topNotif

خنک کننده های طبیعی بدن را بشناسید

4330 بازدید
09 آذر 98
بهاره
,,

خنک کننده های طبیعی بدن را بشناسید

احتمالا از این مسئله که مواد غذایی بر روح و جسم انسان ها تاثیر می گذارند آگاه هستید، بسیاری اوقات به دلیل بیماری ها یا مشکلاتی که پیش می آیند، اطبا پیشنهاد می کنند از مواد غذایی که طبع سردی دارند استفاده کنید، تا مشکلاتمان برطرف شوند. اما چه مواد غذایی طبع سرد دارند؟ و چرا لازم است ما مواد غذایی که اصطلاحا خنک کننده بدن هستند را استفاده کنیم؟ حال تا انتهای این مقاله ما را همراهی کرده و خنک کننده های طبیعی بدن را بشناسید.

 

خنک کننده های طبیعی بدن را بشناسید

خنک کننده های طبیعی بدن را بشناسید

 

چرا بدنمان گرم می شود؟

دمای طبیعی بدن بین 36 تا 47 سلسیوس است، که با گرم شدن دمای کل بدن این عدد افزایش پیدا می کنند و سلامت فرد را به خطر می اندازد. عواملی همانند برخی بیماری ها، هوای بسیار گرم و گرمازده شدن در آن، کم آبی بدن، تعریق زیاد بدن در هنگام ورزش یا به واسطه بیماری و استرس بیش از حد موجب افزایش دمای عمومی بدن می شوند. به همین خاطر لازم است هر زمان که احساس کردید خود یا یکی از نزدیکانتان دچار این موارد شده اید، دمای بدن را پایین آورید، در غیر این صورت ممکن است شوک و سکته قلبی، یا حتی مرگ رخ دهد.

چرا به مواد غذایی طبع سرد نیاز دارید؟

بدن ما به دلایل مختلفی به مواد غذایی متفاوت نیاز دارید. یکی از گروه های مورد نیاز بدن، مصرف مواد غذایی طبع سرد است که مصرف به دلایل زیر است:

  • به دلیل بعضی بیماری ها دمای بدن افزایش پیدا می کند. بدن دمای خودش را بالا می برد تا ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد و دوباره سلامتش را باز یابد.
  • اگر فردی تب دارد، لازم است دمای بدنش پایین بیایید.
  • کم آبی بدن
  • به دلیل ژنتیک، ژن ها می توانند حساسیت بدن را نسبت به سرما یا گرما بالا ببرند.
  • در هوای بسیار گرم، ضروری است دمای بدن را متعادل کنیم، به همین علت به مواد غذایی که خنک کننده بدن هستند نیاز داریم.
  • اضطراب و استرس
چگونه بدنمان را خنک کنیم؟
  • کمتر فعالیت کنید: زمانی که از انجام فعالیت ها و ورزش های شدید خودداری کنید، بدنتان خنک می شود.
  • آب بنوشید: با نوشیدن آب اعضای داخلی بدن خود را خنک می کنید. همچنین از خشک شدن بدنتان که از علل افزایش دما می باشند، جلوگیری می شود.
  • در مکان های خنک باشید: اگر دمای بیرون گرم است از مکان های داخلی در کنار کولر و آب یخ برای خنک کردن خود استفاده کنید.
  • با آب سرد دوش بگیرید: دوش گرفتن با آب سرد سبب کاهش دمای بدن و آرام شدن آن می گردد.
  • دمای اتاق و منزلتان را پایین نگه دارید.
  • از سپری کردن زمان در مقابل نور خورشید دوری کنید: زیرا این کار باعث گرم تر شدن دمای بدنتان خواهد شد.
  • لباس خنک و نخی بپوشید: از الیاف طبیعی که به بدنتان اجازه خنک شدن می دهند، استفاده کنید.
  • مواد غذایی خنک استفاده کنید (در ادامه لیستی از این مواد غذایی ذکر می شود).

نکته: اگر شرایط شما نامناسب و اذیت کننده است، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

همچنین بخوانید:  روزانه چقدر آب باید نوشید؟

 

خنک کننده های طبیعی بدن را بشناسید

همانطو که بالاتر گفته شد، دمای بالای بدن به دلیل گرمای بیرونی یا داخلی بالا می رود، و با مصرف مواد غذایی که طبع سرد دارند، می توان دمای بدن را پایین نگه داشت.

1- میوه هایی که آب دار هستند را بیشتر مصرف کنید: میوه هایی همانند هندوانه، خیار، خربزه و … جز این قبیل میوه ها هستند. 2- سبزی های برگ سبز را بیشتر استفاده کنید: کاهو، گشنیز، جعفری، نعنا خنک کننده هستند، می توانید یک شربت آب لیمو برای خود درست کنید و مقداری نعنا در آن بریزید. 3- آب انار بنوشید: می توانید آب انار را با مقداری روغن نارگیل یا روغن بادام مخلوط کرده و استفاده کنید. اگر تمایلی به مصرف آب انار ندارید، دانه های انار هم انتخاب خوبیست. 4- آب بنوشید: سعی کنید روزی 8 لیوان آب مصرف کنید. 5- عدس بخورید: عدس طبع سردی دارد. 6- شیر نارگیل استفاده کنید: نوشیدنی شیر نارگیل سرشار از مواد مغذی است که دمای بدن را پایین می آورند. 7- ویتامین ث استفاده کنید: میوه های سرشار از این ویتامین همانند پرتقال، نارنگی، کیوی، لیمو ترش، گریپ فروت را مصرف کنید.

از مصرف چه موادغذایی اجتناب کنیم تا خنک بمانیم؟

حالا که متوجه شده ایم، چه مواد غذایی را برای پایین آوردن دمای بدنمان استفاده کنیم، لازم است بدانیم باید از مصرف چه مواد غذایی خودداری کنیم.

  • ادویه جات و فلفل مصرف نکنید.
  • از مصرف مواد غذایی پر روغن و سرخ کردنی خودداری کنید.
  • از مصرف مغزهای گیاهی و آجیل دوری کنید.
  • نوشیدنی های کافئین دار استفاده نکنید، روزی یک لیوان چای کمرنگ، یک فنجان قهوه کافیست.
  • از نوشیدنی های الکلی اجتناب کنید.
  • مصرف پروتئین ها را کنترل کنیم، بسیاری از افرادی که به عضله سازی علاقه دارند در وعده های غذایی روزانه خود پروتئین استفاده می کنند. پروتئین ها (تخم مرغ، دارچین، سینه مرغ، گوشت، لوبیاها و…) باعث بالا بردن دمای بدن می شوند.

توجه داشته باشید، اگر حس می کنید دمای بدنتان بیش از حد بالاست حتما موارد ذکر شده را رعایت کنید تا باعث اعضای داخلی و بیرونی بدنتان خنک تر شوند و در اسرع الوقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ کاهو خشک را با خواص کاهش میل جنسی (مصرف مقادیر زیاد)، کمک به خوابیدن، تخفیف اسپاسم روده و تپش قلب، درمان پیش فعالیتی کودکان، تخفیف و تسکین سرفه های خشک و دردهای روماتیسمی، افزایش شیر، کمک به درمان انزال زود رس، کمک به درمان عفونت ادراری…، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0