topNotif

تقویت حافظه شنیداری کودک

2851 بازدید
26 تیر 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

با چگونگی تقویت حافظه شنیداری کودک آشنا شوید!

ضرباهنگ

استفاده از ضرباهنگ و شعر و سرود راه با نشاطی برای کمک در به خاطر سپردن قوانین و مقررات خانه و مدرسه است. فهرستی از مقررات و رفتارهایی را که می خواهید در کودک تقویت و تشویق کنید بنویسید یا از او بخواهید با تامل فهرستی تهیه کند. سپس به او بگویید با ضرباهنگ یک قانون یا رفتار را بخواند و شما با گفتن وظیفه یک کلید طلایی است به عنوان بند برگردان او را همراهی کنید، به همین ترتیب خواندن را با حرکت به جلو و عقب ادامه دهید.

توجه کنید : آگهی کنندگان به خوبی می دانند که همراه کردن موسیقی با یک پیام بازرگانی در به یاد سپردن محصولشان نزد مردم بسیار اثر گذارتر خواهد بود. شما نیز می توانید مانند آن ها از همین روش استفاده کرده و در به خاطر سپردن اطلاعات مهم به کودک خود کمک کنید. قبل از به کار بردن این روش از او سوال کنید که آیا آهنگ یک پیام بازرگانی را می داند یا نه؟ بسیاری از کودکان بدون آن که تلاشی بکنند بسیاری از آهنگ های تبلیغاتی را یاد می گیرند. بنابراین اگر می خواهید کودک اطلاعات شما را به یاد بسپارد آن را با همان آهنگ آشنا بخوانید. ابتدا خود آن را با یک نت بخوانید و آهنگ را بسازید. سپس از کودک بخواهید با شما همراه شود اگر با هم بخوانید او بهتر به یاد خواهد سپرد.

تقویت حافظه شنیداری کودک

تقویت حافظه شنیداری کودک

صداهای اطراف ما

حافظه کودکان را برای شناخت صداهای محیط اطراف خود امتحان کنید. سی دی یا نواری که صداهای مختلفی از محیط اطراف کودک روی آن ضبط شده است تهیه کنید. می توانید از صداهایی مانند صدای زنگ در، زنگ مدرسه، صدای یکی از اعضای خانوده، صدای رعد و برق،  صدای بسته شدن در، صدای در ماشین و…. استفاده کنید. نواری را برای کودک پخش و پس از هر صدا دستگاه را متوقف کنید و از او بخواهید نامی را که برای آن صدا حدس زده است روی کاغذ بنویسد. در پایان دوباره نوار را پخش کرده و با یکدیگر جواب ها را بررسی کنید.

موسیقی یعنی حافظه

موسیقی، وسیله خوبی برای اعلام زمان انجام یک برنامه یا کارهای روزمره کودک است. برای اعلام زمان انجام هر کار، مانند تیتراژ زمان پخش خبر یا پیام های بازرگانی در تلویزیون، یک سرود یا آهنگ به خصوص را انتخاب کنید و به کودک یاد دهید که با این علامت برای آن کار یا فعالیت خاص آماده شود. برای مثال با سرودی مرتبط با غذا خوردن کودک را برای غذا خوردن فرا خوانید و یا زمان انجام تکالیف را با نوای دیگری به او اعلام کنید. سرود و نواهایی را انتخاب کنید که شما و کودک از آن لذت می برید و با آن ها راحت هستید. خواندن سرود را تا آغاز انجام آن کار ادامه دهید.

 

همچنین بخوانید: به یادگیری ادبیات کودکانمان کمک کنیم

 

از بر کردن با موسیقی

تحقیقات نشان داده است که موسیقی کلاسیک مغز و ذهن را بری یادگیری پذیراتر می کند. بنابراین استفاده از موسیقی برای کمک به افزایش مهارت از بر کردن ایده خوبی است. به همین منظور زمانی که کودک در حال تمرین یا از بر کردن عملیات ریاضی یا املای کلمات است یک موسیقی متن کلاسیک برای او پخش کنید سعی کنید  از آثار باخ، ویوالدی و موتسارت استفاده کنید.

برقراری ارتباط

یک راه آسان برای به خاطر سپردن یک فهرست چند موردی برقرار کردن ارتباط جالب یا خنده دار بین آنها است. به کودک بیاموزید که برای پرورش مهارت های حفظ کردن از تخیل خود استفاده کند. با به خاطر سپردن یک فهرست ده موردی شامل گل، دمپایی، کامیون، کتاب، گردن بند، میز تحریر، اسکیت، شعر، ستاره و اسب شروع کنید. برای کودک شرح دهید که برای بهتر به یاد سپردن هر یک از نام های فهرست باید یک تصویر خنده دار از آن ها را تصور کند. از او بخواهید برای دو نام اول فهرست (گل و دمپایی) یک تصویر ذهنی خلق کند. بپرسید که چگونه می تواند یک تصویر جالب و خوشایند بسازد؟

شاید او بتواند تصویر یک گل را در گلدانی که شبیه دمپایی است به ذهن بیاورد و یا گلی را که دمپایی پوشیده است تصور کند. شاید حتی بتواند به تصویر خود حرکت هم بدهد. برای مثال گلی را که دمپایی پوشیده و می رقصد مجسم کند. از او بخواهید به نحوی تصویر یا به عبارتی تصور خود را اغراق آمیز سازد. آیا کامیون او می تواند تا جای ممکن با حرکت و اغراق آن را به شکل خنده داری به دمپایی ربط دهد. او ممکن است یک ردیف کامیون را در بزرگراهی تصور کند که در حالی که دمپایی به چرخ هایشان است شلپ و شلوپ می کند. نام بعدی کتاب است کودک کتاب را به کامیون ربط می دهد و به همین ترتیب الی آخر نام ها را به یکدیگر ارتباط می دهد و آخرین نام را به گل که اولین نام فهرست است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گل گندم را با خواص ضد سرفه، ضد دردهای رماتیسمی، تصفیه کننده خون، تب بر، تقویت کننده کبد، اشتهاآور، کمک کننده به هضم غذا، کاهش فشار خون، درخشان کننده مو، دفع سودا، آرام بخش، ضد نفخ، محرک معده، صفراآور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0