خواص باقالی برای سلامتی بدن

1641 بازدید
02 فروردین 98
بهاره
,

با خواص بی نظیر باقالی برای حفظ سلامتی بدن آشنا شوید

باقالی (باقلا) سبز یکی از قدیمی ترین گونه های گیاهان در جهان و بومی شمال آفریقا و بخش هایی از جنوب آسیا است که اکنون در سراسر جهان کشت می شود. این گیاه علفی و یکساله دارای گل های سفید با لکه های بنفش و سیاه است. میوه آن دارای یک غلاف کرک دارد است که دانه های باقالی در آن قرار دارد. دانه های این گیاه بسیار خوش طعم است و آن را به صورت پخته یا خام در اکثر غذاها استفاده می کنند. باقالی تازه و سبز حاوی مواد مغذی فراوان از جمله سرشار از کربوهیدرات ها، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها است. در این مقاله با خواص باقالی برای سلامتی بدن آشنا شوید.

خواص باقالی برای سلامتی بدن

خواص باقالی برای سلامتی بدن

خواص باقالی برای سلامتی بدن

درمان و پیشگیری از بیماری پارکینسون

یکی از مهمترین خواص باقالی، پیشگیری و کمک به درمان بیماری پارکینسون است. بیماری پارکینسون باعث مرگ سلول های مغزی و دوپامین تولید شده در مغز می شود، در نتیجه منجر به لرزش و مشکل حرکتی می شود. باقالی منبع غنی از ماده ای است به نام لوودوپا است که به عنوان داروی بیماری پارکینسون شناخته شده است. بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی مبتلایان به بیماری پارکینسون، مصرف 100 تا 200 گرم باقالی علاوه بر حذف داروهای پارکینسون، به کاهش علائم این بیماری کمک می کند.

کمک به کاهش وزن

یکی دیگر از خواص باقالی، کمک به کاهش وزن است. یک ماده غذایی حاوی پروتئین و فیبر مانند باقالی به احساس سیری معده برای مدت طولانی، کمک می کند و میزان کالری مصرفی را نیز کاهش دهد. در نتیجه سبب لاغری در افراد می شود.

افزایش سیستم ایمنی بدن

آنتی اکسیدان ها مواد مهم برای دفاع از سیستم ایمنی بدن هستند که در برابر رادیکال های آزاد مقاومت می کنند. درنتیجه از آسیب به سلول ها جلوگیری می شود باقالی سبز غنی از ترکیباتی است که باعث تحریک فعالیت آنتی اکسیدان ها می شود. طبق یک مطالعه آزمایشگاهی، مصرف باقالی، فعالیت آنتی اکسیدانی بدن را تا 5/62٪ افزایش می دهد. علاوه بر این، باقالی حاوی ترکیباتی است که عملکرد گلوتاتیون را که یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها در سلول های انسانی است، افزایش می دهد و به تاخیر در پیری سلولی ها نیز کمک می کند.

بهبود علائم کم خونی

بدن نیاز به آهن برای تولید هموگلوبین دارد که گلبول های قرمز را قادر می سازد تا اکسیژن را در بدن حمل کنند. کمبود آهن می تواند منجر به کم خونی شود که ممکن است همراه با نشانه های خستگی، ضعف عمومی، سرگیجه و تنگی نفس باشد. بر خلاف تصور عوام مردم که باقالی دچار کم خونی می شود، بر عکس باقالی غنی از آهن، فسفر، ویتانین آ، ویتامین ث و ویتامین ب است، بنابراین خوردن آن سطح آهن در خون را افزایش می دهد و به بهبود علائم کم خونی کمک کند. البته زیاده روری در آن مضر است از طرفی خوردن باقالی برای افرادی که از کم خونی ناشی از کمبود هگزا فسفات رنج می برند توصیه نمی شود، زیرا خوردن آن باعث تخریب سلول های قرمز خون می شود.

 

همچنین بخوانید:  گیاه فرندل و باقلای سنت اینیاس

 

تقویت استخوان ها

باقالی حاوی دو عنصر ضروری منگنز و مس است که به تقویت استخوان ها کمک می کند. مطالعه در موش ها نشان می دهد که عدم وجود منگنز و مس باعث کم شدن تراکم استخوانی و افزایش خروج کلسیم می شود. در یکی دیگر از مطالعات انجام شده در زنان یائسه مبتلا به پوکی استخوان، مصرف مکمل های غذایی حاوی منگنز، مس، کلسیم و سایر مواد مغذی باعث افزایش توده استخوانی در آن ها می شود. بنابراین، یکی از خواص باقالی کمک به تقویت استخوان ها و پیشگیری از بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان است.

کاهش سطح فشار خون

باقالی حاوی منیزیم و پتاسیم است که باعث کاهش انسداد رگ های خونی و کاهش فشار خون می شود . یک مطالعه 10 ساله از 28349 زن نشان داد، افرادی که میزان مصرف بالایی از منیزیم را دارند، احتمال ابتلا به فشار خون بالا کمتری دارند. خوردن رژیم غذایی حاوی باقالی و سایر غذاهای غنی از منیزیم و پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب کمک کند.

کاهش سطح کلسترول

باقالی حاوی فیبر محلول است که به کاهش کلسترول خون در افراد سالم و افرادی که سطح کلسترول بالا دارند کمک می کند . در یک مطالعه سه ماهه ای از 53 فرد سالم، افرادی که 2 گرم فیبر محلول در روز خوردند، سطح کلسترول LDL (کلسترول بد خون) در آن ها 12.8٪ کمتراز سایر افراد بوده است.

حفظ سلامت جنین

میزان بروز ناهنجاری های مادرزادی در جنین را کاهش می دهد. باقالی حاوی مقادیر زیاد فولات است، که برای رشد و سلامت جنین ضروری است. همچنین، باعث تشکیل سلول ها و اندام های مختلف بدن می شود. یک مادر باردار باید مقادیر زیادی فولات دریافت کند تا خطر نقص لوله عصبی یا مشکلات مربوط به رشد مغز و نخاع جنین را کاهش دهد.

توجه: از مصرف بی رویه باقالی خودداری نمایید زیرا، سبب بروز اختلالات گوارشی مانند نفخ می شود. به علاوه، مصرف باقالی تازه باعث ایجاد مسمومیت های شدید می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

باقلای مصری را با خواص کمک به کاهش وزن، افزایش سیستم ایمنی بدن، تقویت استخوان ها، کاهش بیماری های قلبی، کاهش فشار خون، بهبود دستگاه گوارش، پیشگیری از یبوست، کاهش ابتلا به کم خونی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0