topNotif

خواص تخم گشنیز ؛ 20 خاصیت دارویی این دانه کوچک

3892 بازدید
27 تیر 00
مروارید
بروزرسانی شده در تاریخ 4 اسفند 1400

خواص تخم گشنیز ؛ 20 خاصیت دارویی این دانه کوچک

گشنیز از خانواده گیاه Coriandrum sativum بوده و مربوط به گونه جعفری، هویج و کرفس است و گیاهی است که معمولا برای طعم دادن به غذاهای بین المللی استفاده می شود. این گیاه به جعفری چینی نیز معروف است. تمام قسمت های این گیاه خوراکی است، اما طعم بذر و برگ آن بسیار متفاوت است. در حالی که دانه های گشنیز طعم خاک می دهند، برگ ها تند می باشند. گشنیز یک گیاه معطر و غنی از آنتی اکسیدان است که کاربردهای آشپزی و فواید زیادی برای سلامتی دارد. این مقاله درمورد خواص تخم گشنیز و 20 خاصیت دارویی این دانه کوچک می باشد، با ما همراه باشید؛

 

خواص تخم گشنیز ؛ 20 خاصیت دارویی این گیاه دانه کوچک

خواص تخم گشنیز ؛ 20 خاصیت دارویی این دانه کوچک

 

20 خاصیت دارویی تخم گشنیز

1. می تواند به کاهش قند خون کمک کند

قند خون بالا یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 است دانه، عصاره و روغن گشنیز می تواند به کاهش قند خون کمک کند. در حقیقت، افرادی که قند خون پایینی دارند یا از داروهای دیابت استفاده می کنند، باید در مصرف گشنیز احتیاط کنند زیرا در کاهش قند خون بسیار موثر است.

یک مطالعه بر روی موش های چاق و مبتلا به قند خون بالا نشان داد که یک دوز واحد ( 20 میلی گرم در وزن کیلوگرم) از عصاره دانه گشنیز، طی 6 ساعت قند خون را 4 میلی مول در لیتر کاهش می دهد و شبیه به اثرات داروی قند خون گلی بن کلامید می باشد.

یک مطالعه مشابه نشان داد که همان دوز عصاره دانه گشنیز باعث کاهش قند خون و افزایش ترشح انسولین در موش های دیابتی می شود.

2. سرشار از آنتی اکسیدان های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

گشنیز سرشار از آنتی اکسیدان هایی می باشد که از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند. این ترکیبات شامل ترپینن، کوئرستین و توکوفرول ها هستند که اثرات ضدسرطانی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را دارند.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داد که آنتی اکسیدان های موجود در عصاره دانه گشنیز باعث کاهش التهاب و کاهش رشد سلول های سرطانی ریه، پروستات، سینه و روده بزرگ می شوند.

3. برای سلامت قلب مفید می باشد

برخی از مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که گشنیز می تواند عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول LDL (بد) را کاهش دهد. به نظر می رسد عصاره گشنیز به عنوان ادرارآور عمل می کند و به بدن شما کمک می کند تا سدیم و آب اضافی را دفع کند و این امر می تواند فشار خون شما را کاهش دهد.

 

همچنین بخوانید: نحوه استفاده از گشنیز برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت ریشه مو

 

علاوه بر این، بسیاری از مردم دریافتند که خوردن گیاهان تند و ادویه جات مانند گشنیز به آن ها کمک می کند تا میزان سدیم مصرفی را کاهش دهند، که می تواند سلامت قلب را بهبود بخشد. در جوامعی که مقدار زیادی گشنیز مصرف می کنند، میزان بیماری های قلبی کمتر است، به ویژه در مقایسه با افرادی که رژیم غربی دارند، که نمک و شکر بیشتری دارند.

4. کاهش کلسترول

برخی تحقیقات نشان می دهد که گشنیز می تواند به کاهش کلسترول نیز کمک کند. یک مطالعه نشان داد موش هایی که به آن ها بذر گشنیز داده شد، کاهش قابل توجهی در کلسترول LDL (بد) و افزایش کلسترول HDL (خوب) را تجربه کردند.

5. می تواند از سلامت مغز محافظت کند

بسیاری از بیماری های مغزی از جمله پارکینسون، آلزایمر و مولتیپل اسکلروزیس با التهاب همراه هستند، خواص ضد التهابی گشنیز می تواند از این بیماری ها جلوگیری کند.

یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد که گشنیز حافظه را بهبود می بخشد و این نشان می دهد گیاه می تواند برای درمان بیماری آلزایمر کاربرد داشته باشد.

