topNotif

جوز ارقم را بشناسیم

1854 بازدید
06 شهریور 97
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

جوز ارقم را چیست و چه خواصی دارد؟

جوز ارقم به فارسی زیره غده ای و در کتب طب سنتی با نام های اکثار و جوز ارقم آمده است. این گیاه را به هندی سیاه زیره نامند، در بلوچستان نیز گیاه را زیره سیاه و زیره و غده آن را جیریشاک گویند. به غده گیاه نیز جوز ارقم گفته می شود.

مشخصات جوز ارقم

جوز ارقم گیاهی است علفی چند ساله دارای ریشه های متورم به کل غده ای به قطر تا 3 سانتیمتر، شبیه شاه بلوط و دارای بو و طعمی شبیه شاه بلوط، ساقه آن راست و بلندی آن تا یک متر، برگ های آن شبیه برگ شبت است. گل های آن سفید به صورت چتر مرکب است. میوه آن به رنگ قهوه ای روشن و چسبنده و دارای بویی مطبوع که به عنوان ادویه در محل با غذا مخلوط و مصرف می شود. این گیاه بومی مناطق با آب و هوای گرم است در نواحی جنوبی ایران در بلوچستان می روید. در هندوستان نیز در کشمیر و در بلوچستان انتشار دارد.

جوز ارقم را بشناسیم

جوز ارقم را بشناسیم

ترکیبات شیمیایی جوز ارقم

میوه جوز ارقم دارای حدود 2 درصد اسانس است و تقریبا 18 درصد اسانس میوه را انواع آلدئید تشکیل می دهد.

خواص و کاربرد جوز ارقم

میوه آن در هند به عنوان ادویه، شبیه زیره ولی با خواصی ضعیف تر از زیره مصرف می شود. بادشکن است ولی مصرف اصلی آن غده گیاه است که به عنوان دارو کاربرد دارد. از برگ آن نیز مانند سبزی خوردن استفاده می کنند. جوز ارقم که معمولا به ریشه ضخیم غده مانند گیاه اطلاق می شود از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی گرم و خشک است. از نظر ابعاد نظیر شاه بلوط یا گردو ولی سفید و شکننده است. از نظر طعم شبیه شاه بلوط و باقلا کمی تند است و وقتی خشک شود، پوست سیاه نازکی روی آن را می گیرد که با کمترین فشاری از آن جدا می شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان بی خوابی شبانه با جوز هندی

 

غده جوز ارقم نسبتا سنگین است و نیروی دارویی خود را تا 3 سال حفظ می کند و پس از آن ضعیف می شود. جوز ارقم مخدر و مسکن است و برای خرد کردن سنگ مثانه مفید می باشد. اگر آن را با مایع دم کرده گیاه حسک بخورند برای اخراج کرم معده موثر است.

نانی که از آرد غده جوز ارقم تهیه می شود بسیار خواب آور است. ضماد آن برای تحلیل ورم های بلغمی بسیار مفید است. مقدار خوراک آن حداکثر 2/5 – 3 گرم است. مصرف معتدل آن کمتر از 1 گرم می باشد. در صورتی که پس از خوردن آن عوارضی تخدیری بروز کند باید فورا شیر تازه خورد که سم آن برگردانده شود.

نکته:

توجه شود که جوز ارقم سمی است. مصرف آن به هرحال باید زیر نظر پزشک و در حد مقدار مجاز با نظر متخصص باشد در غیر این صورت ممکن است عوارض شدید مسمومیت منجر به مرگ ایجاد کند.

مجددا تکرار می شود در مواردی که به علتی زاید بر مقدار مجاز (4-5 گرم بیشتر) خورده شود و مبتلا به قی، استفراغ شدید، اسهال و سستی اعضا شوند باید ضمن این که فورا به پزشک مراجعه شود تا رسیدن پزشک با ریختن آب سرد روی اعضا بدن و بوییدن گیاهان خوشبوی سرد و تر و مالیدن آن ها به قلب بیمار و خوردن شیر و آب سرد برای رفع عوارض و برگرداندن سموم اقدام شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه جوز را با خواص درمان درد مفاصل، کاهش درد، تقویت سیستم ایمنی، ضد سرطان، تقویت قوای جنسی، درمان بیماری های گوارشی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0