topNotif

خارخسک و خواص مفید آن

6204 بازدید
02 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 23 آذر 1400

با گیاهی به نام خارخسک و خواص مفید آن  بیشتر آشنا شویم

خارخسک که از خانواده اسفند است و با نام های دیگری همچون حسک، خسک، خاروسک، خنجک، خارخاسک و… شناخته می شود. گیاهی است علفی و خودرو دارای ساقه خزنده و یک ساله می باشد. برگ آن تا حدودی شبیه به برگ نخود است و میوه آن معمولا سه پهلو می باشد و اطراف میوه خارهای تیزی وجود دارد.

طبیعت آن معتدل و یکی از داروهای مدر قوی و بدون ضرر است و سنگ کلیه و حالب و مثانه را به خوبی دفع می نماید.

kharkhasak attarak photo

خارخسک و خواص مفید آن

خواص خارخسک :

درد مثانه را تسکین می دهد و ادرار را زیاد می کند و حرکات دودی حالب را شدید می نماید. آب طبخ شده برگ یا ساقه و ریشه و به خصوص دانه آن برای معالجه زخم های مجرای ادرار و به خصوص در بیماری سوزاک کاملا معالجه می باشد (در بیماری سوزاک داروی اصلی و معالج اصلی داروی مخصوصی است که با آبلیموی تازه و تخم مرغ درست می شود) مقدار خوراک از پودر خشک شده دانه گیاه مقدار دو مثقال و از دم کرده دانه آن مقدار پنج مثقال است.

 

همچنین بخوانید:  گیاه حلبوب و خواص درمانی آن

 

خوردن دم کرده دانه آن با روغن بادام شیرین رنگ رخساره را نیکو و قدرت جنسی را زیاد می نماید. معمولا برای دفع سنگ های کلیه و مجاری ادراری مقداری دانه پیکل و کاکل ذرت و پوست خشک شده خربزه را به طور مساوی و از هرکدام 5 تا 6 مثقال دم کرده نیمی صبح و نیمی را عصر می خورند سنگ ها را دفع می نماید و اگر دفع نشد لازم است که از داروی مفتت مخصوص استفاده گردد. (اجزای داروی مفتت: تخم خیار سبز، تخم کدو، تخم خیارچنبر، خارخاسک، بزر رازیانه، تخم انیسون، تخم کرفس. که همه مواد نیم کوب شده).

آب جوشانده خارخسک و روغن بادام شیرین در افراد گرم مزاج سبب تقویت قوای تناسلی می شود ولی در افراد سرد مزاج اثر چندانی ندارد.

نکته :

خارخسک باعث ایجاد سردرد و سقط جنین می شود و استفاده آن در دوران حاملگی توصیه نمی شود.

فراموش نکنیم :

خارخسک حاوی آنتی بیوتیک بوده، تخم آن مدر، دافع سودا، مقوی مفاصل (در روغن کنجد جوشاندن و مالیدن آن به مفصل ها)، تاول دهان را اگر به  صورت مضمضه با شربت آن و عسل استفاده شود از بین می برد.

یبوست (دانه کوبیده شده آن با آب کاهو و قندورن شکر _یکی از بهترین درمان گیاهی یبوست)، سنگ کلیه (جوشانده یا گرد سفید روی برگ گل آن )، دافع بلغم، درمان بیماری استسقا (مغز پوست کنده شده دانه آن_ استسقا: بیمار عطش زیاد دارد و آب بسیار می‌خواهد.)، بند آوردن خون، مار گزیدگی (10 گرم با شراب)، قولنج (غرغره با جوشانده) و قوای نیروی جنسی (تخم آن را در شیر 3 بار جوشانده یا نخود را در آب آن پروراند) را زیاد می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عرق خارخاسک را با خواص مدر قوی، رفع سنگ کلیه و مثانه، تصفیه کننده خون، سنگ شکن کلیه و دفع آن، رفع سنگ کیسه صفرا، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

5
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0