topNotif

تکنیک پیوند زدن گیاهان در خانه

1582 بازدید
15 خرداد 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 26 آذر 1400

تکنیک پیوند زدن گیاهان در خانه

پیوند نهال ها : چگونه این کار را به درستی انجام دهیم

پرورش نهال ها به نهالی  بالغ، در صورتی که فصل آن گذشته باشد و یا نهال‌ها ذاتاً شکننده باشند کار بسیار دشواری است. سه تا چهار هفته اول از عمر هر گیاهی بسیار حساس می‌باشد و این حقیقت را نیز باید در نظر گرفت که ممکن است شرایط جوی مساعد نباشند. با اینحال این دشواری ها و ملاحظات با قرار دادن نهال در یک محیط امن و سپس انتقال آن به یک مکان دائمی قابل انجام می باشند.

پیوند زدن فرایند انتقال گیاه از یک محیط کشت در حال رشد به یک محیط دیگر است. این فرآیند به باغبان ها این قابلیت را می‌دهد که یک نهال را در یک محیط امن و کنترل شده دور از هوای سرد و گرم و یا آفات گرسنه پرورش دهند. لذا گیاه می‌تواند رشد کند، آنگاه باغبان گیاه را برمی دارد و آن را به آهستگی به عناصری در خانه ی دائمی اش معرفی می‌کند (خورشید، باران و نوسانات دمایی)

همراه با ارائه محیطی امن از جانب این عناصر، عمل پیوند زدن اغلب  بسته به فصل رشد گیاه انجام می شود.  لذا باغبان می تواند هر موقعی که خواست تولید را شروع کند. برای مثال گوجه ها نسبت به هوای سرد تقریبا حساس می باشند. اگر محیط شما به گونه ای باشد که باید آنها را در اواسط فروردین بکارید، اما شما همچنان بلند پروازان فکر می‌کنید و آنها را در اواخر اسفند خارج از خانه کاشته اید و منطقه شما نیز با جبهه هوای سرد در اوایل فروردین روبه‌رو شده است، این امکان وجود دارد که نهال شما از بین برود و شما مجبور شوید دوباره همه آنها را بکارید.

با این حال این بلند پروازی ها در صورتی که شما شروع به کاشت نهال ها در محیطی سرپوشیده در اواخر اسفند کنید می توانند وجود داشته باشند. به گیاهان خود این امکان را بدهید که در یک محیط کنترل شده رشد کنند و صبر کنید تا آنها را به محیطی خارجی پیوند بزنید تا زمانی که مقدار هوای سرد کاهش پیدا کند.

هنوز علی رغم اینکه عمل پیوند زنی دست باغبان ها را باز گذاشته است و آن ها می توانند در محیطی امن جوانه‌زنی را انجام دهند، این فرآیند می‌تواند هزینه بر باشد. به بیانی ساده تر گیاهان دوست ندارند که انتقال داده شوند. فرایند پیوند زنی در صورتی که با احتیاط و صبوری انجام نشود می تواند گیاه را به کشتن دهد؛ به این عمل شوک پیوندی می گویند.

تکنیک پیوند زدن گیاهان در خانه

تکنیک پیوند زدن گیاهان در خانه

 دانه ها و نهال ها

برای جوانه زنی دانه ها شما به یک سینی نشاء به اندازه کافی بزرگ نیاز دارید تا برای چند هفته میزبان نهال هایی رو به رشد باشند. به طور کلی رشد ریشه حدود چهار تا شش سانتیمتر مربع می باشد (تقریباً به اندازه یک بخش از کارتون تخم مرغ)، و این محیط به اندازه کافی برای پرورش نهال بزرگ است. اطمینان حاصل کنید که سینی نشاء شما علی رغم هر چیزی که انتخاب کرده اید، دارای زهکشی باشد و آن را با خاک مغذی غنی، همانند خاک مخلوط گلدانی و یا خاک مخلوط کودی پر کنید.

از استفاده از خاک حیاط خود پرهیز کنید چرا که شامل بذرهای علف هرز می‌باشد و برای این نهال ها به اندازه کافی دارای مواد مغذی و متعادل نیست. این کار ممکن است که جواب بدهد اما با حجم کمی که برای نهال‌های شما نیاز است بهتر است که از یک وسیله و گلدان خوب استفاده کنید.

