خواص تخم هندوانه / 8 فایده شگفت انگیز این خوراکی خوشمزه!

1591 بازدید
30 فروردین 00
مروارید

خواص تخم هندوانه / 8 فایده شگفت انگیز این خوراکی خوشمزه!

هندوانه متعلق به خانواده خربزه، کدو تنبل، می باشد و یکی از محصولاتی است که در فصول گرم سال رشد می کند، هندوانه حاوی دانه های ریز، جامد و سیاه رنگ است، اما هندوانه ترکیبی فاقد بذر می باشد. دانه ها چه خام و چه بو داده، خوراکی هستند. در کشور های افریقای غربی دانه های هندوانه پخته، آسیاب شده و تخمیر می شوند تا به عنوان تقویت کننده طعم در آبگوشت و سوپ استفاده شوند. این مقاله در مورد خواص تخم هندوانه و 8 فایده شگفت انگیز این خوراکی خوشمزه می باشد، پس با ما همراه باشید؛

 

خواص تخم هندوانه / 8 فایده شگفت انگیز این خوراکی خوشمزه!

خواص تخم هندوانه / 8 فایده شگفت انگیز این خوراکی خوشمزه!

 

8 فایده شگفت انگیز این خوراکی خوشمزه!

1. تخم هندوانه منبع غنی از منیزیم

4 گرم دانه هندوانه حاوی 21 میلی گرم منیزیم است که معادل 5 درصد مقدار روزانه است. موسسه ملی بهداشت توصیه می کند که بزرگسالان روزانه 420 میلی گرم منیزیم دریافت کنند که برای بسیاری از عملکردهای بدن لازم است مانند: فرآیندهای متابولیکی و حفظ عملکردهای عصبی و عضلانی به علاوه سلامت ایمنی، قلب و استخوان.

2. تخم هندوانه سرشار از آهن

یک مشت تخم هندوانه حاوی حدود 0.29 میلی گرم آهن، معادل حدود 1.6 درصد مقدار روزانه است و موسسه ملی بهداشت توصیه می کند که بزرگسالان 18 میلی گرم آهن در روز دریافت کنند، زیرا آهن یکی از اجزای مهم هموگلوبین است، که به بدن کمک می کند کالری را به انرژی تبدیل کند، اما لازم به ذکر است که دانه های هندوانه حاوی اسید فیتیک هستند که باعث کاهش جذب آهن و کاهش ارزش غذایی آن می شود.

3. تخم هندوانه منبع غنی از روی

28.3 گرم تخم هندوانه حاوی حدود 26٪ از مقدار روزانه روی است که علاوه بر اهمیت در رشد مجدد و تقسیم سلول ها، یک ماده مغذی مهم و ضروری برای سیستم ایمنی بدن، دو حس چشایی و بویایی، دستگاه گوارش و سیستم عصبی می باشد.

4. تخم هندوانه منبع غنی از فیبر غذایی

100 گرم تخم هندوانه حاوی تقریبا 33.99٪ فیبر غذایی است که از پلی ساکاریدهای غیر نشاسته ای تشکیل شده است که قسمت هضم ناپذیر غذاهای گیاهی است و از الیاف حل شده در آب تشکیل شده است قابل ذکر است که فیبر محلول در رژیم غذایی با جذب کند گلوکز در روده کوچک و کاهش ترشح انسولین همراه است، که به کاهش دیابت نوع 2 کمک می کند.

 

همچنین بخوانید: لیست دانه های دارویی (بذر) و خواص جادویی و درمانی آنها

 

5. خواص ضد باکتری تخم هندوانه

یک مطالعه در سال 2012 که در مجله Prime Journal of Microbiology Research منتشر شد نشان داد که عصاره دانه هندوانه دارای خواص ضد باکتری است.

6. تخم هندوانه مفید برای دیابتی ها

مصرف تخم هندوانه با کاهش حساسیت به انسولین و کنترل بهتر قند خون در ارتباط است. این تاثیرات، فشار وارد شده بر پانکراس را کاهش داده و با کنترل سطح گلوکز، خطر را از بیماران دیابتی دور می کنند. منیزیم موجود در تخم هندوانه نیز می تواند برای سلامتی بدن بسیار مفید باشد، چرا که سوخت وساز کربوهیدرات را منظم کرده و میزان گلوکز را در جریان خون کاهش دهد.

یک مطالعه آزمایشگاهی که در سال 2014 در علوم کاربردی و مدیریت محیط زیست روی موش ها منتشر شد، نشان داد که عصاره دانه هندوانه می تواند به کاهش عوارض دیابت در موش ها کمک کند.

7. درمان ناباروری با مصرف تخم هندوانه

از دیگر خواص تخم هندوانه درمان ناباروری، می باشد. آمینواسیدها، از عناصر اصلی فعالیت و میل جنسی هستند. وجود درصد قابل توجهی از لیزین، آرژینین و اسید گلوتامیک میل و توانایی جنسی مردانی را که از ناتوانی جنسی ناباروری رنج می برند، افزایش خواهد داد، همچنین تخم هندوانه حاوی درصد بالایی کاروتنوئید می باشد که نقش قابل توجهی را در تولید اسپرم و افزایش شانس باروری ایفا می کند.

 

همچنین بخوانید: خواص میوه خربزه یا بطیخ برای سلامتی بدن

 

8. بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن با مصرف تخم هندوانه

تخم هندوانه به دلیل دارا بودن مواد مغذی و ارزشمندی چون آنتی اکسیدان ها، کاروتنوئید و ویتامین های ب، می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد و آن را تقویت کند. آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند و باعث کاهش استرس اکسیداتیو می شوند و همین امر منجر به کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی می شود.

عوارض مصرف تخمه هندوانه بو داده

هیچ اطلاعاتی مبنی بر آسیب احتمالی تخمه هندوانه وجود ندارد، اما مطالعه منتشر شده در مجله اینترنتی علوم دندانپزشکی در سال 2007 نشان داد که خوردن دانه ها ممکن است منجر به فرسایش دندان و سایر مشکلات دندانی شود، و مصرف آن باعث فرسایش شدید لبه های دندان می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخمه ژاپنی را با خواص  درمان کم خونی، بی اشتهایی، سو جذب و جلوگیری از التهاب، پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان، درمان پروستات بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. نسیم
    12 اسفند 1402

    خیلی ممنون من عاشق تخم هندونه م نمیدونستم اینقدر خواص داره

    • عطارک
      14 اسفند 1402

      درود بر شما

      از ثبت نظر و دیدگاهتان سپاسگزاریم.

      شاد و پیروز باشید.

0