topNotif

خواص دارویی سنبل الطیب

4625 بازدید
26 آبان 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

خواص دارویی سنبل الطیب یا علف گربه

به فارسی سنبل الطیب و آلک و سنبل الطی و سنبل العصافیر و علف گربه و در کتب طب سنتی سنبل هندی و سنبل الطیب نام برده شده است و گربه عاشق سنبل الطیب است.

ترکیبات شیمیایی سنبل الطیب :

سنبل الطیب دارای دو آلکالوئید چاتی نین و والریانین و یک گلیکوزید رزین بوده و علاوه بر آن دارای اسید های والریک، فورمیک و سیتریک می باشد و ضمنا مقداری تانن و قند و سایر مواد و هم چنین آلفا متیل پیریل کنون که ظاهرا مخدر است در آن وجود دارد.

خواص دارویی سنبل الطیب

خواص دارویی سنبل الطیب

خواص سنبل الطیب :

در چین و ژاپن از سنبل الطیب به عنوان ضد اسپاسم و آرام بخش و مسکن و ضد هیجان و در برخی موارد نیز به عنوان تب بر استفاده می شود، در برخی مناطق دیگر خاور دور نیز به عنوان محرک و بادشکن و ضد عفونی کننده و ضد هیجان و ضد صرع و درمان دا الرقص (بیماری پارکینسون) و برای رفع ناراحتی های عصبی به کار می رود و طبق نظر یکی از اطبای سنتی در مورد تکرر ادرار اثر مفید دارد.

از خواص سنبل الطیب می توان به مقوی، کاهش تپش قلب و تقویت قلب و درمان بی خوابی و تشنج اطفال و دافع سودا و درمان کابوس و دندان قروچه و از بین بردن نفخ و افزایش اشتها اشاره کرد، افرادی که مژه آن ها می ریزد می توانند با آب گشنیز و سنبل الطیب مژه های خود را بمالند تا رویش مژه های آن ها افزایش یابد.

مصرف سنبل الطیب به همراه آب سرد استفراغ را از بین می برد و در صورت مصرف سنبل الطیب یا عرق آن با آب گشنیز قوه ی بینایی و چشم ها تقویت پیدا می کنند اگر چشم خود را با آب گشنیز و جوشانده خنک شده سنبل الطیب بشویید قرمزی چشم را رفع می کند. غرغره با آب جوشانده سنبل الطیب باعث رفع جوش دهان می شود، همینطور سنبل الطیب خاصیت درخشان کنندگی پوست و راحت کردن زایمان و زیاد کننده و افزایش شیر مادران را دارا می باشد.

دیگر خواص سنبل الطیب :

سنبل الطیب طبق نظر حکمای طب سنتی ایران از نظر طبیعت گرم و خشک است و از نظر خواص معتقدند که باز کننده ی انسداد و گرفتگی های دماغی و معده و کبد و مقوی دماغ و دهانه معده و کبد سرد و گرم کننده ی آن ها و درخشان کننده ی رنگ صورت و چهره و در باز کردن عادت ماهیانه مفید است.

سنبل الطیب سنگ مثانه را خرد می کند و برای خوشبویی دهان و سرفه های رطوبی و تنگی نفس و درد سینه خفقان و قی و استفراغ بلغمی و تحلیل نفخ ها و گاز ها و استسقا و یرقان و درد حال و ورم های داخلی و بواسیر مفید است.

اگر عرق سنبل الطیب یا خود گیاه با افسنطین یا عرقش خورده شود اشتها آور و مقوی معده است و اگر با آب سرد خورده شود برای رفع آشفتگی و خفقان و نفع معده نافع است و اگر با آب گشنیز به چشم مالیده شود برای رفع قرمزی چشم و تقویت بینایی و رویانیدن مژه ها و خشک کردن رطوبت ها مفید است و نشستن در دم کرده ی سنبل الطیب برای باز کردن عادت ماهیانه نافع است.

نکته :

سنبل الطیب برای کلیه مضر است و از این نظر باید با کتیرا خورده شود و مقدار خوراک سنبل الطیب 1 الی 10 گرم است که به صورت قرص و یا مخلوط با مغز نان می خورند.

 

همچنین بخوانید:  معرفی گیاه سنبل الطیب

 

تهیه معجون سنبل الطیب :

با گرد سنبل الطیب 1 گرم و گرد دارچین 32/0 گرم و به مقدار کافی عسل معجون سازند و 4 قسمت کرده به دفعات میل کنند این معجون را تا 5 برابر اندازه های فوق می توان خورد، وجود دارچین برای آن است که طعم سنبل الطیب را کاملا بپوشاند و می توان به جای دارچین نعنا یا رازیانه مخلوط نمود.

گرد مخلوط سنبل الطیب :

4 گرم گرد ریشه ی سنبل الطیب و 4 گرم گرد رازیانه را با 4 گرم قند ساییده مخلوط نمایید و چهار قسمت کنید و در عرض روز در چهار بار بخورید.

دم کرده سنبل الطیب :

10 گرم ریشه ی سنبل الطیب را در یک لیتر آب جوش دم کرده و صاف نمایید، این دم کرده ضد تشنج است و مریض به جای آب مشرب می تواند مرتبا از آن بخورد البته طعم و بوی چندان مطبوعی ندارد.

شربت سنبل الطیب :

عصاره سنبل الطیب 4 واحد و عرق سنبل الطیب 100 واحد و قند سفید 180 واحد و عصاره را در عرق حل کنید و در فر اجاق گاز در ظرف درب دار قند را در محلول ریخته و حل نمایید و این شربت محرک و ضد تشنج است و مقدار خوراک آن از 2 تا 20 گرم است که به تدریج با قاشق کوچک بخورید و از دارو های مخصوص هیستری و هیجانات عصبی است.

خواص دارویی سنبل الطیب

خواص دارویی سنبل الطیب

عرق سنبل الطیب :

سنبل الطیب یه مقدار مورد نظر و مقدار کافی آب نیاز است، سنبل الطیب را خرد کرده به مدت 12 ساعت در آب بخیسانید و بعد تقطیر کنید تا از هر واحد سنبل الطیب که مصرف شده 4 واحد مقطر به دست آید و برای گرفتن اسانس مایع تقطیر شده را در قابلمه ای جمع نمایید می توانید این عرق را به عنوان ماده موثر در پوسیون های ضد تشنج مصرف کنید.

اسانس سنبل الطیب :

اسانس سنبل الطیب را برای رفع بی حسی و اغمای ناشی از تب های شدید و هم چنین در هیستری و آسم مصرف می نمایند و بسیار موثر است و مقدار خوراک آن 1 تا 2 قطره است که روی حبه ی قند چکانیده و می خورند و یا از 0/3 الی 0/2 گرم در یک پوسیون روغنی مخلوط کرده و هر نیم ساعت یک قاشق کوچک می خورند.

خواص عرق سنبل الطیب:

عرق سنبل الطیب با طبیعت گرم خود دارای خواص ضد تشنج و ضد اسپاسم و آرام بخش و مسکن و ضد هیجان و محرک و باد شکن و ضد هیجان و استرس و ضد صرع و درمان بیماری های عصبی و ضد تب و اشتها آور و مقوی قلب و معده است و همراه با عرق گل گاو زبان در درمان بیماری های قلب به کار می رود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

ریشه سنبل الطیب را با خواص کاهش تپش قلب و تقویت قلب و درمان بی خوابی و تشنج اطفال و دافع سودا و درمان کابوس و دندان قروچه و از بین بردن نفخ و افزایش اشتها، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0