جشنواره گلاب گیری کاشان

2509 بازدید
19 آبان 96
عطارک

گل محمدی و جشنواره گلاب گیری قمصر کاشان !

در کتب سنتی آن را ورد احمر بستانی گویند به فارسی به گل سرخ معروف بوده و نوع خیلی معطر آن را گل محمدی گویند، از نظر ترکیبات شیمیایی در گل برگ ها و غنچه های گل سرخ مقداری تانن و کمی اسانس و مواد چرب و گالیک اسید یافت می شود، بررسی های شیمیایی به عمل آمده وجود مولتی فلورین، کمپفرول، رامنوز و کوئرستول را تایید می کند، غنچه های قرمز شده ی گل سرخ از نظر طبیعت طبق نظر عده ای از حکمای طب سنتی مرکب القوی است و عده زیادی آن را کمی سرد و خشک می دانند و عده ای نیز معتدل ولی قابض می دانند.

چون که گل رفت و گلستان شد خراب                                                              بوی گل را از چه جوییم از گلاب

golabgiri Attarak

جشنواره گلاب گیری کاشان

هر ساله در شهر های زیادی از ایران (در اوسط ماه می یا اواسط ماه ژوئن) نیمه اردیبهشت و نیمه خرداد ماه جشن گلاب و گلاب گیری برگزار می شود که از سراسر دنیا افراد علاقه مند برای تماشای این جشن و مشاهده نحوه تهیه گلاب راهی کاشان می شوند، شهر گل و گلاب که هر ساله سیل جمعیت بسیاری را پذیرا می باشد به بهترین نحوه ممکن این جشن را در شهرهای قمصر، نیاسر و برزک کاشان برگزار می کند که باعث جذب گردشگر از نقاط مختلف دنیا می شود،  البته بجز کاشان شهرهای دیگری همچون اصفهان، کرج، شیراز و… جشن های مخصوص گلاب گیری را برگزار می کنند اما گویی هیچ کجا قمصر و کاشان نمی شود.

قدمت گلابگیری در کاشان

در کاشان درون دیگ های بزرگی گل های محمدی بسیاری ریخته می شود و با استفاده از این دیگ ها و به روش سنتی آب گل ها را می گیرند تا گلاب تازه تهیه کنند، شما می توانید  گلاب تازه یا عرقیات گیاهان دیگر و همینطور گل های تازه و خشک را نیز از آنجا خریداری کنید همینطور می توانید نحوه تهیه گلاب را در گروه های کوچک و بزرگ تماشا کنید و از این جشن باستانی که نسل به نسل به ما رسیده لذت ببرید.

طبق مدارک موجود که از منابع اروپایی در دست است، نخستین ملتی که مبتکر گرفتن گلاب بودند و اصولا قرع وانبیق (دستگاهی برای تقطیر مایعات و گرفتن گلاب) را اختراع کردند و عمل تقطیر مایعات و اسانس کشی را انجام داده اند ایرانیان می باشند، حکمای قدیم یونان از صنعت گلاب گیری و تقطیر مایعات اطلاعی نداشتند و تنها از عصاره مایع گل برگ های سرخ و جوشانده آن در روغن استفاده می نمودند و چون سهم اعظم علوم شیمیایی امروز وابسته به تقطیر است به همین جهت ایرانیان سهم بزرگی در راه پیشرفت این علم داشتند و جابر بن الحیان صوفی را به حق پدر شیمی لقب داده اند.

از تقطیر آبی که گل برگ های گل محمدی را در آن خیس کرده باشند به دست می آید از خواص گلاب می توان به مقوی دماغ و دهانه معده، اگر گلاب را نیم گرم، گرم کرده بنوشید بهترین درمان برای خونریزی سینه و گلو است و سینه را گرم می کند، عوارض نزله را از بین می برد و درد معده و روده و دل پیچه را معالجه می نماید، نوشیدن گلاب سرد آتش دل را از بین می برد و بدن را تقویت می کند.

golabgiri Attarak photo3

جشنواره گلاب گیری کاشان

خواص گلاب :

گلاب داری خواص مقوی قلب و دهانه ی معده است و خوردن آن برای رفع عوارض حادث زکام و خون روی از سینه و خشونت سینه و خفقان گرم و درد معده و روده ها و دل پیچه ی سرد و گرم و درد کبد و طحال مفید است، بو کردن و مالیدن آن برای سر درد های گرم و درد چشم نافع است و اگر با قرنفل مخلوط شود برای سردردهای سرد و ناراحتی های سر نافع است، در بینی گرفتن آن برای تقویت دماغ و حواس و ایجاد نشاط و تقویت دل و رفع خماری و بی هوشی و خفقان مفید است و برای زکام مضر است، برای نیروی جنسی مضر است و موی سر را سفید می کند از این نظر باید با نبات و جلاب خورده شود ( جلاب یک نوع نوشیدنی لذت بخش و مقوی و ضد افسردگی است).

از گل برگ های گل محمدی یا همان گل سرخ نیز گل قند درست می کنند و در استعمال خارجی نیز ضماد آن به عنوان قابض و تونیک به کار می رود، اسانس گل سرخ به طور کلی شامل دو قسمت است : قسمت جامد بی بو به نام استئاروپتن که تا زیر حرارت 30 درجه ی سانتی گراد به صورت جامد است و قسمت مایه به نام اولئوپتن که قسمت روغنی بسیار معطر و خوشبوی آن است، در اسانس گل سرخ علاوه بر سیترو نلول وجود کتون و ژرانیول نیز تایید شده است، گل برگ های گل محمدی 4 تا 5 ساعت پس از چیدن نیز تمام اسانس خود را حفظ می کنند مشروط بر این که در محلول آب نمک 20 درصد نگهداری شود.

