راز شگفت آور حمام با گیاهان دارویی و اثرات جالب آن بر بدن

2837 بازدید
10 آبان 96
سمانه
,,,

راز شگفت آور حمام با گیاهان دارویی و اثرات جالب آن بر بدن

پس از یک روز پر مشغله حمام آب گرم خستگی را بر طرف می کند. چه بهتر که این حمام با عطر و رایحه خوشایند گیاهان دارویی همراه شود. گیاهان دارویی برای قرن ها جهت استحمام مورد استفاده می گرفتند و اکنون نیز هیچ شکی وجود ندارد که تعداد زیادی از ترکیبات دارویی تهیه شده از گیاهان با اضافه شدن به وان حمام از طریق پوست جذب می شوند و با اثرات موضعي و عمومی که دارند بسیار برای پوست و تمدد اعصاب و ایجاد حس آرامش مفیدند. در این مطلب چندین روش ماساژ و حمام با گیاهان دارویی برای شما گردآوری شده است که برای بیماری های مختلف و پوست و مو مفید هستند پس این مطلب را از دست ندهید.

طرز آماده سازی حمام کامل :

برای آرام کردن و تسکین بخشیدن اعصاب مفید است. این گونه حمام ها برای مثانه و مسائل ادراری و سرماخوردگی خفیف و تب های کم فوق العاده موثر است. حمام کاملا گرم و حمام کاملا سرد در هر دو مورد به سلسله اعصاب شوک وارد می کند و سبب ازدیاد ضربان قلب می شود. قابل تذکر است که گرفتن حمام کاملا داغ و بلافاصله پیچیدن بدن در پتو سبب ازدیاد عرق کردن می شود، که برای سرماخوردگی و تب های خفیف مفید و برای دفع سموم بدن بسیار نافع است؛ زیرا اعمال کلیه را بهبود می بخشد.

با افزودن گیاهان دارویی به حمام خود می توانید عملا حمامی را برای خود فراهم کنید که برای هر منظوری از قبیل : نرم کردن پوست و مرطوب کردن پوست و رایحه بخشیدن به بدن و از بین بردن چربی های اضافی، درمان خارش های پوستی و تحریک سلسه اعصاب و آرامش بخشیدن به بدن و شل و سفت کردن پوست و تقویت ماهیچه ها موثر است.

حمام با گیاهان دارویی

حمام با گیاهان دارویی

حمام نیم تنه :

برای هر دو مورد استفاده از آب سرد و گرم باید وان حمام را به اندازه ای پر از آب کنید که وقتی در آن می نشنید و پاهای خود را دراز می کنید آب تا کمی از بالای ناف شما برسد و قسمت های بالای ناف و بدن خارج از آب باشد.

آب سرد به مدت 5 تا 15 دقیقه در حمام نیم تنه برای رفع سر درد ها، بی خوابی ها، مسائل عصبی،  پرکاری غده تیروئید، رفع گاز های معده و روده و یبوست بسیار موثر است.

آب گرم 90 درجه فارنهایت به مدت 10 دقیقه زمان برای درمان افزایش فشار خون بسیار مناسب است و در انتها با پاشیدن آب سرد به پشت موثر تر نیز می شود.

طرز آماده سازی حمام نیم تنه :

با توجه به مقدار توصیه شده از گیاه مد نظر (گیاهانی که در ادامه خواص آن ها و حمام مخصوص هر کدام ذکر می شود):

  • از یک فنجان تا یک کیلو گیاه خشک را در کیسه پارچه ای نازک قابل شستشو ریخته و آن را در ظرف نسبتا بزرگی که محتوای آن یک لیتر آب داغ می باشد به مدت یک ساعت خیس کنید.
  • سپس به مدت ده دقیقه با حرارت کم و ملایم جوش دهید.
  • درب دیگ را ببندید تا ضمن جوشیدن دم بکشد.
  • اکنون پارچه محتوای گیاه مدنظر و شیره گیاه فوق را در وان حمام بریزید.
  • سپس مقدار لازم آب ولرم اضافه کنید تا وقتی در آن دراز می کشید آب تا بالای ناف برسد.
  • با باقی مانده گیاه دارویی در کیسه مورد نظر، خود را کمپرس کرده و ماساژ دهید.

 

همچنین بخوانید:  ماسک های طبیعی برای پوست های چرب

 

پاشویه :

پاشویه روشی ساده است که با استفاده از ظرف مناسب و آب به تنهایی و گاهی همراه گیاهان دارویی انجام می شود و کافی است پاها تا نرمه ساق پا در آب قرار گیرد تا تاثیر خود را بگذارد. لازم است با روش پاشویه، پاها را به مدت 15 دقیقه در آب نسبتا داغ قرار دهید. از این روش برای درمان پاهای خسته، بهبود مثانه و کلیه، بی خوابی، سر درد ها، خون دماغ، سرماخوردگی های خفیف، گلو درد و تورم گوش استفاده کنید.

راز شگفت آور حمام با گیاهان دارویی

راز شگفت آور حمام با گیاهان دارویی

حمامی برای شستشوی زخم ها :

  • نصف قاشق چای خوری صبر زرد
  • یک قاشق چای خوری اسید بوریک

مواد بالا را در یک فنجان آب جوشیده سرد شده، بریزید و برای شستشوی زخم ها استفاده کنید. این روش به منظور رفع التهاب و قرمزی زخم ها موثر است.

حمامی برای رفع اختلالات عصبی، بی خوابی و بعضی از مسائل عصبی ناشناخته :

30 گرم الی 40 گرم برگ بلسان را در کیسه نازکی ریخته و برای مدت یک ساعت خیس کنید سپس به مدت 15 دقیقه در ظرف سر بسته بجوشانید و برای حمام نیم تنه استفاده کنید.

