topNotif

خواص درمانی گیاه پای خر

5040 بازدید
25 آذر 96
سمانه
,
بروزرسانی شده در تاریخ 4 دی 1400

با خواص درمانی گیاه پای خر بیشتر آشنا شویم

پای خر (فرفره، توسی لاگو) از تیره مرکبان، گیاهی است خودرو، ریزوم دار که از ریزوم آن ریشه خارج می شود. از ویژگی های این گیاه این است که در بهار قبل از تولید برگ ها غنچه و گل هایش ظاهر می گردد به این صورت که در اوایل بهار از سطح ریزوم تعداد ساقه متمایل به زرد که پوشیده از فلس هایی است خارج شده در انتهای هر ساقه یک کلاپرک قرار می گیرد که گلچه های کناری آن به رنگ زرد و باریک می باشد و عطر تندی دارد و اطراف هر گلچه زبانه ای تاژکدار است گلچه های وسط کلاپرک لوله ای و در حقیقت کاسه هر گل آن هم تاژک دار می باشد.

میوه اش فندقه و تاژک دار. پس از گل دادن برگ های سبز گیاه بوجود می آید که تقریبا پنجه با دمبرگ بلند که پشت پهنک آنها کرکدار است. محل رویش آن نواحی متروک، خرابه ها و نواحی مسکونی که مرطوب باشند و در باغ ها و باتلاق ها می باشد.

خواص درمانی گیاه پای خر

خواص درمانی گیاه پای خر

خواص دارویی پای خر :

طبع این گیاه، گرم و خشک است و در گل ها و برگ های این گیاه مواد متفاوتی وجود دارد که مهمترین آنها عبارت است از : مواد رنگی در گل ها و تانن، لعاب، اسانس روغنی و املاح مختلف سدیم، پتاسیم، پیش ماده ویتامین آ و ویتامین ث در گل ها و برگ ها.

به دلیل داشتن لعاب زیاد در امراض تنفسی به عنوان ماده خلط آور مصرف می گردد مثلا مصرف آن در گرفتگی بینی، ورم مجاری تنفسی فوقانی، سرفه، برونشیت و درمان آسم توصیه می شود. وجود ویتامین ها و املاح موجب گردیده که از این گیاه به عنوان تقویت کننده و مدر استفاده شود و املاح پتاسیم آن که موجب خاصیت ازدیاد ادرار را به آن می دهد.

دم کرده آن برای سرطان ریه و خروج اخلاط خونی از سینه نافع می باشد و می توان به عنوان مایع شست و شوی چشم از آن استفاده کرد، همچنین برای درمان فلج ناگهانی ناشی از خونریزی مغزی این دم کرده مفید می باشد.

 

همچنین بخوانید:  خواص درمانی گیاه اسفند

 

در مورد امراض مفصلی هم مصرف دارد و جوشانده آن را در حمام ها استعمال می نمایند. در التیام زخم هایی که دیر بهبود می یابند و در ناراحتی ها و تحریکات و درمان خارش های پوستی به صورت ضماد و کمپرس مصرف می کنند.

برگ های تازه گیاه که خوب شسته و ضد عفونی شده باشد، در تهیه کمپرس برای دردهای مفصلی و وررم های مفصلی و آبسه و غدد متورم و ورم های وریدی و بیماری واریس بکار می رود و بخور آن برای رفع سکسکه و سرفه های خشک توصیه می شود.

احتیاط : افرادی که ناراحتی کبدی دارند، در مصرف این گیاه احتیاط کنند و نباید بیش از دو هفته مصرف کرد.

دیگر خواص گیاه پای خر :

در طب سنتی و قدیم بسیار مورد توجه بوده و بنام حشیته السعال معروف بوده است به قول پزشکان یونان قدیم (دیسکورید پدانیوس)، با اصرار و اطمینان عقیده داشت که بهترین داروی معالج سرفه های تشنج آور است و اگر آن را دود کرده به بینی بکشید اثر بسیار نیکویی خواهد داشت.

ابو علی سینا هم در کتاب قانون پزشکی نظر دیسکورید را تایید کرده است. برگ های این گیاه خاصیت مسهلی قوی دارد و مقوی بدن هم هست طعم آن تلخ است برای امراض جلدی و ورم مثانه، هم جوشانده برگ هایش مصرف می شود. در درمان آسم هم، دود کردن برگ های خشک آن (به شکل سیگار) به عقیده دیسکورید، اثر معجزه آسایی دارد و یا اینکه در شروع حمله آسم درهای اطاق را ببندند و برگ های خشک شده این گیاه را دود کنند و آن را استنشاق نمایند.

در کتاب پزشکی نامه ناظم الاطبا، وجه تسمیه آن را شباهت برگ هایش به گودی پای خر دانسته و نام های دیگر آن را چنین نوشته است (فنجیوت، فنجرلون، پادان، رجل الحمار).

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

گیاه پاخری را با خواص خلط آور و مفید برای بیماری های ریه، تقویت کننده قلب، افزاینده فشار خون و محرک سیستم ایمنی بدن، برطرف کننده یبوست و رفع کننده سرماخوردگی و برونشیت مزمن و آسم، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0