خواص درمانی پیازچه و فواید مصرف آن برای سلامتی

4411 بازدید
08 آبان 96
سمانه
,

خواص درمانی پیازچه و فواید مصرف آن برای سلامتی

پیازچه که با نام  های بسیلا، دو قص، سوغان، پیاز اسپانیایی، بصل اسپانیا، حلاحل و قوماروس شناخته می شود، یکی از گیاهان پر دوامی است که در سراسر دنیا به طور وحشی می روید و یا کاشته می شود. طبع پیازچه گرم و خشک است که از یک ریشه برجسته کوچک تشکیل شده است. برگ های پیازچه به طول 20 تا 30 سانتی متر می روید. برگ های پیازچه تو خالی، استوانه ای شکل که در بالا بسته و در پایین گشاد شده و ساقه آن در انتها گیاه را در بر گرفته است. از طرف دیگر ساقه سخت دیگری گل کروی شکل قرمز متمایل به آبی و یا ارغوانی رنگ پیازچه را در راس خود می آراید. میوه آن دانه های سه گوش سیاه رنگ دارد. حال در ادامه این مقاله با خواص درمانی پیازچه آشنا شوید.

خواص درمانی پیازچه

کمک به کاهش وزن

پیازچه حاوی تیامین (ویتامین ب یک) است که به جلوگیری از تجمع چربی در بدن و پیشگیری از افزایش وزن کمک می کند. این سبزی همانند سایر سبزیجات، کم کالری است. از طرف دیگر، مطالعات نشان می دهد که پیازچه ها حاوی کوئرستین (Quercetin) و اسید فرولیک (Ferulic acid) هستند که باعث کاهش ذخیره چربی و همچنین افزایش تولید انرژی در بدن می شوند.

جلوگیری از فشار خون بالا

پیازچه ها به بازسازی مجدد اکسید نیتریک (Nitric oxide) کمک می کنند. این ترکیب شیمیایی به گردش یکنواخت خون در بدن کمک کرده و از فشار خون بالا جلوگیری می کند. از طرف دیگر این گیاه حاوی برخی ترکیبات سالم مانند آنژیوتانسین نوع 2 (Angiotensin II)  است که باعث تنگ شدن رگ های خونی و شریان ها می شود و فشار خون را کنترل می کند.

 

خواص درمانی پیازچه

خواص درمانی پیازچه

 

کمک به دیابتی ها

آنتی اکسیدان های موجود در پیازچه ها توانایی کاهش استرس اکسیداتیو را دارند که سبب کاهش نشانه های مرتبط با دیابت، کم کردن سرعت هضم کربوهیدرات، جذب گلوکز و مانع از افزایش سریع سطح قند خون بعد از غذا می شود. ترکیبات موجود در پیازچه با مهار برخی از آنزیم ها به هضم و شکستن کربوهیدرات به قندهای ساده کمک می کند. بنابراین، بیماران دیابتی می توانند برای کنترل سطح قند خون خود کمی قبل از شروع وعده غذایی، پیازچه میل کنند.

پیشگیری از عفونت و کرم های روده ای

مطالعات نشان داده است که پیازچه ها به دلیل داشتن فلاونوئیدها، آلکالوئیدها، ساپونین و استروئیدها به از بین بردن کرم های روده ای و معده کمک می کند. به علاوه، این ترکیبات از روده و معده در برابر انواع عفونت ها محافظت می کنند، بنابراین خوردن پیازچه به ضدعفونی کردن و پاکسازی منظم روده ها نیز کمک می کند.

بهبود عملکرد مغز

پیازچه خاصیت ضد التهابی دارد و ترکیبات التهابی را مهار کرده و تولید سلول های سالم در مغز را گسترش می دهد. همچنین، این گیاه حاوی ترکیبات گوگرد و فلاونوئیدها است که باعث کاهش خطر عفونت و محافظت از مغز می شود. پیازچه ها از مغز در برابر بیماری های عصبی، التهاب مغز، افسردگی، فراموشی و  سردرگمی ذهنی محافظت می کنند.

