topNotif

تفاوت ترس و فوبیا چیست؟

2055 بازدید
22 مهر 97
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

تفاوت ترس و فوبیا چیست؟ علت شکل گیری آن ها چیست؟!

ترس های بیمار گونه به عنوان اختلالات ترس شناخته می شوند. ترس ها در شرایط زیر می توانند به بیماری تبدیل شوند:

  • وقتی فرد در معرض یک تهدید واقعی قرار ندارد، فرد حتی پس از برطرف شدن تهدید واقعی همچنان از بابت آن در رنج و عذاب است.
  • فرد به شدت و به مدت طولانی از ترس در رنج و عذاب است.
  • فرد نمی تواند نحوه برخورد خود را نسبت به ترس و شدت آن کنترل کند.
  • فرد علایم بیماری های جسمی را تجربه می کند.
  • فرد انتظار ترسیدن را در خود می پروراند.
  • فرد برای به آرامش رسیدن خویش توجیح یا توضیحی نمی یابد.
  • فرد از موقعیت های ایجاد کننده ترس که در واقع بی خطرند پرهیز می کند.
  • فرد زندگی تحصیلی، شغلی و اجتماعی خویش را محدود می کند.
  • فرد از فعالیت های مهم برای پر بار کردن و غنای زندگی خویش صرف نظر می کند.

متخصصین میان ترس و هراس تفاوت قائل اند، ترس بر احساس نامعلوم و بی مورد دلالت می کند، هراس یعنی ترسیدن از اشیا یا موقعیت های معلوم و معین که اگر به بیماری تبدیل شود به آن فوبیا می گویند.

تفاوت ترس و فوبیا چیست؟

تفاوت ترس و فوبیا چیست؟

ترس های بیمار گونه تحت چه شرایطی پدیدار می شوند!؟

هنگامی که ارزیابی از تهدید اشتباه باشد، مثلا ارزیابی نادرست از یک موقعیت کم تهدید یا بدون تهدید به عنوان یک واقعیت بسیار تهدید آمیز است. هنگامی که ساختارهای هشدار دهنده یا تهدید کننده دچار اختلال شده اند، در اینجا روند بیماری مغزی مطرح است مثلا ترس های ناگهانی و به شکل حمله است مانند حملات ترس در بیماران صرعی.

هنگامی که علایم هشدار دهنده ترس کاهش نمی یابند، فرد نسبت به ترس عادت نمی کند بلکه برعکس ترس و هیجان او طغیان می کند مثلا پس از ضربه های روحی شدید مانند تجاوز، حمله یا سرقت، سانحه رانندگی و …

 

همچنین بخوانید: وضعیت بدن هنگام بروز ترس

 

پنج نوع مهم از اختلالات ترس که از هم متمایز هستند:

اختلال هراس، اختلال اضطراب فراگیر، ترس مکانی، فوبیا خاص و فوبیا اجتماعی می باشد. علاوه بر آن در رابطه با کودکان و نوجوانان تشخیص اختلال عاطفی دوران کودکی نیز داده می شود. واکنش های افراطی همراه با ترس در کودکان که اغلب در چارچوب رشد طبیعی آنان پیش می آید. مانند اختلال عاطفی همراه با ترس از جدایی در کودکی، اختلال فوبیک در دوران کودکی و… از این نوع می باشند.

اختلال عاطفی همراه با ترس از جدایی در دوران کودکی، این مسئله به واکنش ترس از جدایی از یک فرد مهم مانند مادر برای رفتن به مهد کودک یا مدرسه مربوط می شود. اگر برای اولین بار مدرسه گریزی ناشی از ترس در دوران نوجوانی ظاهر شود تشخیص اختلال ترس داده می شود. درست مانند آنچه در بزرگترها تشخیص می دهند.

اختلال فوبیک در دوران کودکی، ترس از موقعیت ها یا چیزهای مختلف جز این گروه هستند همچون ترس هایی که اغلب در چارچوب رشد و تکامل طبیعی کودکان پیش می آیند مانند ترس از حیوانات خاص، تشخیص پزشکی ترس هایی که مختص سن خاصی نیستند و برای کودکان هم ایجاد می شوند مثل ترس های مکانی همانند تشخیص پزشکی بزرگسالان است.

اختلال همراه با ترس اجتماعی در دوران کودکی، اینها شامل ترس های مفرط بدون شرط سنی و در واقع واکنش های دوری گزین در رویارویی با افراد غریبه می باشند که پیش از 6 سالگی آغاز می گردند. این نوع ترس ها با وابستگی بیش از حد به یکی از والدین و یا دیگر افراد آشنا و مورد اطمینان کودک ارتباط دارد. اختلالات ترس در خانم ها از نظر شیوع در رتبه اول و در مردان الکلی در رتبه دوم نشان دهنده اختلال روانی است.

اگر نتوان بر حالات ترس غلبه کرد معمولا مشکلات دیگری ایجاد می شود مانند حالات خستگی ناشی از افسردگی، استفاده زیاد از الکل یا قرص های آرام بخش و مشکلات اجتماعی، خانوادگی، تحصیلی یا شغلی که باعث اهمیت این مطلب می شوند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه اسطوخودوس را با خواص درمان روماتیسم، آرتروز و نقرس، رفع مشکلات خواب، افزایش تمرکز، آرامبخش، رفع افسردگی، رفع اضطراب و استرس، کاهش درد، درمان سرماخوردگی، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0