13 خواص دارویی و درمانی سیب که لازم است بدانید

2231 بازدید
18 آبان 96
سمانه
,

آخرین به روز رسانی 31 شهریور 1398

13 خواص دارویی و درمانی سیب که لازم است بدانید

سیب، یکی از مشهورترین و سالم ترین میوه های روی زمین محسوب می شود و خواص بی شمارش آن را به یک خوراکی استثنایی تبدیل کرده است. سیب یک ضد سرطان قوی است که بدن را از شر سلول های سرطانی ایمن نگه می دارد و هم چنین کالری کمی دارد. بنابراین یک گزینه عالی به عنوان میان وعده به شمار می رود. در نتیجه بی مناسبت نیست که می گویند روزی یک عدد سیب بخورید، تا از دکتر دور بمانید. 

درخت سیب در بیشتر مناطق دنیا پرورش داده می شود، سیب میوه ایست که می توان گفت در هر جای دنیا وجود دارد و همه مردم دنیا آن را می شناسند، در ایران این درخت به طور وحشی در جنگل های شمال وجود دارد که در لاهیجان و رودسر آن را آسیب، هسی و هسیب و در مازندارن به آن سه می گویند. سیب انواع مختلف دارد انواع وحشی آن کوچک و پرورش یافته آن درشت می باشد. سیب دو نوع ترش و شیرین دارد. در این مطلب سعی داریم که شما را با خواص دارویی و درمانی سیب آشنا کنیم

ترکیبات شیمیایی سیب

سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی از جمله پروتئین، چربی، مواد نشاسته ای، کلسیم، فسفر، آهن، ویتامین آ، ویتامین ب یک، ویتامین ب 2، ویتامین ب 3 و ویتامین ث هست و بی مناسبت نیست که یک ضرب المثل انگلیسی می گوید که خوردن روزانه یک سیب در روز شما را از رفتن به بیمارستان بی نیاز می کند. ناگفته نماند که ویتامین های موجود در سیب بیشتر در پوست و زیر پوست آن قرار دارد، بنابراین آن هایی که می توانند پوست سیب را هضم کنند، بهتر است آن را با پوست میل کنند و اگر می خواهید پوست آن را بکنید بهتر است پوست سیب را بسیار نازک پوست بکنید.

 

خواص دارویی و درمانی سیب

خواص دارویی و درمانی سیب

 

خواص دارویی سیب

سیب یک میوه قلیایی، مدر، مقوی، قابض، آرام کننده، ضد نزله و تمیز کننده بدن است. همچنین، به علت دارا بودن پکتین زیاد آب اضافی بدن را خارج می سازد. سیب را می توان برای بر طرف کردن و درمان اسهال حتی برای کودکان به کار برد، برای این منظور سیب را باید رنده شده استفاده کرد.

همینطور برای آن هایی که تنبلی روده دارند، می توان آن را روی آتش ملایم پخت. البته حتما از ظرف لعابی یا تفلون استفاده کنید، زیرا به این طریق پکتین و ویتامین های آن حفظ می شود. سیب پخته مقوی معده و کبد و دفع کننده سودا و سموم بدن است. علاوه بر این، سیب حرارت را از بدن خارج می سازد و در واقع به عنوان تب بر خفیف از آن استفاده می شود.

سیب دارای مقدار زیادی کلسیم است و این کلسیم به بدن کمک می کند که غذاهای دیگر را نیز جذب کند، خوردن سیب راهی برای درمان یبوست است و برای خستگی مفرط مفید است. نوشیدن آب سیب داروی موثری برای درمان سرماخوردگی، گرفتگی صدا و سرفه است. آب سیب را حتی می توان برای تنقیه استفاده کرد این تنقیه برای بیماری های روده بسیار موثر است. همچنین، سیب مقوی کبد و اشتها آور است و برای تنگی نفس بسیار مفید است، حتی بوئیدن سیب نیز این خاصیت را دارد.

 

همچنین بخوانید:   نکاتی مفید درباره سیب و خواص آن

 

خواص برگ و پوست سیب

  • دم کرده برگ درخت سیب ادرار آور و درمان کننده التهاب کلیه و مثانه است. برای تهیه دمنوش برگ سیب، برگ ها را به مدت 3 روز در آب خیس کنید، سپس آن را جوشانده و روزانه یک فنجان میل نمایید. همچنین، می توانید برگ های خشک شده آن را در آب جوش خیس کرده و بعد از یک ساعت، اجازه دهید به مدت 10 تا 15 دقیقه دم بکشد.
  • از برگ های سیب برای جلوگیری از ریزش مو نیز استفاده می شود. بدین منظور برگ های سیب را به مدت یک هفته در روغن زیتون یا روغن سیر قرار داده و سپس، از آن روغن به پوست سر و موی خود بمالید.
  • همچنین می توانید پوست سیب را مانند چایی دم کنید و بیاشامید، این چایی بهترین دوست کلیه است.

خواص شربت سیب و طرز تهیه آن

شیره یا شربت سیب بهترین دارو برای درمان گرفتگی صدا، ضد سرفه، سرماخوردگی، نزله برونش ها، بیماری های سینه و مشکلات عصبی می باشد. برای تهیه شربت سیب، یک کیلو سیب را شسته و با پوست قطعه قطعه کنید و در یک لیتر آب بپزید. سپس، آن را با پارچه نازکی صاف و چند تکه قند به آن اضافه کنید. دوباره روی آتش ملایم قرار دهید تا قوام بیاید بعد آن را از روی آتش بردارید. شما می توانید روزانه، سه تا چهار فنجان از این شربت بنوشید.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

سیب جنگلی را با خواص درمان حالت استفراغ و دل بهم خوردگی، درمان اسهال و اسهال خونی، تقویت معده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

2
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0