topNotif

تفاوت میان وابستگی سالم و وابستگی ناسالم

1741 بازدید
22 مرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

وابستگی سالم چیست !؟

نمی توانیم بگوییم که تاکنون چند بار دانشجویان، بیماران، همکاران، روان شناس، نویسندگان و گزارشگران این سوال را بارها پرسیده اند. گاها واژه وابستگی سالم در نظر این افراد عجیب جلوه می کند. وابستگی و سالم این دو کلمه با هم جور در نمی آیند. اغلب ما سعی داریم که وابسته نباشیم، ترجیح می دهیم متکی به خود باشیم و روی پای خودمان بایستیم و مطابق میل خود رفتار کنیم. به ما می گویند استقلال چیز خوبی است و متکی بودن به دیگران هم بد است. آیا به واقع همین طور است ؟

وابستگی بیش از اندازه

آنچه در جریان پژوهش و بررسی به دست آمده است کاملا روشن است. وابستگی بیش از اندازه در روابط ما تولید اشکال می کند، اما وابستگی بیش از اندازه کم هم به همان اندازه بدی است. وقتی تلاش می کنیم در این دنیا جایگاهی برای خود پیدا کنیم، بسیاری از ما به اتکای به خود بهای بیش از اندازه می دهیم.

میانه سالمی میان استقلال بی انعطاف و وابستگی بیش از اندازه ناسالم هست. وابستگی سالم یعنی توانایی درهم آمیختن صمیمیت و استقلال بدین معنا که به دیگران تکیه کنیم و با این حال اتکای به نفس داشته باشیم و بی آن که احساس گناه کنیم، در وقت نیاز دست کمک به سوی دیگران دراز کنیم. وابستگی سالم به معنای وابستگی به دیگران بدون وابسته شدن به آن هاست. بدین معناست که به قدر کافی به دیگران اعتماد کنیم، به روی آن ها گشوده و آسیب پذیر شویم و با این حال اعتماد به نفس داشته باشیم تا با تعارض ها و اختلافاتی که به ناچار در روابط همگان ایجاد می شود، رو به رو گردیم.

تفاوت میان وابستگی سالم و وابستگی ناسالم

تفاوت میان وابستگی سالم و وابستگی ناسالم

وقتی از وابستگی سالم برای در پیوند و ارتباط شدن با اطرافیانتان استفاده می کنید به توانمندی درونی می رسید که هرگز از داشتن آن آگاه نبودید. دوستی ها و روابط عاشقانه عمق جدیدی پیدا می کنند مهارت شغلی و حرفه ای و نیز مهارت های مربوط به تربیت فرزندان بیشتر می شود و بر سلامتی جسمانی افزوده می گردد، شادی و خوشبختی هم افزایش می یابد.

تفاوت میان وابستگی سالم و وابستگی ناسالم

احساس وابستگی کردن گه گاهی ابدا چیز بدی نیست. این بخشی طبیعی از زندگی است. مساله زمانی بروز می کند که از مهارت های سالم وابستگی محروم باشیم و نیازهای خود را به گونه ناسالم با دیگران در میان بگذاریم. این گونه روابط تعادل خود را از دست می دهند، رضایت بخشی خود را از دست می دهند و زندگی ها فاقد سرشاری می شوند.

نتایج بررسی های مختلف نشان داده است که شادترین، خشنودترین و تطبیق یافته ترین این اشخاص کسانی بودند که نشانه هایی از وابستگی سالم را به نمایش گذاشتند، تعادل میان صمیمیت و استقلال و خودمختاری، اعتماد به نفس همراه با کمک گرفتن از دیگران، از همه این ها مهمتر اشخاص وابسته سالم می توانستند به دیگران تکیه کنند، می توانستند نیاز خود را با دیگران در میان بگذارند و با این حال احساس گناه، ضعف یا خجالت نداشته باشند.

 

همچنین بخوانید: چگونه وابستگی بیش از اندازه را بشناسیم

 

انعطاف در روابط

وابستگی سالم یعنی این که بدانید چگونه تقاضای کمک کنید، آن گونه که دیگران وقتی به شما کمک می کنند احساس خوبی داشته باشند. وابستگی سالم در ضمن بدین معناست که بدانید در چه زمانی تقاضای کمک کنید. بدانید در چه زمانی مناسب است که به دیگران تکیه کنید. این مهارت که انعطاف در روابط نامیده می شود به شما امکان می دهد تا در تمامی روابط و مناسبات خود از وابستگی سالم استفاده نمایید.

وابستگی را یک وسیله بدانید نه یک هدف، در وابستگی ناسالم دریافت کمک خود هدف است. وقتی کاری را که می خواهید بکنید انجام می دهید برنامه تان تمام است. زندگی راحت می شود، در وابستگی سالم کمک راهی به سوی تغییر مثبت است راهی برای قوی تر شدن است به طوری که در مرحله بعدی بهتر عمل خواهید کرد. اینگونه به موضوع فکر کنید در وابستگی ناسالم ما برای اجتناب از چالش ها دست کمک به سوی دیگران دراز می کنیم اما در وابستگی سالم برای آموختن و رشد کردن از دیگران کمک می گیریم.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون تقويت اعصاب را با خواص تقويت اعصاب، آرامبخش، ضد استرس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0