سینی نشاء بزرگتر، همانند گلدان ها، یک راه حل خوب برای شروع کاشت نهال می باشند، با این حال بیش از حد از نظر اندازه و حجم خاک بزرگ هستند. همچنین می توانید از جعبه های تخم مرغ استفاده می کنیم. با این حال اطمینان حاصل کنید که از انواع کاغذها استفاده کنید و هم چنین به آب اجازه دهید که زهکشی شده باشد. خوبی جعبه تخم مرغ کاغذی نیز این است که زمانی که باید پیوند انجام شود می توانید هر تکه از آن را با گیاه جدا کنید، آن را در خاک بگذارید و کاغذ نیز در خاک تبدیل به کود می شود.

هنگام کاشت گیاه روی بسته ی دانه، زمان جوانه زنی را مشخص کنید و به عمق کاشت توصیه شده دقت کنید، برای مثال گوجه فرنگی ها باید یک سانتیمتری زیر خاک کاشته شوند. به دانه ها این امکان را بدهید که با آب و مقدار کافی نور خورشید مستقیم و یا مقدار زیادی نور خورشید غیر مستقیم در محیط سرپوشیده رشد کنند. در حدود ۶ هفته دانه را به یک نهال تبدیل کنید که  تا آن زمان تقریباً برای پیوند آماده است.

هنگام مشاهده نهال های تان، زمان مناسب پیوند به نهال، بستگی به رشد برگ های اصلی در برابر برگ های اولیه دارد، به برگ های اولیه  لپه می گویند. لپه ها اولین گروه از برگ‌های تولید شده  گیاه هستند (معمولا یک تا سومین برگه اول). از طرفی برگ های واقعی بعدا رشد می کنند و تیره تر و بزرگتر می باشند. بعد از اینکه چند عدد برگ واقعی شکل گرفتند، گیاه شما آماده پیوند زنی می باشد.

 

همچنین بخوانید: بررسی تاثیر رژیم غذایی در درمان و سلامت جسم

 

محکم کردن جای گیاه

محکم کردن جای گیاه دوره‌ ای زمانی است که شما شروع به معرفی نهال خود به محیط آینده و دائمی اش می کنید. این موضوع برای موفقیت رشد گیاه تان به هنگام پیوند زنی بسیار مهم است. اگر شما دارای یک تنگ ماهی باشید می دانید که باید یک ماهی جدید را به آهستگی به دمای آب منتقل کنید تا آن را به دلیل تغییر شدید دمایی به کشتن ندهید، این تجربه را نیز همانند تجربه ی محکم کردن جای گیاهان خود دوست خواهید داشت.

نهال ها برای تطبیق با محیط جدید خودشان پیش از این که پیوند داده شوند، به زمان نیاز دارند و بهترین راه برای انجام این کار این است که زمانی که باید در آن بگذرانند را بیشتر کنید. بعد از یک دوره ی یک تا دو هفته ای، نهال خود را برای مدتی طولانی تر به محیطی خارجی بیاورید تا به آنها اجازه دهید با دما، رطوبت و غیره تطبیق پیدا کنند. زمانی که یک گیاه جای خود را محکم می کند ممکن است ظاهر آن تغییر نکند اما ساختار سلولی ریشه و برگ های آن تغییر پیدا می کند، به گونه ای که گیاه می تواند در محیط جدید دوام بیاورد. پیش از انجام پیوند زنی، گیاه باید بیشتر روز خود را در محیط خارجی جدیدش بگذراند. بدون این مرحله احتمال اینکه نهال جدید شما در عمل پیوند زنی دوام بیاورد کمتر می شود.

آماده سازی باغ و زمان پیوند زنی

در حالیکه گیاه در فرایند محکم شدن جای خودش به سر می برد، زمانی را به آماده سازی محیطی که شما تصمیم دارید نهال را در آن بکارید اختصاص دهید. ما پیشنهاد میکنیم خاکی که می‌خواهید در آن کاشت را انجام دهید با افزودن کود و مواد بارور انرژی دار کنید، تا برای یک گیاه جوان موادی مغذی برای مصرف وجود داشته باشد. بعد از اینکه خاک خود را غنی کردید از نظر فنی آماده پذیرش نهال های جدید است.

با این حال حواستان به دمای خاک و هوای روزی که تصمیم به پیوند زدن دارید باشد. اگر خاک هنوز بسیار سرد است ریشه ها شوک زده می‌شوند. لذا دمای رشد ایده‌آل را بررسی کنید. اگر در محیطی بسیار گرم قرار دارید و ابری در آسمان نیست، ممکن است گیاهان بسوزند و این موجب پلاسیدگی آنها شود. از نظر ایده آل شما باید در یک روز نیمه ابری و معتدل عمل پیوند زنی را انجام دهید. از افراط بپرهیزید.

