topNotif

خواص دارویی روغن های سنتی و گیاهی

2778 بازدید
20 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

آشنایی با خواص دارویی روغن های سنتی و گیاهی که بد نیست بدانیم

در این مطلب به بررسی خواص دارویی روغن های سنتی و گیاهی می پردازیم، حتما توجه داشته باشید که از روغن ها برای سرخ کردن غذا چندین بار استفاده نکنید که موجب افسردگی و چسبندگی روده و عامل اصلی کوتاهی عمر شناخته شده است و باعث پیچ خوردن روده می شوند.

روغن ارزن و موارد استفاده آن :

ارزن که گیاهی کوچک می باشد و اغلب از آن برای غذای پرندگان استفاده می کنند برای بواسیر مفید است و با مالش آن در ناحیه مورد نظر می توانید درد را کاهش دهید.

روغن اوکالیپتوس :

از اوکالیپتوس که یکی از گیاهان به نام و محبوب در سراسر جهان است روغنی تهیه می کنند که خوردن آن برای گلو درد بسیار مفید است و کم کم آن را از بین می برد و از این روغن بر روی محل سوختگی بمالید مفید است. همینطور افرادی که سیاتیک دارند می توانند با مخلوط روغن اوکالیپتوس و زیتون خود را مالش دهند تا درد آن ها کم شود.

خواص دارویی روغن های سنتی و گیاهی

خواص دارویی روغن های سنتی و گیاهی

روغن بابونه :

بابونه یکی از گیاهان خوشبو و پر مصرف در طب سنتی است که از آن روغنی تهیه می شود که برای نقرس و درد مفاصل و ناراحتی های شنوایی مفید  هستند.

روغن بادام تلخ :

از روغن بادام تلخ بسیار استفاده می شود و محبوب خیلی از افراد است روغن بادام تلخ سرشار از ویتامین ب 1 می باشد که برای رشد موهای ابرو و مژه بسیار مفید هست و خانم ها و آقایانی که ابرو کم پشت دارند یا موی ابرو های آنان بسیار می ریزد می توانند هر شب قبل از خواب از این روغن استفاده کنند و پس از یک ماه تغییر به وجود آمده را مشاهده کنند، همینطور این روغن برای درمان چین و چروک صورت نیز مفید است و با مالیدن آن بر روی صورت چین و چروک آن کمتر شده و رفته رفته رفع می شود.

همینطور برای خارش های پوستی و کم کردن عرق و از بین بردن جای ضربه و کبودی و سیاهی بدن نیز مفید است و در صورت مصرف خوراکی روغن بادام تلخ به همراه عسل برای طحال بسیار مفید است.

روغن بادام شیرین :

این روغن سرشار از ویتامین ای است، برای طراوت و زیبایی پوست و چرب نگه داشتن پوست بسیار مفید است همینطور برای تقویت ناخن ها نیز مفید است.

دارای خاصیت تنظیم کننده قاعدگی و مسهل است و برای امراض غشا، مخاط سینه، خلط آور، از بین بردن پیچ خوردگی ماهیچه ها، خون دماغ، شوره سر مفید است. مصرف خوراکی آن برای یبوست اطفال و واریس و دل درد و سو هاضمه به همراه آب گرم مصرف شود و برای خون ادراری مفید است.

 

همچنین بخوانید:  فواید روغن شنبلیله

 

روغن برگ بو :

برگ بو یکی از گیاهان معطر و خوش طعم است که در تهیه غذاهای مختلف از آن استفاده می کنند تا غذا بو و طعم بهتری پیدا کند و اما از خواص روغن این گیاه می توان به مدر بودن و مفید بودن آن برای کلیه ها و ورم پروستات اشاره کرد.

روغن بنفشه :

بنفشه که گل و گیاهی زیبا و رنگارنگ هست دارای روغنی می باشد که از خواص آن می توان به تقویت کنندگی پوست و از بین بردن خارش سر و حفظ و نگهداری از ناخن اشاره کرد، روغن آن برای بی خوابی موثر است و خشکی بینی را از بین برده و خون دماغ را رفع می کند همینطور برای سردرد و رفع شوره سر نیز مفید است.

روغن شوید :

شوید که یکی از سبزی های معطر و محبوب ایرانیان است، روغن آن برای بواسیر مفید است.

روغن سدر:

سدر گیاه تقویت کننده مو و محبوب است که روغن آن برای تقویت مو و مژه مفید است همینطور اگر در محل سوختگی مالیده شود زخم های حاصل از سوختگی را رفع می کند.

روغن سویا :

سویا یکی از گیاهان خوش طعم و خوشمزه است که به گوشت گیاهی نیز معروف است. روغن سویا منبع پروتئین و ویتامین ای است که برای تقویت معده، نیروی جنسی، تصلب شراین، تقویت قلب، پیشگیری از سکته مغزی، آب مروارید و جلوگیری کننده از سقط جنین مفید است.

همچنین روغن سویا دارای خاصیت قلیایی کننده خون است و در صورت مالش آن بر روی سر برای شوره سر مفید است.

روغن ذرت :

روغن ذرت سرشار از ویتامین ای است و منبع خوبی برای کرومیوم و لاغری است. همینطور برای کلسترول، کم خونی، اسید اوریک، ورم لثه، بیماری های ناشی از جذب اشعه رادیو اکتیو و نقرس مفید است. حتما دقت کنید روغن ذرت را درون ظرف های تیره نگه دارید چون در معرض روشنایی زود اکسید می شود و برای پخت فقط یک بار آن را حرارت دهید و چند بار از روغن سرخ کرده آن استفاده نکنید نه تنها فایده ندارد بلکه مضر شناخته شده است.

