خواص درمانی و فوق العاده خشخاش و روغن آن

60689 بازدید
03 مهر 96
عطارک
,

با خواص درمانی و فوق العاده خشخاش و روغن آن 

تخم خشخاش تخم گیاهی به همین نام بوده و یکی از مشهورترین گیاهان دارویی و خوراکی به حساب می آید. خشخاش یک گیاه علفی یک ساله است که ارتفاع ساقه آن یک تا یک و نیم متر (ساقه آن بند بند و میوه آن گرز نامیده می شود.) است و از تیر تا مرداد گل می دهد. میوه خشخاش کپسول مانند است که در اثر ایجاد بریدگی روی آن ماده شیره مانندی خارج می شود که تریاک نام دارد. تریاک خام و کپسول های خشک آن حاوی آلکالوئیدهای سمی است و حدود 12 درصد مورفین دارد. علاوه بر شیرابه (تریاک) که مصرف پزشکی دارد از سایر اندام های آن نظیر تخم، گل و پوست آن نیز به عنوان آرام بخش، ضد درد، ضد اسهال، خواب آور استفاده دارویی می شود. حال در ادامه این مقاله با خواص درمانی و مفید خشخاش آشنا شوید.

مشخصات ظاهری گیاه خشخاش

خشخاش (Papaver somniferum)، گیاهی است از خانواده خشخاش یا شقایقیان (Papaveraceae) و علفی که ارتفاع آن به یک تا دو متر می رسد. این گیاه دارای ساقه ای قائم، منشعب، بی کرک (در بعضی نمونه ها خشن) و برگ هایی متناوب به رنگ سبز غبار آلود است. برگ های قسمت فوقانی ساقه آن، پهنکی با بریدگی های نامنظم و نسبتا عمیق دارد. به علاوه پهنک برگ ها، دارای وضعی است که قسمتی از ساقه را فرا می گیرد. گل های درشت و زیبای آن، در واریته های مختلف، به رنگ های متفاوت، ولی بیشتر به رنگ سفید ارغوانی دیده می شود. میوه این گیاه کپسول، ناشکوفا و محتوای دانه های بسیار (تخم خشخاش) است.

 

خواص درمانی و فوق العاده خشخاش و روغن آن

خواص درمانی و فوق العاده خشخاش و روغن آن

 

محل رویش و پراکنش گیاه خشخاش

خشخاش بومی آسیای صغیر است و کشت آن در کشورهای افغانستان، ترکیه، هندوستان و چین مرسوم است.

قسمت های مورد استفاده خشخاش

از تخم، گلبرگ ها، پوست و میوه (از میوه خشخاش تریاک به دست می آید) استفاده دارویی و پزشکی می شود.

ترکیبات شیمیایی و موثر گیاه خشخاش

گیاه خشخاش حاوی ایزوکینولین آلکالوئیدها (۲۰ تا ۳۰ درصد آلکالوئید تام، با بیشترین ترکیبات مرفین، کدئین، نوسکاپین و پاپاورین) و اسیدهای گیاهی مانند اسید مکونیک، لسیتین، لینولئیک و اولئیک اسید است. همچنین، دارای ضد دردهای مخدر (اسید نیکوتینک، تبائین و…) می باشد.

 

ارزش غذایی و خواص درمانی خشخاش

خشخاش دارای مواد مغذی بسیاری از جمله چربی، فیبر، سدیم، پتاسیم، کلسیم و منگنز می باشد. طبیعت این گیاه سرد و خشک است. از تخم خشخاش به عنوان تسکین دهنده دردهای عصبی، تسکین سرفه، رفع خشونت سینه، درمان سر درد، رفع بی خوابی و اختلالات خواب، درمان اسهال، تسکین درد کمر و سیاتیک، درمان کم خونی، تقویت حافظه، رفع آبریزش بینی، چاق کننده و رفع سوزش مثانه استفاده می شود.

شیره به دست آمده از میوه خشخاش (تریاک) اگرچه سمی است و در مصرف آن باید احتیاط شود، اما دارای خواص درمانی ضد درد، ضد سرفه، خواب آور، قابض و مخدر است و حرکات شدید دودی روده را کنترل می کند. امروزه از ترکیبات خاص شده تریاک مانند مرفین در پزشکی استفاده می شود.

 

همچنین بخوانید:  نکاتی در مورد خشخاش بدانیم

 

فواید روغن خشخاش

روغن خشخاش که از فشرده سازی دانه های خشخاش تهیه می شوند، عمدتاً مصرف خوراکی دارند و به علت طبیعت سرد و خشک آن دارای مزه‌ای تلخ می باشد. این روغن در داروسازی به طور گسترده ای به صورت استعمال بر اندام‌های خارجی بدن کاربرد فراوان دارد. همچنین، از روغن خشخاش برای کاهش سر درد، درمان گوش درد، آرام کننده سینه و درمان آبریزش بینی به صورت موضعی استفاده می شود.

خواص درمانی خشخاش در طب سنتی

  • افرادی که مبتلا به اسهال های صفراوی و گرم مزاج هستند، چنانچه مقدار 8 تا 10 گرم تخم خشخاش را بکوبند و صبح ناشتا با آب خنک میل نمایند اسهال آنان قطع خواهد شد. این عمل را می توان در چند روز ادامه داد تا اسهال رفع شود.
  • افرادی که مبتلا به بی خوابی یا کم خوابی هستند می توانند تخم خشخاش و تخم کاهو را به طور یکسان کوبیده و با آب خنک میل نمایند. همچنین، می توانند مقداری از کوبیده تخم خشخاش را با آب خنک مخلوط و بر پیشانی خود به صورت موضعی استفاده نمایند تا بی خوابی آنان برطرف شود.
  • افراد مبتلا به کم خونی می توانند مقدار پنج گرم تخم خشخاش را با بیست گرم مغز بادام شیرین کوبیده و صبح با صبحانه خود میل نمایند و چند روز این عمل را ادامه دهند تا کم خونی آنان بر طرف شود.
  • افرادی که درد سینه دارند و یا سرفه های خشک می کنند می توانند مقداری تخم خشخاش بو داده را کوبیده و با آب مخلوط کنند. سپس، شیره آن را بیرون آورده و با کمی گلاب میل نمایند تا خشکی و درد سینه آنان درمان شود.

