topNotif

حافظه نوشتاری و آماری را بشناسیم

2148 بازدید
02 شهریور 97
خانم راد

حافظه نوشتاری و آماری شیوه های استفاده بهتر از آنها را بشناسیم

همانطور که گفته شده است حافظه به چهار نوع شنیداری، دیداری، نوشتاری و حسابگرانه تقسیم می شود. در این مطلب مفصلانه به دو نوع یعنی حافظه نوشتاری و آماری می پردازیم.

مهارت حافظه نوشتاری (یدی) و احساسی

افرادی که از راه نوشتن و لمس و دسته بندی منطبق بر ذوق خود بهتر یاد می گیرند از حافظه نوشتاری و احساسی بهره می برند. واکنش فیزیکی این افراد بیشتر است و جالب این که در زمان تحصیل گاه سخنان معلم را به صورت جامع و با حداکثر توان یادداشت و نگهداری می کنند. البته تاثیر نوشتار بر یادگیری بدیهی است و بعضی از افراد از این طریق بیشتر و کامل تر یاد می گیرند.

نشانگان رفتاری در حافظه نوشتاری

این دسته از افراد غالبا هنگام اندیشیدن به سمت پایین و راست خود می نگرند. حرکات دست، تغییرات چهره و اعمال جسمانی شان بسیار است. صدایی عمیق دارند و کلمات را شمرده بیان می کنند.

تکیه های کلامی

این دسته از افراد عموما در گفتارشان به واژه ها و عبارات زیر توجه می کنند : نوشتم، دسته بندی کردم، بالا و پایین، پیوند، در دست گرفتن، لذت بردن، احساس کردم، لمس کردم، لغزیدن و …. جز این کلمات می باشد.

حافظه نوشتاری و آماری را بشناسیم

حافظه نوشتاری و آماری را بشناسیم

شیوه های استفاده بهتر از حافظه نوشتاری و احساسی

این افراد اگر با فنون خلاصه نویسی و چکیده برداری آشنا شوند بسیار موفقند. معمولا توصیه می شود این افراد ابتدا مطالب را مطالعه و علامت گذاری کنند و سپس آن را در قالب یک سوم، یک پنجم و یک دهم چکیده و خلاصه کنند. عادت کردن این افراد به چکیده منظم و مرتب و دسته بندی شده بسیار مطلوب است. اگر کسی حس کند حافظه نوشتاری اش در بعضی از دروس قوی است حتما باید با تمرین خلاصه نویسی آن را غنی تر سازد و بکوشد مطالب را در قالب های غیر یک نواخت خلاصه کند. جالب این که کم کم خود فرد روش هایی ابتکاری به کار می برد.

یکی از مسائلی که بسیار تجربه شده، نگاشتن چکیده مباحث هر صفحه در حاشیه آن صفحه است. دانش آموزان و دانشجویانی که با آزمون های چهار جوابی رو به رو می شوند. می توانند با بهره گیری از روش چکیده دروس دست کم به حدود 50 درصد پرسش های آزمون دست یابند.

مهارت های حافظه حسابگرانه، منطقی و استدلال گر

این دسته از افراد اطلاعات آموخته شده را به قالب های کوچکتر تقسیم می کنند. جالب این که گاه فقط بخش های مهم پاسخ پرسش را می آموزند و از مکانیسم درون آماری بهره می برند. این افراد مطالب تقسیم بندی شده را خیلی بهتر یاد می گیرند و به عملیات مرحله ای و فلوچارتی علاقه نشان می دهند.

نشانگان رفتاری در حافظه حسابگرانه

گفتار این افراد با منطق و استدلال آمیخته است. وقتی به فکر فرو می روند معمولا به پایین و یا چپ می نگرند. لحن صداشان آهسته و آرام است و از شیوایی سخن بهره مندند. حرکات دستشان اندک است.

 

همچنین بخوانید: آشنایی با مهارت های زندگی

 

تکیه های کلامی

این افراد عموما در گفتار و نوشتار خویش به واژه هایی همچون آموختن، در نظر گرفتن، تصمیم گرفتن، به ذهن خطور کردن، عمل کردن، آگاه کردن، آگاه بودن، تصور کردن، قدردانی کردن، حدس زدن، تجربه کردن، تولید کردن، جدی بودن، فهمیدن و….. بسیار اشاره می کنند.

شیوه های استفاده بهتر از حافظه حسابگرانه

این گروه باید مکانیسم یادگیری خود را بر ریز کردن صحیح مطلب متمرکز سازند، مطالب علمی و قواعد و اصول مختلف را که به صورت انشایی نگاشته شده به قالب های عددی و مرحله ای تبدیل کنند. اغلب افراد از هر چهار حافظه یا سیستم یادگیری بهره می برند و اصطلاحا حافظه های ترکیبی دارند ولی افراد تنها به یکی از حافظه ها بیشتر گرایش نشان می دهند. در دروس و مطالب علمی گوناگون معمولا حافظه سمعی و نوشتاری بیشتر خود را می نمایانند. برای مثال در دروس نظری حافظه سمعی و در دروس متریک ریاضی و هندسه و … حافظه نوشتاری استفاده می شود.

توجه !

خلقت آدمی چنان است که می تواند از همه حافظه های یاد شده بهره گیرد، اگر بخواهد و برای تقویت آن ها تلاش کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

کندر را با خواص درمان اسهال، درمان تب، تسکين اعصاب، تسکين دردهاي مفصلي، تقويت حافظه، رفع بوي بد دهان، مقوي قلب، قاعده آور، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0