حمامی برای معالجه رماتیسم، نقرس، تورم غدد لنفاوی، عرق کردن پا و ناراحتی های پوستی :

25 گرم برگ خشک شده گردو را در کیسه مناسب نخی ریخته و ابتدا به مدت یک الی دو ساعت خیس کنید سپس به مدت 45 دقیقه در ظرف سر بسته بجوشانید و دم کنید و با فشار دادن کیسه تمام محتویات شیره و عصاره آن را در ظرف آب وان بریزید و برای حمام های نیم تنه استفاده کنید.

 

همچنین بخوانید:  ماسک های طبیعی برای پوست های خشک

 

حمام شفا بخش گیاهان دارویی :

به میزان یکسان گیاهان نعنا صحرایی و بومادران و گل اقطی و گل زیرفون و اکلیل کوهی را در آب ولرم به مدت زمان یک ساعت خیس کنید. سپس گیاهان دارویی را در پارچه ای ریخته و بگذارید آب از آن خارج شود. سپس به مدت ده تا بیست دقیقه محتوای مورد نظر را در آب جوش بجوشانید تا دم بکشد از محلول مورد نظر در حمام نیم تنه استفاده کنید این محلول دارای خاصیت بسیاری بوده برای همین به محلول شفا بخش شناخته می شود.

حمامی برای رفع بی خوابی و مسائل عصبی :

حدود 80 الی 100 گرم سنبل الطیب را در کیسه پارچه ای نخی ریخته و در یک لیتر آب سرد به مدت 10 الی 12 ساعت خیس کنید، سپس در ظرف سربسته به مدت 5 دقیقه به آرامی بجوشانید تا کاملا دم بکشد و با فشار کیسه عصاره آن را خارج کنید و در حمام نیم تنه از آن استفاده کنید.

حمامی برای معالجه زخم پا و گشاد شدن رگ های پا و خونریزی بعضی از ناراحتی های عصبی و آفتاب سوختگی :

در حدود یک کیلو شاه بلوط را با کارد ریز کرده و در کیسه پارچه ای ریخته پس از چند ساعت خیس کردن به مدت 10 الی 15 دقیقه با حرارت ملایم در ظرف در بسته بجوشانید و دم کنید با جدا کردن عصاره و شیره، آن را در حمام نیم تنه استفاده کنید.

hammam giyahi attarak photo2

حمام با گیاهان دارویی

حمامی برای معالجه تحریک جریان خون و هضم غذا و فعالیت های عمومی متابولیسم بدن :

300 گرم برگ اکلیل کوهی (رزماری) را در کیسه پارچه ای ریخته و در یک لیتر آب جوش به مدت یک الی دو ساعت خیس کنید سپس در ظرف سر بسته به مدت 5 الی 10 دقیقه با حرات ملایم بجوشانید و دم کنید سپس عصاره و شیره آن را خارج کرده و در حمام نیم تنه استفاده کنید.

حمام نرم کننده برای از بین بردن چین و چروک های پوست دست و صورت :

به طور مساوی رازیانه و گل برگ گل رز و گل اقطی و گل ریزفون را به میزان 25 گرم در کیسه پارچه ای نخی بریزید. ابتدا در یک لیتر آب جوش برای یک ساعت خیس کنید و سپس کیسه همراه همین مایع دارویی را در ظرف سربسته به مدت 10 دقیقه در حرارت ملایم بجوشانید تا دم بکشد.

سپس در حمام نیم تنه آن را استفاده کنید هنگام استفاده حمام اگر از محتوای دارو و کمپرس بر روی موضع مورد نظر بریزید موثر تر خواهد بود.

حمامی برای معالجه رماتیسم و آسم و گرفتگی عضله و برنشیت و آماس و رگ به رگ شدن پا ها :

حدود 100 گرم آویشن را در کیسه پارچه ای ریخته و در یک لیتر آب جوش به مدت یک ساعت خیس کنید سپس در ظرف سر بسته به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم بجوشانید و دم کنید و از عصاره آن برای حمام نیم تنه بهره مند شوید.

حمامی برای رفع هر گونه ناراحت پوستی :

مقدار نیم کیلو جو و نیم کیلو سبوس آن را در کیسه پارچه ای ریخته و در یک لیتر آب جوش برای ساعتی خیس کنید و سپس به مدت 10 الی 15 دقیقه با حرارت ملایم آن را بجوشانید و دم کنید و از عصاره آن در حمام نیم تنه استفاده کنید. آب وان باید کاملا داغ ولی قابل تحمل باشد و پوست شما را نسوزاند.

حمام آرام بخش و مسکن :

به طور مساوی سنبل الطیب و بلسان و لبلاب و گل ساعت را به میزان 25 گرم در کیسه پارچه ای نخی ریخته و ابتدا در یک لیتر آب جوش برای ساعتی خیس کنید و کیسه همراه همین مایع داروئی را در ظرف در بسته به مدت ده دقیقه در حرارت ملایم بجوشانید تا دم بکشد سپس در حمام نیم تنه آن را استفاده کنید.

فراموش نکنیم :

توجه داشته باشید از گیاهان مورد نظر و حمام آن ها بیش از حد استفاده نکنید چون تاثیر عکس می گذارید و خاصیت آن به مرض تغییر می کند. ماهی دو بار از حمام هایی که بالاتر ذکر شد استفاده کنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

خاک رس را با خواص  تمیزی پوست، پاکسازی و کوچک کننده منافذ و سم زدایی از پوست، التیام بخش پوست های تحریک شده، کاهش چربی پوست، درمان جوش های پوستی، لایه برداری و حذف سلول های مرده،  شامپوی طبیعی مو، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0