topNotif

خواص دارویی گیاه آکاسیا

4681 بازدید
12 دی 96
سمانه
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با خواص دارویی گیاه آکاسیا آشنا شویم

درختچه آکاسیای معطر:

آکاسیا با نام های مشک، باور، فتانا، شوک الشام، مشک نباتی هم خوانده می شود. درختچه ای است خاردار که برگ های آن مرکب زوج و همیشه سبزند و خزان نمی کنند. گل های آن زرد طلایی و بسیار زیبا و خیلی معطر است. میوه آن نیام به رنگ قهوه ای، مانند باقلا که طول آن  سه تا هفت سانتی متر است. این درختچه بومی مناطق قاره هند و گویان است، در ایران در خوزستان و بلوچستان دیده می شود.

 

خواص دارویی گیاه آکاسیا

خواص دارویی گیاه آکاسیا

خواص درمانی آکاسیا :

در برگ آن هم خواص درمانی وجود دارد. اگر تازه آن را له کنید و به صورت ضماد برای التیام زخم باز و جراحت استفاده کنید، نافع است. اگر جوشانده آن هم استفاده شود برای التیام زخم ها و جراحت ها موثر است. اگر آب دم کرده گل آن نوشیده شود، مسکن دردهای عصبی است و نیز قی آور می باشد. میوه آکاسیا برای معالجه بیرون آمدگی مقعد و قطع ترشحات مفرط سفید سوزاکی مهبل استفاده می شود. ماده چسبنده ای که از غلاف های جوان میوه گرفته می شود برای التیام زخم های گوشه چشم کاربرد دارد. در ریشه هم خواص درمان التیام ورم ها وجود دارد. که باید آن را له کرده و روی ورم ها بگذارید.

آکاسیای عربی :

برگ آن قابض است و اسهال را بند می آورد، جوشانده آن و بخور آن برای رفع درد اعصاب و رفع ناراحتی اعصاب مفید است، ضماد تازه آن برای التیام جراحت های بزرگ و عمیق مفید است. اگر خارهای آکاسیای عربی را دم کرده و بنوشید، قابض است و اسهال را بند می آورد. عصاره غلاف میوه ای آکاسیای عربی که به نام آقاقیا هم شناخته می شود هم درمان گر است.

غلاف میوه را قبل از رسیدن چیده و کوبیده و با فشار عصاره آن را می گیرند و صاف می کنند و روی آتش ملایم جوش می دهند تا کمی سفت شود، سپس آن را در قالب هایی ریخته و خشک می کنند. رنگ تازه آن سرخ و یاقوتی است و پس از خشک شدن سبز مایل به سرخ و سیاه می شود و خشک شده آن به صورت قطعاتی به وزن صد و بیست و پنج گرم، و دویست و پنجاه گرم در بازار عرضه می شود.

 

همچنین بخوانید:  درمان خانگی ترک لب

 

خواص دارویی آکاسیای عربی : 

طبیعتی سرد و خشک دارد. از خاصیت های درمانی آن می توان گفت با خوردن پنج گرم از آن خونریزی بند می آید و خون روی از سینه قطع می شود. اگر به چشم مالیده شود، سرخی چشم را برطرف می کند و موجب تقویت دید چشم می شود. آن را در آب حل کنید و با آن سر را بشویید، رنگ مو را سیاه می کند و از ریختن مو جلوگیری می کند.

پاشیدن گرد آن برای قطع خون ریزی از هر عضو بدن مفید می باشد. اگر در رحم وارد شود، برای تمیز کردن و خشک کردن رطوبت های رحم مفید است و رحم را محکم می کند و خون ریزی را قطع می نماید. آن را با سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و روی مواضع سوختگی بمالید مفید است و مانع از تاول زدن می شود.

ریشه آکاسیای هندی :

طبیعت آن سرد و خشک است، اگر آن را خرد کنید و بجوشانید، سپس آن را بر موضع بمالید، اندام های نیمه فلج را بهبود می بخشد. همچنین اگر با گرد کوبیده آن دندان را مسواک کنید، برای استحکام لثه ها و جلای دندان ها بسیار نافع است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

   

گیاه اکیناسه را با خواص پیشگیری از آنفلوانزا، مقابله با التهاب مثانه، درمان برونشیت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0