و تحریک رشد موها می شود. به همین علت است که در هنگام حاملگی که هورمون استروژن شدیدا افزایش می یابد صورت خانم ها زیبا تر می شود در صورت فقدان استروژن پوست خشک می شود نرمی خود را از دست می دهد و دارای چین و چروک می شود در چنین مواقعی رشد موها نیز آهسته می شود و موها نازک تر شده و فرم دادن به آن ها مشکل تر می گردد.

علایم غیر هورمونی !

افسردگی و مشکلات جنسی که در حوالی یائسگی رخ می دهند را نباید فقط به کاهش هورمون استروژن ربط داد. یائسگی در زمانی از زندگی خانم ها رخ می دهد که مشکلات مختلفی مثل ترک بچه ها از محیط خانه، بازنشستگی، مشکلات زناشویی، بیماری یا مرگ والدین نیز ممکن است اتفاق بیفتد. این تغییرات و مشکلات عوارض خود را دارند ما اکثر خانم ها برای مقابله یا کنار آمدن با آن ها راه هایی را پیدا می کنند اگر شما احساس می کنید که مشکلات شما آنقدر شدید هستند که به تنهایی نمی توانید از عهده آن ها برآیید سعی نمایید آن ها را با همسر یا دوستان خود مطرح نمایید.

اضافه شدن وزن !

کم شدن فعالیت خانم ها در سنین یائسگی که اغلب به علت زندگی ماشینی امروزه ایجاد می شود و گاهی اوقات نیز به علت درد مفاصل روی می دهد همراه با کم شدن سوخت و ساز بدن که به علت بالا رفتن سن ایجاد می گردد همگی عواملی هستند که منجر به اضافه وزن و چاقی می شوند. تغییرات هورمونی نیز نقش مهمی در بروز چاقی در خانم ها دارند زیرا هورمون استروژن که مسئول ایجاد شکل اندام خانم ها می باشد در هنگام یائسگی کاهش یافته و در نتیجه باعث می گردد که بعد از یائسگی چربی زیادی در اطراف شکم و کمر خانم ها به وجود آید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه ملیس را با خواص تقویت قلب، تقویت سیستم عصبی، درمان سردردهای با منشا عصبی، درمان سرگیجه و میگرن، افزایش فشار خون، درمان بی خوابی، ازدیاد هوش و حافظه، درمان افسردگی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0