خواص درمانی دارچین

2422 بازدید
12 مهر 96
عطارک

خواص درمانی دارچین

دارچین یکی از ادویه جات خوش عطر، خوش طعم که در اغلب غذاها استفاده می شود، در ادامه مقاله ای من باب خواص، ارزش غذایی و فوائد و مضررات این ادویه می خوانیم.

نکاتی مفید از دارچین که همه باید بدانیم !

درختی همیشه سبز با دو گونه چینی و سیلاتی است، درختچه ای است از تیره برگ بو، کوچک و همیشه سبز به ارتفاع 5 تا 7 متر که از تمام قسمت های آن بویی استشمام می شود، پوست درختچه آن کاربرد فراوانی به عنوان ادویه دارد. طبیعت این گیاه گرم و خشک است، علاوه بر استفاده  آن در صنعت غذاسازی جهت خوش بو و خوش طعم شدن بعضی اغذیه نیز به کار می رود. این ماده غذایی پر خاصیت سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن از جمله منگنز، آهن و کلسیم و همچنین فیبر بوده و رژیم غذایی پر دارچین می‌تواند اثرات منفی خوراکیهای پر چربی را کاهش دهد. دارچین همچنین خواص آرایشی نیز دارد و به عنوان رنگ موی طبیعی استفاده می‌شود و به موها رنگ قهوه‌ای روشن می‌دهد.

Darchin attarak photo

خواص درمانی دارچین

 

قسمت های مورد استفاده دارچین :

پوست، شاخه و تنه (بیشتر به صورت پودر شده و به عنوان ادویه و چاشنی).

مواد اصلی و موثر دارچین :

روغن های فرار (خصوصا سینامیک اسید، سینامالدئید و..)، دی ترپن ها (سینزیلانوا، سینزلاتین)، پروآنتوسیانیدین ها، موسیلاژ، گلیکوزید، تانن ها، کومارین ها.

اجزا و ارزش غذایی دارچین :

دارچین سرشار از منگنز، فیبر غذایی، کلسیم و آهن است (ولی چون مصرف آن بسیار کم می باشد تاثیر تغذیه ای چندانی ندارد و بیشتر اثرات طبی آن حائز اهمیت است).

اثرات و درمان طبی دارچین :

شل کننده عضلات (صاف)، آرامبخش، خواص آنتی بیوتیکی، ضد چربی، ضد سرطان، اشتها آور، ضدنفخ، ضد درد.

فوائد و موارد مصرف دارچین :

درمان نفخ، درمان سو هاضمه،درمان اسهال و کاهش اشتها، رفع خستگی، آرامبخش و خواب آور، کمک به درمان افزایش فشار خون، بیماری های روماتیسمی، مرض قند (خصوصا نوع غیر وابسته به انسولین)، افزایش چربی خون و عفونت های قارچی زنانه، پیشگیری از سرطان، کمک به درمان یرقان (افزایش ترشحات صفراوی)، روده تحریک پذیر (هم اسهال و هم یبوست)، پیشگیری از سرماخوردگی.

 

همچنین بخوانید:  خواص شیر دارچین از دیدگاه طب سنتی

 

فراموش نکنیم :

  • بدون نظر پزشک معالج از زیاده روی در مصرف دارچین خودداری کنید، مصرف روزانه آن در حد چاشنی و ادویه بلامانع و حتی مفید است.
  • مصرف مقادیر درمانی دارچین (نظیر روغن یا اسانس دارچین) در دوران حاملگی ممنوع است.
  • تماس طولانی مدت پوست و مخاط ها (مثلا جویدن آدامس دارچین دار) در برخی افراد ممکن است موجب ضایع و حتی زخم شود.
  • دارچین داروئی جاذب الرطوبه بوده و رطوبات اضافی و اخلاط رطوبی بدن را جذب و دفع می نماید، ضمنا بعضی از باکتری ها و ویروس ها که در رطوبات زیاد به سر می برند نسبت به آن حساسیت داشته و سلول های بدن را برای از بین بردن آن ویروس ها و باکتری ها یاری می دهند مانند باسیل سیاه سرفه و یا بعضی از میکروب های دیگر، مدر بول بوده و ترشح و دفع ادرار را زیاد می کند اما در ناراحتی کلیوی که با حرارت کلیه توام است خوردن این دارو صلاح نیست
  • برطرف کننده پا دردهای رطوبی، سیاه سرفه، سردرد های رطوبی مفاصل می باشد.
  • دارچین یکی از اجزا معاجین حاره به کار برده می شود افرادی که در اماکن مرطوب زندگی می کنند و یا افرادی که از شهر های کم رطوبت به نواحی مرطوب می روند همچنین کسانی که در ندامتگاه ها زندانی می شوند و کسانی که در اطاق های پشت به آفتاب زندگی می کنند بهتر است که از خوردن دارچین دریغ  ننمایند.
  • دارچین را میتوان به صورت پودر نکرده بلکه خرد خرد کرده و مدت چند ساعت در یک قوری یا کتری چینی یا فلزی لعاب را طبخ کنند تا آب آن به رنگ آب آلبالوی خوب رسیده شود، سپس آن را با مقداری نبات یا عسل و (چند قطره گلاب) به عوض چای میل نمایند گاهی نیم ساعت قبل از برداشتن از روی آتش مقداری پودر زنجبیل (عرق زنجبیل) به آن اضافه می کنند و این پودر معمولا یک چهارم مقدار دارچین است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

دارچین سیگاری را با خواص ضد میکروب، درمان ناراحتی های معده و افزایش سلامت دستگاه گوارش، افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن، ضد التهاب و تسکین دهنده درد، ضد افسردگی، افزایش گردش خون، ضد تب، تقویت قوای جنسی، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0