فراموش نکنید

  • مقدار مواد مخدر موجود در تخم خشخاش در گونه های مختلف بسیار متغیر است و در کل بسیار ناچیز بوده و اعتیاد آور نیست.
  • ورزشکاران بایستی تا یکی دو روز قبل از انجام تست دوپینگ از مصرف زیاد نان خشخاشی و یا دانه خشخاش خودداری کنند.
  • برخلاف نظر برخی از افراد که معتقدند کشیدن تریاک در سنین بالاتر از چهل سالگی مفید است، اعتیاد به کشیدن تریاک به خصوص برای افراد مسن ضررهای قابل توجهی دارد از جمله کم شدن هوش و حافظه، کم شدن اشتها، تنگ شدن کرونر قلب، از کار افتادن زودتر از موقع دستگاه تناسلی و نقصان ترشحات غدد باز و بسته بدن می باشد.
  • در صورت مداومت استعمال بر ناحیه پشت گردن باعث کند شدن فعالیت عصبی و کاهش حافظه می‌شود.

 

از شما متشکریم که تا انتهای مقاله خواص درمانی و فوق العاده خشخاش و روغن آن با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تخم خشخاش را با خواص تسکین سرفه، رفع اسهال، درمان بی‌خوابی، تسکین درد کمر و سیاتیک، درمان سردرد، رفع آبریزش بینی، چاق کننده، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

17
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

  1. پرویز
    24 تیر 1402

    با عرض سلام و خسته نباشید من قبلا چند سالی مصرف کننده تریاک بودم ولی چند ماهی است که مصرف نمیکنم به لطف خدا، اگر از دانه های خشخاش و يا روغن آن بخوام جهت درمان سیاتیک و غیره استفاده کنم می‌تواند برایم مشکل ساز شود؟

    • عطارک
      24 تیر 1402

      درود بر شما
      استفاده از دانه خشخاش و همچنین روغن خشخاش اعتیادآور نمی‌باشد.

      شاد و سلامت باشید.

    • ناشناس
      21 آذر 1402

      نه چون تخم وروغن خشاش عتیادآورنیست

  2. مرادی
    7 مهر 1401

    سلام خسته نباشین من بیماری پوستی یاهمون قارچ دارم آیاخوبه که ازشیره خش خاش استفاده کنم میشه برام توضیح کامل بدین یابگین چی خوبه که بگیرم براش

    • عطارک
      9 مهر 1401

      سلام

      فروشگاه عطارک فقط در زمینه عرضه محصولات گیاهی فعالیت می کند
      برای مشاوره بهتر است به یک متخصص طب سنتی مراجعه کنید.

      شاد و پیروز باشید????

  3. رامین
    26 فروردین 1401

    سلام
    ممنون برای مقاله خوب
    خوردن دانه خشخاش اعتیاداور هست ؟

    من تو خونه نون درست میکنم و روش خشخاش میزنم
    راهنمایی کنید لطفا

    • عطارک
      27 فروردین 1401

      درود بر شما
      از توجه شما سپاسگزاریم????

      مصرف دانه های خشخاش در حد مجاز، به هیچ عنوان اعتیادآور نیست و میتوانید در زمان دلخواه از آن استفاده کنید.

      شاد و پیروز باشید

    • سلام منصور هستم‌
      19 مهر 1401

      ببخشید بنده یکم خشخاش خش خورده‌ ازبازار خریدم به شکل تخم مرغ شکل با دونه‌های ریز سفید و بنفش میشه آسیاب کنم با هفت مغز مصرف کنم

      • عطارک
        20 مهر 1401

        درود بر شما

        فقط عرضه کننده گیاهان دارویی هستیم و تجویزی در مورد روش مصرف آنها نداریم؛
        بهتر است با متخصصین طب سنتی مشورت کنید

        شاد و سلامت باشید????

    • ناشناس
      8 تیر 1402

      سلام من یه پسردوسال ونیم دارم نخاع باسنش تشکیل نگرفته تخمه خشخاش بهش بدم براش خوب هست

  4. آرسام
    5 خرداد 1400

    سلام خواستم بدونم برگ گیاه خشخاش قابل خوردن هست ؟

    • ارزو
      21 خرداد 1400

      بله

    • یاسین
      12 آذر 1401

      سلام ببخشید شیره و تخم خشخاش اعتیاد آور است یانه؟
      اگر به اندازه شیره خشخاش رو استفاده کرد مشکلی ندارد؟

      • عطارک
        12 آذر 1401

        درود بر شما

        فقط دانه خشخاش موجود می باشد؛
        تاکنون گزارشی در این باره دریافت نشده است؛

        شاد و پیروز باشید

      • منصو
        21 آذر 1402

        شیره اعتیاد آوراست باید مدارا کرد

    • ناشناس
      21 آذر 1402

      نه

  5. احمدی
    24 آذر 1399

    سلام
    مطالب شما در مورد گیاه خشخشاش بسیار کامل بوده .
    لطفا جهت خرید راهنمایی کنید

0