topNotif

حافظه شنیداری را بیشتر بشناسیم

1919 بازدید
30 مرداد 97
خانم راد
بروزرسانی شده در تاریخ 24 آذر 1400

حافظه شنیداری را بیشتر بشناسیم

حافظه به 4 نوع شنیداری، دیداری، نوشتاری و حسابگرانه تقسیم می شود. در این مطلب مفصلانه به نوع اول یعنی حافظه شنیداری می پردازیم.

مهارت حافظه شنیداری

افرادی که از راه شنیدن و تمرکز شنیداری به مرحله یادگیری پایدار می رسند، دارای حافظه شنیداری اند. این افراد دقیق تر از بقیه به صداهای جهان پیرامون گوش می دهند و تشخیص صداها نیز برایشان آسان تر است. بدین سبب وقتی کسی که یک یا دو بار با آن ها سخن گفته با آنان ارتباط تلفنی برقرار می کند، بی درنگ صدایش را تشخیص می دهند. اینان همیشه صداها، آهنگ ها، اصوات و گفت و گو ها را با هم می سنجند و یادآور می شوند. فلان صدا شبیه فلان چیز است، صدای این دو نفر شباهت دارد، این آهنگ را قبلا شنیده ام و چقدر دقیق کپی برداری شده است.

افراد شنیدار در کودکی

این افراد در کودکی نیز قابل تشخیص اند، آن ها در کودکی با صدای بلند سخن می گویند و میزان دقت و استماع مخاطب برایشان مهم است. حتی اگر مخاطب به دیدگانشان خیره شود چنانچه متوجه شوند به آن ها توجه نمی کند معترض می شوند. آهنگ، طنین، سرعت، صلابت و کیفیت صدا برای این افراد بسیار مهم است. نابینایان بیش از دیگران از این حافظه بهره می برند.

حافظه شنیداری را بیشتر بشناسیم

حافظه شنیداری را بیشتر بشناسیم

نشانگان رفتاری مهارت حافظه شنیداری

افرادی که در یادگیری بیش تر از حافظه شنیداری استفاده می کنند از نشانه های رفتاری همچون بیشتر به کلمات شنیداری تکیه دارند، معمولا بیش از دیگران می پرسند، اغلب هنگام فکر کردن به اطراف خود می نگرند، پر طنین صحبت می کنند و گاه بیانشان بر حرکاتشان غلبه دارد، وقتی مخاطب قرار می گیرند به نقطه ای خیره می شوند و حرکات سر و چهره شان علائم پرسش، پذیرش، تایید و تعجب را تداعی می کند. معمولا دست خود را تا نیمه کمر بالا می آورند و با آن ژست می گیرند.

تیکه های کلامی

این افراد در جملات خویش معمولا از جملاتی همچون آن طور که شنیده ام، فهمیدم، شرح دادم، صدا کردم، سکوت کردم، صحبت کردم، به ذهنم می رسد و… استفاده می کنند.

 

همچنین بخوانید: مشخصات گیاه تانبول را بدانیم

 

ده مهارت برای گوش دادن موثر !

  • در حالی که گوش می دهید بر یافتن زمینه هایی که مورد علاقه شما است و آن ها را مفید می یابید تمرکز کنید.
  • به جای پرداختن به روش ارائه با دید پرسشی به محتوای مطالب ارائه شده بنگرید و بیشتر درباره شان قضاوت کنید.
  • از قضاوت زود رس درباره مطالب بپرهیزید و آن را به تعویق افکنید چنین حالتی باعث می شود تحلیل گر باقی بمانید.
  • بر نظرهای اصلی ارائه شده به وسیله سخنران یا مدرس تمرکز داشته باشید
  • در گوش دادن انعطاف پذیر باشید.
  • در جهت گوش کردن موثر بکوشید و از رمزگذاری ذهنی استفاده کنید.
  • مقاومت در برابر عوامل اخلالگر فیزیکی، روانی، انسانی را از یاد نبرید. هر کدام از این عوامل می توانند حواس شما را مشغول کنند و از صحنه فعال ذهنی شما صحنه ای منفعل پدید آورند.
  • در برابر واژه ها و اطلاعات جدید به جست و جوی معنا بپردازید و ذهن خود را بکاوید یا آن ها را در جایی یادداشت کنید و استمرار استماع موثر را از دست ندهید. برای مثال اگر وسط بحث کلماتی مانند پارادایم، لیبرالیسم و هرمنوتیک را نا آشنا یافتید، بهترین راه یادداشت آن ها و ادامه دادن به شنیدن فعال است.
  • با آگاهی از جانبداری و محدودیت تجارب خویش فکر خود را بر نظرهای جدید گشوده نگهدارید و هرگز مطالب را با تعصب کور، یک سویه و جانبدارانه تفسیر نکنید یعنی همیشه منتظر باشید ببینید چه می شود.
  • قبل از استماع سخنرانی یا درس استاد، مدت آن را دریابید و از نظر روانی خود را برای شنیدن مطالب در آن مدت آماده سازید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

 کندر را با خواص درمان اسهال، درمان تب، تسکين اعصاب، تسکين دردهاي مفصلي، تقويت حافظه، رفع بوي بد دهان، مقوي قلب، قاعده آور، بدون هيچ اسانس و افزودني شيميايي، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0