خواص عسل برای کنترل اسهال و درمان بی خوابی

44150 بازدید
27 بهمن 96
آلاله

خواص عسل برای کنترل اسهال و درمان بی خوابی :

محققان مرکز تحقیقات آفریقای جنوبی در تحقیقات خود دریافته اند که عسـل رشد و تکثیر جرم هایی نظیر میکروب های سالمونلا را که میکروب های ایجاد کننده ی اسهال هستند و در اغلب کشورهای در حال توسعه مرگ آفرین هستند را متوقف و سرکوب می نماید. جالب آن است که وقتی این ماده خورده می شود قدرت تاثیر آن بر ضد باکتری ها در مجاری روده ها حفظ می شود و موجب کنترل اسهال می گردد.

در یک آزمایش، پزشکان بخش بیماری کودکان دوربان آفریقای جنوبی، گروهی جوان داوطلب را که در اثر ناراحتی و اختلال گاسترو و اینتری تیس حاد ( یعنی التهاب غشاء مخاطی معده و روده کوچک حاد) مبتلا به اسهال بودند به دو دسته تقسیم کردند و به یک دسته از آن ها مایعی که با شکر شیرین شده بود خوراندند و به دسته دیگر مایعی که با عسـل شیرین شده بود. مشاهده شد دسته ای که از مایع عسلی استفاده کرده بودند، چهل درصد سریع تر بهبود یافتند. از این آزمایش نتیجه گرفتند که خاصیت ضد باکتری بودن این ماده در بستر روده ی کوچک به کنترل اسهال کمک کرده است.

 

خواص عسل برای کنترل اسهال

خواص عسل برای کنترل اسهال

 

نظریه پزشکان در خصوص تاثیر عسل بر روی باکتری های بیماری زا :

پزشکان در مورد علت آن که عسل باکتری های بیماری زا را ناتوان می کند، هم رای نیستند. عده ای معتقدند که وجود قند در این ماده طبق خاصیت اوسموز رطوبت را از داخل و از طریق غشاء سلولی خارج می کند و موجب مرگ باکتری می شود. ولی ظاهرا این تمام مسئله نیست. زیرا در یک آزمایش دیگر در مورد بررسی خاصیت ضد میکروبی عسل، قند موجود در عسل گرفته شد و آزمایش با باقیمانده، یعنی با عسل بدون قندی که از طریق تقطیر عسل به دست آمده بود، انجام گرفت و دیده شد که همچنان تعداد زیادی از میکروب ها در حد اثر آنتی بیوتیک استرپتومایسین از بین رفته اند و به علاوه آن طور که میکروب در برابر استرپتومایسین مقاوم می شود در برابر عسل این تحول رخ نمی دهد.

عسل به عنوان خواب آور :

عسل در اغلب اشخاص موجب آرامش شده و خواب آور است. سوخت و ساز این ماده در بدن شبیه شکر است و طبق تحقیقات در مرکز پژوهشی و سایر دانشمندان، مشخص شده است که شکر موجب تولید ماده سروتونین بیشتری در مغز می شود. سروتونین ماده ای است که فعالیت مغز را کند کرده، ایجاد خواب و آرامش می کند

 

همچنین بخوانید: فواید عسل برای سلامتی

 

احتیاط هایی که در مصرف این ماده برای درمان باید رعایت شود :

طبق توصیه مراکز کنترل بیماری ها، عسل را نباید به کودکان زیر یک سال داد، زیرا ممکن است این ماده حامل اسپور باکتریایی ناراحتی بوتولیسم باشد که می تواند در روده ی نارس کودک تکثیر یابد و با ایجاد کلنی باکتری، موجب مسمومیت شود. با اینکه احتمال ابتلا به بوتولیسم (یک نوع بیماری فلج) در کودکان بسیار کم است و تنها یک درصد بیماری بوتولیسم در دنیا گزارش شده که فقط ثلث آن در اثر عسل بوده است. با وجود این توصیه دانشمندان آن است که این ماده به بچه های زیر یک سال داده نشود، زیرا ارزش خطر احتمالی را ندارد و سرانجام اینکه اشخاص مبتلا به دیابت متاسفانه از خوردن عسل محروم اند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

عسل طبیعی را با اطمینان از کیفیت و سلامت آن، بدون شکر، اسانس یا ماده شیمیایی از عطارک تهیه کنید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0