روغن هسته زرد آلو :

زرد آلو از میوه های خوشمزه و خوش عطر و محبوب است که از هسته آن روغن تهیه می کنند که از خواص این روغن مسهل، ضد انگل، نرمی پوست، بواسیر و مفید بودن برای رماتیسم هست.

roghan zeyton attarak photo

خواص دارویی روغن های سنتی و گیاهی

روغن زیتون :

روغن زیتون سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی خصوصا ویتامین ای می باشد که ملین و دفع کننده صفرا  و مفید برای قند خون و بیماری های مفصلی و مار زدگی و گوش درد و ناراحتی های شنوایی و  مناسب برای لاغری است و تقویت کننده مو بوده و از سفیدی مو جلوگیری می کند. همینطور برای شوره سر نیز مفید است و افزایش دهنده نیروی جنسی و تقویت کننده حافظه می باشد.

مالش آن بر روی شکم خاصیت شاش بندی دارد و در صورت مصرف زیاد آن به دندان در آوردن کودکان نیز کمک می کند. همینطور دندان آن ها را تیز می کند. اگر روغن زیتون را با سیر مالش دهند برای کمر درد مفید است و تهیه ضمادی از روغن زیتون و زیره در هنگام مصرف غذا برای طحال بسیار مفید است و تقویت کننده لثه و دندان ها است.

برای زیبایی نوزاد بهتر است زنان باردار در ایام بارداری خود از روغن زیتون استفاده کنند و اگر روغن زیتون را با آب لیمو مخلوط کنید و بر روی ترک پا یا دست خود بمالید آن ها را از بین می برد. افرادی که دارای قولنج یا کولیت معده و زخم و درد معده می باشند بهتر است از روغن زیتون زیاد استفاده کنند.

روغن سیاه دانه :

سیاه دانه یکی از دانه های مفید است که از آن روغنی تهیه می کنند که دارای خواص بسیاری همچون کم کردن درد کمر و رماتیسم است و نعوظ آور بوده و خاصیت تقویت کنندگی مو دارد.

روغن جوانه گندم :

از خواص این روغن می توان به خاصیت تقویت کنندگی عمومی بدن و اعصاب اشاره کرد که از خواص مهم آن است همچنین برای آرام کردن تند خویی اطفال و افزایش دهندگی فعالیت فوق کلیه ها و فلج اطفال و ام اس مفید است.

روغن حنا :

حنا که یکی از گیاهان بسیار مفید برای تقویت مو است روغن آن هم دارای همین خاصیت است برای تقویت مو و مژه و رفع خستگی بسیار مفید است.

karchak attarak photo

کرچک و خواص و مضرات آن

روغن کرچک :

روغن کرچک برای سو هاضمه و درد مفاصل و کهیر و جوش سیاه و قرمزی چشم و سرطان معده و خاصیت ضد آلرژی مفید است و اگر روغن کرچک را با سرکه قاطی کنید و آن را بر روی پستانی که ورم دارید بمالید ورم آن کم می شود.

نکته : درمان شوره سر با روغن کرچک روشی گیاهی و بسیار موثر برای رفع این ناراحتی است.

روغن کنجد :

کنجد که یکی از مغز های مقوی است و از مغز آن روغن تهیه می کنند که سرشار از ویتامین ای می باشد، برای تقویت نیروی جنسی و کم کردن زخم های سوختگی و تقویت قلب و از بین بردن عفونت کبد مفید است.

زنان بارداری که پس از زایمان پوست آن ها دچار چروک می شود از روغن کنجد استفاده کنند تا چروک شکم خود را از بین ببرند و مالیدن روغن کنجد بر کف پا باعث رفع کردن بی خوابی و داشتن خوابی راحت مفید است. افرادی که دچار سردرد هستند می توانند روغن کنجد را بر روی سر خود بمالند تا سردرد آن ها کمتر شود و کم کم رفع شود.

 

همچنین بخوانید:  فواید روغن هسته انگور

 

روغن نارگیل :

روغن نارگیل سرشار از ویتامین ای است و از خواص آن می توان به تقویت کنندگی نیروی جنسی و تقویت کنندگی مو ها و افزایش زیبایی و لطافت و زیبایی اشاره کرد همچنین می توان روغن نارگیل را در محل درد هایی همچون کمر، پا، زانو مالید که درمان کننده پادرد و کمر درد و کاهنده درد آن هاست و برای آرتروز و بواسیر مفید است و شوره سر را از بین می برد.

روغن هلیله کابلی :

روغن هلیله کابلی برای تقویت مو و ابرو و مژه مفید است.

روغن گردو :

گردو یکی از مغز های مقوی است که از آن روغن تهیه می کنند و تقویت کننده نیروی جنسی و حافظه می باشد. با مالیدن روغن گردو بر روی مناطقی که دچار تشنج شده اند کم کم تشنج آن رفع می شود و برای تصلب شرایین و تقویت قلب مفید است. افرادی که رماتیسم دارند روغن گردو را بر روی محل درد بمالند و به مدت 6 ساعت زیر پتو یا لحاف بمانند و خود را گرم نگه دارند تا عرق کنند کم کم درد آن ها رفع می شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

روغن زنجبیل را با خواص  تسکین دردهای شکمی، درمان مسمومیت غذایی، درمان حالت تهوع، درمان اختلالات تنفسی، کاهش التهاب، درمان مشکلات قاعدگی، محافظت از سلامت قلب، افزایش سلامت پوست سر، کاهش شوره سر، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0