خمیر دندان طبیعی خانگی برای سلامت دندان

3267 بازدید
23 بهمن 96
سمانه

خمیر دندان طبیعی خانگی برای سلامت دندان و لثه‌ها

بسیاری از ما روز خود را با مسواک زدن دندان‌هایمان شروع می‌کنیم. ولی آیا تا الان به این فکر کرده‌اید که خمیر دندان‌های تجاری برای سلامتی شما خوب هستند یا نه؟ در این مقاله شما را به طرز تهیه خمیر دندان طبیعی که مواد آن عموما در دسترس است، آشنا خواهیم کرد.

خمیر دندان‌های تجاری حاوی سموم مضر بسیاری هستند. رایج‌ترین آنها، فلوراید، تریکلوسان، سدیم لاریل سولفات می‌باشد. تریکلوسان یک ماده‌ی تاثیر گذار بر غدد آندوکرین است که می‌تواند بر تنظیم هورمونی بدن تاثیر بگذارد. سدیم لاریل سولفات، به عنوان یک ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی فوم مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند سرطان زا باشد. همچنین این ماده محرک زا است که می‌تواند موجب التهاب لثه‌ها یا حساسیت آنها گردد. فلوراید می‌تواند بر استخوان‌های شما و غدد پینه‌آل و حتی عملکرد مغزی تاثیر بگذارد.

با توجه به مواد اولیه‌ی مضری که در ساخت خمیر‌دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تهیه‌ی یک خمیر دندان طبیعی خانگی به نظر کار عاقلانه‌ای می آید. تهیه‌ی این خمیر دندان بسیار آسان است. همچنین مواد اولیه‌ی به کار رفته در این روش تهیه‌ی برای سلامت دهان نیز بسیار مفید می‌باشند. همچنین این خمیر دندان قیمت بسیار پایین‌تری از خمیر دندان‌های تجاری خواهد داشت.

تهیه خمیر دندان طبیعی خانگی :

در ابتدا نگاهی به مواد اولیه و مزایای آن برای سلامت دهان می‌اندازیم.

روغن نارگیل تصفیه شده

روغن نارگیل تصفیه شده سرشار از لوریک اسید بوده و خواص ضد التهابی و ضد میکروبی دارد. این ماده می‌تواند پلاک‌های دندان را کاهش دهد و از مشکلاتی مثل دندان درد، بوی بد دهان و بیماری لثه جلوگیری نماید.

در سال 2016 مطالعه‌ای در ژورنال جامعه‌ی دندان پزشکی هند منتشر شد که نشان می‌داد روغن نارگیل و همچنین کنجد و زیتون ماده‌های پیشگیرنده‌ی با ارزشی برای حفظ و نگهداری سلامت دهان دارند. مطالعه‌ی دیگر منتشر شده در ژورنال پزشکی نیجریه نشان داد که روغن نارگیل اثر زیادی بر کاهش تشکیل شدن پلاک‌ها دارد.

 

خمیر دندان طبیعی خانگی برای سلامت دندان

خمیر دندان طبیعی خانگی برای سلامت دندان

جوش شیرین

جوش شیرین که نام دیگر آن بیکربنات سدیم است، مانند یک عامل لایه بردار عمل میکند و می تواند دندان‌های شما را سفید و براق کند. همچنین می‌تواند اسیدیته دهان شما را خنثی نماید و بوی بد دهان شما را ازبین ببرد.

با توجه به مطالعه‌ی منتشر شده در ژورنال دندان پزشکی بالینی در سال 2008، نشان داده شد که جوش شیرین می تواند پلاک‌های دندانی را حذف نماید. این نتیجه گیری بعد از تحلیل مطالعات مختلف انجام گرفت.

زردچوبه

زردچوبه‌ی به کار رفته در خمیر دندان خانگی برای سلامت کلی دهان مفید است. همچنین می تواند از مشکلات دندانی جلوگیری کند، از جمله درد دندان و التهاب لثه. از طرف دیگر زردچوبه دارای خواص ضد پلاک، ضد التهابی و ضد باکتریایی است. همچنین می تواند دندان‌های شما را نیز سفید‌تر اسست.

مطالعه‌ی منتشر شده در سال 2012 در ژورنال دندان شناسی هند نشان داد که شسشتو دهان با زردچوبه میتواند باعث کاهش تشکیل پلاک و جلوگیری از التهاب لثه گردد.

افشره‌ی نعنا

این افشره معمولا برای طعم خوبش در خمیر دندان‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین خواص درمانی نیز دارد که می تواند از تشکیل بیوفیلم‌ها و سوراخ شدن دندان جلوگیری کند. در واقع در عصر باستان، مردم از پودر نعنا برای جلوگیری از بوی بد دهان استفاده می‌کردند و همچنین با آن دندان‌های خود را سفید می‌نمودند.

 

خمیر دندان طبیعی خانگی برای سلامت دندان

خمیر دندان طبیعی خانگی برای سلامت دندان

 

لوازم مورد نیاز جهت تهیه خمیردندان طبیعی :

  • روغن نارگیل تصفیه شده
  • جوش شیرین
  • پودر زردچوب
  • افشره‌ی نعنا

 

همچنین بخوانید:  سلامت دهان و دندان به روش سنتی

 

مراحل ساخت :

  1. روغن نارگیل تصفیه شده را در ظرفی بریزید.
  2. دو قاشق غذا خوری جوش شیرین به آن اضافه کنید.
  3. 10 تا 15 قطره افشره‌ی نعنا را به ظرف اضافه نمایید.
  4. نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به آن اضافه کنید.
  5. مواد را باهم ترکیب کنید تا به شکلی خمیری درآیند.
  6. حالا خمیر دندان خانگی شما آماده مصرف است.
نحوه‌ی مصرف خمیردندان خانگی:
  • خمیر دندان را در ظرفی در بسته در یخچال نگهداری کنید. زمانی که می خواهید از آن استفاده کنید، مقدار کمی از خمیر را با قاشقی بردارید. اگر قاشق های کوچکی دارید از آنها استفاده کنید.
  • از قاشق استفاده کنید و خمیردندان را بر سطح مسواک پخش کنید.
  • مثل همیشه دندانتان را مسواک بزنید و پشت آنها را هم حتما بشویید. انتظار نداشته باشید که این خمیر دندان کف کند چون در آن هیچ ماده‌ی صابونی به کار نرفته است.
  • حتما بعد از مسواک زدن دهان خود را با آب گرم بشویید.
  • برای جلوگیری از زرد شدن قاشق یا مسواک آن ها را بشویید.

نکته: هرگز مسواک را داخل ظرف خمیر دندان نبرید.

نکات پایانی:

  • برای اینکه خمیر دندانتان طعم بهتری داشته باشید می‌توانید 1 قاشق چای خوری استیویا به آن اضافه نمایید.
  • همچنین می توانید رس های طبیعی مثل رس بنتونیت نیز به این خمیر دندان اضافه نمایید.
  • اگر نگران ماندن لک های زردچوبه بر روی دندانتان هستید، حتما خوب دندان هایتان را بعد از مسواک زدن بشویید.
  • این خمیر دندان تا چند ماه قابل استفاده است.
  • اگر خمیر دندان خشک شد می‌توانید کمی روغن نارگیل به آن اضافه کنید.
  • دو بار در روز با این خمیر دندان، دندان‌هایتان را مسواک بزنید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن نارگیل را با خواص تقویت عضلات و موی سر، تسکین درد کمر، مقابله با آلزایمر، مرطوب کننده و لوسیون، سفید کننده طبیعی دندان، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0