تکنیک پیوند زدن گیاهان در خانه

تکنیک پیوند زدن گیاهان در خانه

از پیوند زنی چند هفته گذشته است، هوا خوب است، خاک شما غنی است، نهال های شما اولین برگ های واقعی خود را در آورده اند و شما جای گیاهان خود را محکم کرده اید. اکنون زمان پیوند زنی است. گیاهان خود را به  باغ بیاورید و یک گودال مناسب برای قرار دادن آنها در آن ایجاد کنید. با احتیاط گیاهان را از سینی نشاء شان جدا کنید و آنها را با نرم کردن خاک و فشار دادنشان از ته گلدان خارج کنید (اگر گلدان پلاستیکی و قابل حمل است)، این بهترین راه برای در آوردن گیاه از جای خودش می باشد و به انجام این عمل گذار کمک می‌کند.

شما می‌خواهید تخم ریشه و هر چیزی که به خاک چسبیده است را تا جایی که می توانید خارج کنید. اگر از جعبه تخم مرغ کاغذی همانطور که قبلا اشاره شد استفاده کنید می‌توانید به راحتی هر بخش تخم‌مرغ را از کارتن جدا کرده در این حالت کاغذ باید به دلیل خیسانده شدن تقریبا نرم باشد و نهال خود را سالم و دست نخورده نگه دارید، آن را به باغ بیاورید و به آرامی گوشه های کاغذ را ببرید تا ریشه ها به سادگی بعد از قرار دادن نهال رشد کنند و بخش جدید پاره شده از کارتون تخم مرغ را درون گودالی که آن را حفر کرده اید قرار دهید.

گیاه را درون گودال قرار دهید و فضای باقیمانده را با خاک غنی پر کنید. زمانیکه مکان آن کاملاً ثابت شد، خاک اطراف گیاه را با آب خیس کنید. حواستان باشد که خاک دور از گیاه را خیس نکنید. این با مواد مغذی محلول در آب واکنش نشان میدهد و ریشه ها به آنجا دسترسی پیدا می‌کنند و در محیطی جدید رشد می کنند. اگر گیاه نشانه ای از شوک پیوندی داشت- پلاسیدگی، داغ شدگی و یا زردی برگ ها- گیاه را برای چند ساعت دور از نور مستقیم خورشید نگهدارید و برای آن سایه ایجاد کنید، اما هنوز نیز سعی کنید که گرمی خاک را حفظ کنید. برای گیاه برای چند روز سایه ایجاد کنید، به خوبی به آن آب دهید و کم‌کم زمان سایه ایجاد شده را تا زمانی که گیاه شروع قوی شدن می‌کند کاهش دهید.

شوک پیوندی

شوک پیوندی اغلب به دلیل آسیب به یک گیاه ایجاد  در طول فرایند پیوند زنی به وجود می‌آید. اگر ریشه ها یا ساقه گیاه آسیب دیده باشند گیاه مواد مغذی خودش را از دست می‌دهد و شوک زده می‌شود.نهال ها حساسند و در زمان بحرانی رشد، شما باید به هنگام پیوند زنی آنها محتاطانه رفتار کنید و اطمینان حاصل کنید که آنها با تمام قلبشان می توانند به هنگام انتقال دوام بیاورند.

پیوند زنی یک فرایند بسیار حساس است اما برای علاقمندان باغبانی مزایایی را در بردارد. به یاد داشته باشید که از این گام های ساده پیروی کنید. به نهال ها این اجازه را بدهید تا زمانی که برگ های واقعیشان ظاهر می‌شود درون خانه رشد کنند. به نهال ها اجازه بدهید که در طول زمان جای خودشان را محکم کنند، باغ را آماده کنید، عمل پیوند زنی را با احتیاط انجام دهید و مراقب نشانه‌های شوک پیوندی در روزهای اولیه باشید. این کارها را انجام دهید، سپس گیاه شما بعد از اینکه فرآیند پیوند زنی انجام شد شکوفا می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بذر شنبلیله را با خواص نیروبخش و مقوی، مفید برای بیماری قند، کاهش دهنده کلسترول، تقویت مو، کمک به بهبود زخم ها، ضد التهاب گلو و بواسیر، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0