کاهش کلسترول خون

پیازچه ها حاوی مقادیر بالایی فلاوانول ها هستند که به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می کنند. کائمفرول (Kaempfero) یا کِمپفِر، یک فلاونوئید است که باعث کاهش چربی ذخیره شده در بدن می شود. از طرف دیگر فیبر رژیم غذایی موجود در پیازچه ها باعث افزایش ترشح اسیدهای صفراوی در مدفوع از جذب کلسترولجلوگیری می کند.

 

همچنین بخوانید:  خواص پیاز خام و پخته برای سلامتی بدن

 

خواص درمانی پیازچه در طب سنتی

  • پیازچه اشتها آور و اعمال هضم غذا را در معده آسان می کند. پیازچه حاوی آهن و ارسنیک (به مقدار بی زیان) است که برای درمان کم خونی بسیار مفید است.
  • دارای ویتامین ث و گوگرد و سلنیوم، دافع سدیم است و داری آنتی بیوتیک گیاهی و طبیعی بوده است. خوردن پیازچه یا استفاده از آن به صورت ضماد تنوری شده در کف پا برای قلب مناسب است، همچنین پیازچه رقیق کننده خون نیز می باشد.
  • مالیدن پیازچه یا پیاز جهت رفع اگزما، درمان خارش های پوستی و سوختگی بسیار مفید می باشد، ضد عفونی کننده جراحات و باعث جوش خوردن زخم ها (در صورت مصرف به صورت بخار) بوده است. از پیازچه می توان برای شستن دهان و دندان استفاده کرد که باعث از بین بردن میکروب ها می شود.
  • اگر آب مروارید دارید آب پیازچه را با آب لیمو ترش تازه، هفت روز ضماد کنید یا هر روز ده نوبت مخلوط کنید و آب آن ها را داخل چشم خود بریزید. اگر آب پیازچه یا پیاز را با آب شاهی مخلوط کنید و هر صبح به صورت ناشتا مصرف کنید باعث زیبایی پوست شما می شود علاوه بر آن باعث کشته شدن انگل معده نیز می شود.
  • مالیدن آب پیازچه به مدت یک ربع بر روی پوست باعث رفع چین و چروک می شود، همچنین برای سکته مغزی، چربی خون، رفع خون دماغ، بی خوابی، مار گزیدگی و ورم پروستات نیز مفید است.
  • مصرف پیازچه و شلغم به صورت جوشانده باعث درمان سرماخوردگی بچه ها خواهد شد و مصرف آن برای آنفولانزا مفید است.

مضرات پیازچه

  • اما در صورت زیاده روی در مصرف آن می توان از مضراتی همچون سو هاضمه، قولنج روده، اسهال، ضعف دید، تیرگی رخسار، میگرن، بواسیر، کم خونی، ورم کلیه، آلزایمر، ایجاد تب و عطش نام برد.
  • گرم مزاجان در مصرف آن احتیاط کنند.
  • کودکان زیر دو سال پیاز یا پیازچه را به صورت خام مصرف نکنند.
  • برای حافظه نیز زیاده روی کردن در مصرف پیازچه مضر است.

نکته: سعی کنید اغلب از پیازچه تازه استفاده کنید حتی اگر در خانه خود باغچه یا باغ دارید می توان پیازچه کاشته و آن را تازه مصرف کنید. همچنین هنگام پختن سوپ و غذاهای دیگر می توانید پیازچه را خرد کرده و درون غذای خود بریزید، اینگونه غذا دارای عطر و طعم بهتری می شود، اما بهترین طریقه مصرف پیازچه به عنوان سبزی خوراکی و یا همراه سالاد است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

تره کوهی را با خواص افزایش قدرت یادگیری، درمان فراموشکاری، پیشگیری از بیماری های قلبی و بروز سکته، تقویت بینایی و مبارزه با آب مروارید، کمک به درمان بواسیر و بهبود عملکرد غده تیروئید، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0