topNotif

خواص بارهنگ در طب سنتی

3604 بازدید
22 آبان 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

خواص بارهنگ در طب سنتی را بشناسیم

بارهنگ یا بارتنگ که در کتاب‌های طب سنتی قدیم از آن به نام لسان‌الحمل (زبان گوسفند) یاد شده است، گیاهی است علفی، چندساله، بدون ساقه، به ارتفاع 10 تا 70 سانتیمتر با برگ‌های پهن و گسترده و دمبرگ‌های بلند که دارای خواص چشمگیری است.

پهنی برگ گیاه بارهنگ شبیه زبان گوسفند است، 3 تا 7 رگبرگ طولی مشخص دارد و گل‌آذین آن به صورت خوشه‌ی باریک و کشیده‌ای است که در انتهای پایک بلند و بدون انشعاب خود قرار دارد.

این گل‌آذین در هنگام رسیدن، دارای بذرهای فراوان و انبوهی است، تخم بارهنگ عبارت از دانه‌های ریز قهوه‌ای تیره متمایل به سیاه است و چنانچه در آب قرار گیرد، لایه‌ی رویی آن با ایجاد لعاب، تورم آن را سبب می‌شود.

بارهنگ از گیاهان پر دوامی است که در مرغزار ها و کنار جاده ها و مراتع و باغ های خانه ها می روید و با توجه به مصرف پزشکی پرورش داده می شود.

خواص بارهنگ در طب سنتی

خواص بارهنگ در طب سنتی

اندام دارویی بارهنگ :

تمام گیاه که شامل  برگ ها و دانه ها می شود.

خواص دارویی بارهنگ :

شیره گیاه شامل برگ ها و دانه ها و دم کرده برگ ها و دانه های خشک گیاه برای سرفه و حساسیت سینه و رفع گرفتگی صدا و ناراحتی های معده و روده اثری قاطع دارد و عصاره کامل این گیاه دارویی برای تسریع انعقاد خون مناسب است. جوشانده تخم بارهنگ در رفع التهابات دستگاه ادراری به ویژه در صورت وجود خون در ادرار، موثر است و نیز غرغره عصاره بارهنگ در بهبود ورم لوزه‌ها و خون‌ریزی لثه، موثر است. مضمضه کردن دم کرده ریشه یا آب برگ بارهنگ برای کاهش ورم مخاط دهان و تسکین دندان درد، توصیه می‌شود.

شیره تازه گیاه بارهنگ :

که از تمام گیاه گرفته شده و برای سرماخوردگی مزمن و ناخوشی های معده و زخم های عمیق و بریدگی ها و گزش حشرات و حتی خونریزی ها موثر است.

دم کرده بارهنگ :

یک قاشق غذا خوری از برگ ها و دانه های خشک شده را در یک فنجان آب داغ ساعتی خیس کنید و سپس به آرامی دم نمایید و در طول روز دو فنجان بنوشید.

 

همچنین بخوانید:  4 راهکار موثر برای درمان یبوست

 

عصاره بارهنگ :

60 گرم از برگ های خشک شده و دانه ها را در نیم لیتر آب جوش یک ساعت خیس کنید و سپس به آرامی دم نمایید، این عصاره برای انعقاد خون موثر است.

آب تازه گیاه بارهنگ :

یک قاشق غذا خوری از شیره تازه گیاه را در شیر و یا شربت عسل مخلوط کرده و در طول روز در سه نوبت میل نمایید.

فراموش نکنیم :

اگرچه بارهنگ در دسته گیاهان دارویی بی‌ضرر قرار گرفته است، اما بنا بر احتیاط عصاره آن برای طحال، مضر است که مصلح آن، مصطکی است و پخته شده ریشه و برگ آن نیز برای ریه، مضر است که مصلح آن نیز عسل است. مقدار خوراک تخم بارهنگ در هر وعده، حداکثر تا 12 گرم است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

بارهنگ را با خواص درمان سرفه و حساسیت سینه، رفع گرفتگی صدا، درمان ناراحتی های معده و روده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0