topNotif

خواص دارویی گیاه کورک یا کبر را بشناسیم

5163 بازدید
21 آبان 97
سمانه

خواص دارویی گیاه کورک یا کبر را بشناسیم

گیاه کورک به فارسی در کتب طب سنتی کبر، کورز، کورزه، کورو به عربی کبار و به سریانی قبار نام برده می شود. غنچه های این درختچه ها را که ترشی می اندازند و خورده می شود نیز کورز، کورک، کبر می نامند. میوه آن به فارسی به نام خیار کبر و خیار شنگ معروف می باشد.

کورک درختچه است با شاخه های پوشیده از کرک، برگ های بزرگ متقابل با کناره صاف، بیضی، دراز، نوک تیز، به رنگ سبز روشن، در بن برگ دو زائده کوچک خار، گل های آن سفید و دارای چهار قسمت است. گل ها درشت و در حدود 60 سانتیمتر بلندی هر گل است. این گیاه بومی مناطق گرمسیر آسیا می باشد. در هندوستان می روید و در ایران نیز در دامنه های کم ارتفاع البرز، هرزویل و در شیراز و بلوچستان در اراضی مرطوب و لم یزرع می روید.

نام محلی آن در فارس کورک می باشد.  گونه هایی را که در ایران می رویند واریته هایی از گیاه هستند. تکثیر این درختچه از طریق قلمه است. طول متوسط قلمه در حدود 25 سانتیمتر که در حدود 2-3 سانتیمتر آن را قسمت چوبی تشکیل می دهد و  پس از تولید ریشه آن را به محل اصلی منتقل می نمایند.

یک درختچه کورک ممکن است تا سی سال عمر کند و اگر منظور استفاده از جوانه و غنچه های آن برای ترشی باشد همه ساله پس از برداشت آنها می توان از برگ و سرشاخه های آن به عنوان علوفه گوسفند و بز استفاده کرد ولی در مواردی که استفاده گیاه از نظر طبی باشد از میوه و ریشه و پوست آن استفاده می شود.

واریته ای که خیار شنگ است در شمال ایران در دامنه های البرز، جاده فیروزکوه، مازندران، در اطراف تهران در کرج و اراضی نا کاشت، در آذربایجان در مرند، خوی در غرب در تفرش، نهاوند، اراک، گلپایگان، کرمانشاه در کوه پرو و در جنوب در اطراف آبادان و مناطق مرزی ایران و عراق و در گوتوند و شوش می روید.

خواص دارویی گیاه کورک یا کبر را بشناسیم

خواص دارویی گیاه کورک یا کبر را بشناسیم

خواص کورک را بدانیم

کورک طبق نظر حکمای طب سنتی از نظر طبیعت گرم و خشک است و ارقامی از آن که در مناطق گرمسیر می روید خیلی خشک می باشد. بین تمام اعضای آن که گرم و خشک می باشند فقط میوه آن گرم و تر است و ریشه و پوست ریشه آن از سایر قسمت ها بیشتر گرم و خشک و از نظر خواص قوی تر است. از نظر خواص معتقدند که باز کننده گرفتگی های کبد و طحال است و لطیف کننده و محلل گازها و بادها بوده و اخلاط لزجه و سودا را قطع می کند.

جویدن پوست درختچه آن رطوبت های دماغ را جذب می نماید و درد دندان را تسکین می دهد و اگر پوست یا تخم آن را در سرکه بجوشانند و آن سرکه را مضمضه کنند درد دندان را تسکین می دهد و گرفتگی های دماغی را باز می کند و پاک کننده دماغ است و اگر با داروهای خوشبو مانند سنبل الطیب و اسطوخودوس خورده شود بلغم سینه را تحلیل برده و خارج می سازد و مسکن دردهای سینه است.

اگر در نمک پرورده شود برای سینه تنگی نافع است و اگر دم کرده آن غرغره شود بلغم را از جهاز تنفسی دفع می کند. خوردن دم کرده آن مقوی احشا و آلات داخل شکم و باز کننده گرفتگی های کبد و طحال و مسهل خوبی برای اخلاط و مدر موثری برای تلخی سودا می باشد، در عین حال ضد کرم روده ها است.

 

همچنین بخوانید: با خواص بی نظیر کاسنی آشنا شویم

 

ترشح ادرار و حیض را زیاد می کند برای باز شدن خون قاعدگی در موارد قطع آن در زنان جوان موثر است. نیروی جنسی را افزایش می دهد و اگر نمک سود آن قبل از طعام خورده شود ملین است و بهترین دارو برای طحال می باشد خصوصا  اگر با عسل و سرکه پرورده شده باشد. اغلب پس از خوردن آن مانند مسهل و مدر عمل کرده و مواد غلیظ و سوداوی از طحال خارج می شود و پس از آن آرامش ایجاد می شود اگر با فلفل و سداب خورده شود اقسام کرم معده و روده را کشته و خارج می سازد.

ضماد آن با آرد جو و سرکه ورم طحال را تحلیل می برد و ترشح ادرار و حیض را افزایش می دهد. ضماد پوست تازه و ریشه و همچنین ضماد برگ خشک کوبیده آن برای جراحت های بدخیم و خشک کردن آنها خوب است. دردهای مفاصل و سیاتیک و نقرس و درد لگن خاصره را تسکین می دهد و برای تحلیل ورم غده مفید است.

غنچه آن قبل از شکفتن گرم و خشک است و در جمیع خواص مانند ریشه آن و کمی ضعیف تر است و ترشی سرکه آن لذیذ و اشتها آور و مفید برای طحال و باز کننده گرفتگی های کبد و طحال است. در طب سنتی هندوستان از پوست ریشه کبر به عنوان تونیک، مدر، نرم کننده، سینه، ضد کرم، قاعده آور و مسکن درد استفاده می شود و در موارد روماتیسم، فلج و طحال بزرگ شده و غده های توبرکولی تجویز می شود. از برگ های له شده آن ضمادی درست می کنند و برای تسکین درد نقرس به کار می برند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

میوه کبر را با خواص تسکین و درمان دردهای مفصلی و سیاتیک و نقرس، تقویت و استحکام استخوان ها و دندان، درمان دیابت، درمان برخی از اختلالات پوستی، کاهش اشتها و کاهش وزن، تقویت رشد موها، بدون هیچ اسانس و افزودنی شیمیایی، از فروشگاه عطارک تهیه نمایید.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0