 

همچنین بخوانید: خواص درمانی گشنیز و تخم آن

 

6. گشنیز همچنین می تواند به مدیریت اضطراب کمک کند

مطالعات حیوانی نشان می دهد که عصاره گشنیز تقریبا به اندازه دیازپام، داروی اضطرابی رایج، در کاهش علائم این بیماری موثر است.

نتی اکسیدان های موجود در گشنیز می تواند باعث کاهش التهاب مغز، بهبود حافظه و کاهش علائم اضطراب شوند، هرچند تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

7. می تواند باعث بهبود هضم و سلامت روده شود

روغن استخراج شده از دانه های گشنیز می تواند باعث تسریع و تقویت سیستم هضم شود.

یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 32 فرد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نشان داد که 30 قطره از یک داروی گیاهی حاوی گشنیز که روزانه سه بار مصرف می شود، به طور قابل توجهی درد شکم، نفخ و ناراحتی را کاهش می دهد.

از عصاره گشنیز به عنوان محرک اشتها در طب سنتی ایران استفاده می شود. گشنیز می تواند علائم گوارشی ناخوشایند مانند نفخ و ناراحتی را که اغلب افراد مبتلا به IBS تجربه می کنند، کاهش دهد. همچنین باعث افزایش اشتها در برخی افراد می شود.

8. می تواند با عفونت ها مبارزه کند

گشنیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی است که می تواند به مبارزه با برخی از عفونت ها و بیماری های ناشی از برخی غذاها  کمک کند. علاوه بر این، یک مطالعه آزمایش لوله ای نشان داد که دانه های گشنیز از جمله ادویه های مختلف هند است که می تواند با باکتری عفونت های دستگاه ادراری (UTI) مقابله کند.

مطالعات دیگر نشان می دهد که روغن گشنیز به دلیل توانایی آن در مبارزه با بیماری های ناشی از مواد غذایی و عفونت های ناشی از بیمارستان، باید در فرمولاسیون ضد باکتری استفاده شود.

9. می تواند از پوست شما محافظت کند

تخم گشنیز برای پوست مفید بوده و می تواند بثورات خفیف مانند درماتیت، را بهبود بخشد.

طبق یک مطالعه، عصاره آن در کنار سایر ترکیبات تسکین دهنده می تواند برای درمان بثورات پوشک در نوزادان مورد استفاده قرار گیرد.

مطالعات دیگر اشاره می کنند که آنتی اکسیدان های موجود در عصاره گشنیز می تواند به جلوگیری از آسیب سلولی منجر به تسریع پیری پوست و همچنین آسیب پوست در اثر اشعه ماورء بنفش کمک کنند. بعلاوه، بسیاری از مردم از آب برگ گشنیز برای بیماری های پوستی مانند آکنه، رنگدانه، چربی یا خشکی استفاده می کنند. اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

10. تخم گشنیز برای کبد مفید است

هنگامی که دستگاه گوارش سالم باشد عملکرد کبد بهبود می یابد، زیرا وقتی حرکت روده منظم باشد، فشاری بر کبد وارد نمی شود تا کار بیشتری انجام دهد و به درستی و طبیعی عمل می کند.

 

خواص تخم گشنیز ؛ 20 خاصیت دارویی این گیاه دانه کوچک

خواص تخم گشنیز ؛ 20 خاصیت دارویی این دانه کوچک

 

11. تخم گشنیز مفید برای درمان اسهال

عامل اصلی ایجاد اسهال یک عفونت باکتریایی می باشد و تخم گشنیز حاوی خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی بوده و یک درمان موثر برای اسهال می باشد و انواع باکتری هایی که بر روده تاثیر می گذارند را نابود می کند.

12. تخم گشنیز در دوران شیردهی

تخم گشنیز شیرافزا می باشد، برای این منظور باید 2 الی 5 گرم آن را با کمی عسل میل شود.

سایر فواید گشنیز

13. تنظیم عادات ماهیانه

14. گشنیز از ترکیبات اصلی محصولات مراقبت از چشم می باشد.  

15. کاهش فشار خون

16. درمان آلرژی فصلی

17. درمان کم خونی

18. درمان زخم دهان

19. بهبود سلامت استخوان

20. تخم گشنیز برای زیبایی لب ها مفید است و لب هایی که تیره شده اند را روشن کرده و زیبایی و نشاط می بخشد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم گشنیز را با خواص بادشکن، ضدآفت و جوش، ضد کرم و باکتری معده و روده، نیرودهنده، مفید در بیماری های عفونی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0