topNotif

حس شنوایی جنین چگونه است

2208 بازدید
13 اردیبهشت 97
سمانه
,

حس شنوایی جنین چگونه است و از چند هفتگی صداها رو تشخیص می دهد!؟

اگرچه موانعی نظیر غشاهای جنینی، رحم و بطن مادر، جنین را از دنیای خارج جدا کرده و از جنین محافظت می کند با این حال جنین در رحمی زندگی می کند که به وسیله صداها، ارتعاشات و حرکات تحریک می شود. مطالعات فراوانی ثابت می کند که صداها به رحم می رسد بدون آن که توسط صدای زمینه مادر و جفت از بین بروند. زیر و بم و لحن جملات، ریتم کلمات و موسیقی بدون تغییر اساسی به جنین می رسد. مخصوصا صدای مادر قوی تر از صداهای بیرون به جنین می رسد، زیرا صدای مادر از بدن خودش به رحم منتقل می شود.

شروع واکنش هایی شنوایی در جنین 

واکنش های شنوایی در 16 هفتگی بارداری یعنی 2 ماه زودتر از دیگر حس ها آغاز می شود. محققان آزمایشاتی روی 400 جنین انجام داده اند و صدایی به شدت 250 – 500 هرتز پخش کردند و به این نتیجه رسیدند که پاسخ های رفتاری شنوایی در 16 هفتگی جنین به وضوح دیده می شود. ساختار گوش در 24 هفتگی جنین کامل می شود. این در حالیست که جنین 8 هفته قبل از آن به آن چه که می شنود پاسخ رفتاری – شنوایی نشان می دهد. این یافته ها پیچیدگی شنوایی را نشان می دهد.

پوست و چهار چوب اسکلتی جنین مثل گیرنده های شنوایی عمل می کند. همچنین پوست، گیرنده های چند جانبه ای برای دریافت اطلاعات ارتعاشی، حرارتی و درد دارد، سپس این سیستم اولیه شنوایی یعنی پوست و اسکلت با دهلیز و حلزون گوش کامل می شود. اندازه گوش انسان نمادی برای طرح و شکل جنین است، جنین اطلاعات صدا را از محیط بیرونی مدار دریافت می کند. کامل شدن حس های لامسه، چشایی و بویایی طول می کشد بنابراین حس شنوایی نقش مهم و برجسته ای در ارتباط با دنیای بیرون از رحم ایفا می کند که حتی بعد از کامل شدن حس های دیگر هم نقش حس شنوایی مهم و برجسته می باشد.

حس شنوایی جنین چگونه استفرکانس هایی که جنین می شنود !

رحم به عنوان یک فوق فیلتر عبوری برای صدا و صورت عمل می کند، صدا ها و اصوات به شدت 40 تا 50 دسی بل، فرکانس بالای 500 هرتز به گوش داخلی جنین می رسند و فرکانس های زیر 500 هرتز به 10 تا 20 دسی بل رقیق می شود. جریان خون، تنفس، هضم غذا و حرکات مادر بین 50 -40 دسی بل تولید صدا می کنند وقتی این صدا ها در حدود 10 دسی بل بیشتر از صحبت باشد، صحبت نامفهوم می شود و برای جنین غیر قابل تشخیص می شود. صدایی که برای جنین قابل تشخیص می شود به مقدار رقیق شدن صوت بستگی دارد، در این میان فرکانس های متفاوتی وجود دارد که به عبور آن ها از موانع و فیلترهایی نظیر دیواره شکمی مادر، بافت ها، رحم و مایع داخل آن و انتقال اصوات از مایع به گوش داخلی جنین بستگی دارد. در نتیجه جنین می تواند موسیقی و گفتار را در فرکانس های زیر 500 هرتز که شدت آن از 60 دسی بل بیشتر باشد بشنود.

رحم مادر اولین مدرسه موسیقی!