 

همچنین بخوانید:  فواید بی نظیر گلاب برای پوست

 

گل محمدی (گلی که از آن گلاب تهیه می کنند) دارای طبع سرد و خشک است و تخم آن سرشار از ویتامین ث و آنتی بیوتیک می باشد، از گل محمدی مربا و گلاب تهیه می کنند عده ای از افراد هم برگ آن را خشک کرده و پس از خشک شدن آن را درون قوری چایی که دم کشیده یا لیوان چای خود می ریزند تا اینگونه هم چای عطر و بوی خوبی پیدا کن هم از خواص درمانی ای همچون کاهش تپش قلب و رفع سردرد  بهره مند شوند. و بعضی هم از گل های خشک برای تزیین ماست در سفره نیز استفاده می کنند.

گلاب دافع سودا و بلغم می باشد اگر گلاب را با آب کاسنی مخلوط کرده و آن را بنوشید دافع صفرا هم هست، مصرف گلاب به همراه سرکه و روغن بادام برای مننژیت مفید است، افرادی که دل درد دارند می توانند گلاب را با نباتی که قبلا آن را آب کرده اند، با آب جوش مخلوط کنند و آن را بنوشند همینطور بخور گلاب برای تقویت قلب و آرام کردن دردهای قلبی و رفع غشی و بی هوشی مفید است، اگر گلاب را غرغره کنید گرفتگی صدا (رفع گرفتگی صدا) را رفع می کند.

افرادی که چشم آن ها ضعیف است یا درد می کند می توانند هر شب یک قطره از گلاب را داخل چشم خود بریزند تا هم درد آن کم شود و هم چشم از آلودگی ها شسته و تقویت شود، اگر گلاب را گرم کرده و یا آن را درون چای و… بریزید و مصرف کنید برای تقویت ریه ها مفید است، مصرف گلاب برای تقویت مو ها، قلب، چشم، کبد، ریه و حافظه مفید است، افرادی که صرع و سردرد و ورم کیسه صفرا و چشم درد و بیماری قلبی دارند بیش از سایر افراد از گلاب استفاده کنند چون مسکن و تقویت کننده طبیعی است که نظیر ندارد.

بوئیدن گلاب برای تقویت قلب و رفع غشی و بیهوشی و تقویت دماغ و حواس باطنی بسیار مفید است و برای معالجه اشخاص گرما زده بهترین راه خوردن گلاب با یخ است به حدی که تولید قی نموده و صفرا را خارج می کند، نوشیدن و بوئیدن گلاب  مسکن سردرد می باشد، مخصوصا سردردی که در اثر استنشاق هوای کثیف و شنیدن جار و جنجال به وجود آمده باشد به همین جهت است که خاقانی می گوید:

از ناله جغد الحق، ماییم به درد سر                                                 از دیده گلابی کن درد سر ما بنشان

 

همچنین بخوانید:  گلاب و فواید درمانی آن برای بدن

 

مضرات گلاب :

زیاده روی در مصرف گلاب باعث کاهش میل جنسی می شود و ایجاد کننده عطش و عطسه و اسهال و اسهال خونی و ورم پروستات می شود پس در مصرف گلاب زیاده روی نکنید و سعی کنید از گلاب هفته ای دو الی سه بار به صورت یک تا سه قطره استفاده کنید که مضرات آن شما را اذیت نکند و از فوایدش بهره مند شوید. از گلاب در صنعت شیرینی و شیرینی پزی بخاطر عطر و بوی معطر آن زیاد استفاده می کنند همینطور می توانید یک تا سه قطره از گلاب را در چای یا شربت ها و برخی غذاهای خود بریزید تا از بوی خوش آن و فوایدش بهره مند شوید.

طرز تهیه روغن گل سرخ :

برای تهیه روغن گل سرخ گل برگ های تازه ی بدون گل بن را چیده و سپس روغن کنجد تازه یا روغن زیتون تازه به آن اضافه کنید و آن در آفتاب قرار دهید و همین که رنگ گل برگ ها سفید شد آن را فشرده و تفاله را خارج سازید و مجداد گل برگ تازه در آن بریزید تا پس از سفید شدن فشرده تفاله را خارج سازند و این عمل را هفت بار تکرار می کنند تا روغن گل سرخ به دست می آید. روش دیگر این است که برگ گل تازه را با هم وزن آن روغن کنجد یا زیتون مخلوط کرده و روی آتش ملایم می جوشانند آن قدر که فقط روغن بماند این روغن را دهن ورد مطبوخ یا روغن گل پخته می نامند.

عطر گل محمدی (عطر گلاب):

همزمان با گرفتن گلاب در ایران قدیم، گرفتن عطر آن نیز به روش قدیمی معمول گردید ولی تهیه اسانس گل محمدی در اروپا در قرن پانزدهم شروع شد، بوی این اسانس خیلی قوی است ولی پس از رقیق شدن مطبوع تر می گردد، اسانس گل محمدی در اروپا مصرف درمانی ندارد ولی به علت داشتن بوی خوش در ساختن ترکیبات آرایشی و عطر سازی استفاده می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گلاب اصل دوآتیشه ممتاز را با خواص مقوی قلب و اعصاب، آرامبخش و نشاط آور، روشن کننده پوست و محافظ آن، ملین، معطر و خوشبو کننده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0