پروفسور راث فریدمن در آشکار کردن اهمیت اولین صدا ها و موسیقی هایی که جنین انسان در رحم، در زمان تولد و چه در زمان بعد از آن می شنود پیشگام بوده است. او به مادران باردار تعلیم می دهد چگونه لالایی ساخته و آن را برای جنین و نوزادشان بخوانند. خانم فریدمن در سال 1971 شروع به ضبط و ثبت حالات نوزادان کرد و از نحوه شروع کودکان به آواز خواندن و تکرار آهنگ های شیرین و موزون متعجب گشت.

او حال نوزادان را از زمان تولد تا 14 ماهگی ثبت کرد و با بررسی گریه های کودکان و نوزادان متوجه شد اگر گریه ها را از صداهای دیگر جدا کند این گریه ها به صورت قطعه موسیقی طبقه بندی می شوند. این تحلیل وی با ابزارآلات و قطعات الکترونیک به اثبات رسید. گریه های کودکان ویژگی های صحیح صدا یعنی بسامد و شدت را دارا می باشند. کار بر روی جنین هنگام تولد وی را به این مسیر سوق داد تا به اهمیت موسیقی در طول دوره حاملگی پی ببرد. بنابراین شروع به آموزش موسیقی به زنان حامله کرد. او در مورد این آموزش و نحوه کارش می نویسد، در طول این دوره آموزشی مادران ویژگی های فردی را کشف کردند که از آن قبلا بی اطلاع بودند.

 

  همچنین بخوانید:  اعتماد به نفس در کودکان

 

شنیدن موسیقی برای جنین اهمیت زیادی دارد

هر مادر حامله دنیای متفاوتی دارد، هر کدام از آن ها می توانند برای نوزاد متولد نشده شان رویا ببینند، بدن کوچک و لطیف نوزدان متولد نشده شان را تصور بکنند، حرکات نوزادشان را در داخل رحم تصور کنند، برای آن ها نقاشی بکشند و آن ها را سخنانشان ناز بکنند برای آن ها آواز بخوانند و لالایی بسرایند. مادران باردار هم موسیقی ها و هم گفتگوهای زیبا و لطیفی برای جنین خلق می کنند که بر روی نوزاد متولد نشده شان تاثیر می گذارد. مزیت این فعالیت ها نزدیکی والدین به جنین به عبارتی نوزاد متولد نشده شان می باشد. شکوفه های این درخت که با آواز، لالایی و گفتگو و ماساژ جنین به بار می نشیند، عبارت است از مهربانی، قول حمایت و آرزوی دیدن و بغل گرفتن این نوزاد متولد نشده می باشد.

مادران باردار به طور غریزی و فطری آواز ها و لالایی هایی خلق می کنند، این آواز ها و لالایی ها تا آخر عمر با کودک و مادر باقی خواهد ماند. شنیدن موسیقی برای جنین اهمیت زیادی دارد و از آن مهمتر گفتگوی والدین با جنین و ماساژ جنین می باشد. جنین این همه عواطف و پذیرش را با حرکات بدن خود پاسخ می دهد، هر چه در این موسیقی گفتگو و ماساژ، عاطفه زیاد باشد حرکات جنین منظم و موزون خواهد بود که برای رشد جنین بسیار مهم تلقی می شود. طبق نظریات برخی کارشناسان، حرکات جنین فرآیندی را به وجود می آورد که در رشد روحی و روانی جنین موثر است.

برای جنین خود آواز و لالایی بخوانید و با او صحبت کنید، والدین می توانند آهنگ ها و آواز ها و لالایی هایی که خودشان گفته و ساخته و ضبط کرده اند برای جنین خود پخش کنند، با این کار با جنین خود ارتباط برقرار کرده و حس کامیابی عاطفی دو طرفه ای بین والدین و جنین برقرار می شود که برای آن ها خوشایند و لذت بخش است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

معجون شیرافزا را با خواص زیاد کننده شیر مادران، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0