خواص درمانی گیاه قسط هندی و مطالعات صورت گرفته در مورد آن

3362 بازدید
03 مهر 00
مروارید

خواص درمانی گیاه قسط هندی و مطالعات صورت گرفته در مورد آن

قسط هندی (Saussurea) یکی از انواع گیاهان خاردار است که گل های آن در ارتفاعات بلند در کوه های آلپ رشد می کند و شامل بیش از 300 گونه می باشد. در کل گیاهان متفاوتی می باشند که به ساقه‌ ی زیرزمینی یا ریشه آن ها قسط می گویند. این گیاه از نوع بوته است، که یک چوب ضخیم سیاه یا قهوه ای تیره با طعم تلخ است. لازم به ذکر است که قسط هندی دارای اثر ضد التهابی، ضد میکروبی و ضد درد قوی می باشد. این مقاله درمورد خواص درمانی گیاه قسط هندی و مطالعات صورت گرفته در مورد آن می باشد، پس با ما همراه باشید؛

 

خواص درمانی گیاه قسط هندی و مطالعات صورت گرفته در مورد آن

خواص درمانی گیاه قسط هندی و مطالعات صورت گرفته در مورد آن

 

مطالعات صورت گرفته در مورد فواید دارویی گیاه قسط هندی

مصرف قسط هندی دارای مزایایی است، اما مطالعات کافی برای تایید اثربخشی آن در این زمینه وجود ندارد و هنوز به مطالعات و شواهد بیشتری نیاز دارد اما مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است به شرح زیر می باشد:

کاهش سطح قند خون

یکی از مطالعات اولیه ای که بر روی موش های دیابتی انجام شد و در مجله Phytotherapy Research در سال 2008 منتشر شد، نشان می دهد که مصرف عصاره اتانولی عصاره قسط هندی می تواند به کاهش سطح قند خون و بهبود آن کمک کند و با کاهش روند تولید گلوکز، به بهبود دیابت و کاهش عوارض آن کمک می کند.

درمان آسم آلرژیک

یکی از مطالعات اولیه که روی موش های مبتلا به آسم آلرژیک انجام شده و در مجله Ethnopharmacology در سال 2018 منتشر شد، نشان می دهد که محتوای عصاره قسط هندی به کاهش حساسیت کمک می کند زیرا روند ترشح میکروب های آسیب رسان به سلول یا اصطلاحا فرآیند دگرانولاسیون را مهار می کند.

ضد باکتری

یکی از مطالعات آزمایشگاهی منتشر شده در مجله Drug Delivery and Therapeutics در سال 2017، نشان می دهد که عصاره ریشه های قسط هندی فعالیت انواع مختلف باکتری ها (مانند استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کولی) و رشد آن ها را کاهش می دهد.

ضد سرطان

یکی از مطالعات آزمایشگاهی منتشر شده در مجله پزشکی در سال 2017 نشان می دهد که عصاره اتانولی قسط هندی می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان از جمله سرطان پروستات نقش داشته باشد، رشد سلول های سرطانی را مهار کرده و نیز روند آپوپتوز (مرگ برنامه ریزی شده) را تحریک می کند.

 

همچنین بخوانید: خواص درمانی گیاه قسط شیرین و گیاه قسط تلخ

 

فواید قسط هنـدی برای روده بزرگ

ریشه های قسط هندی به کاهش خطر ابتلا به کولیت اولسروز کمک می کند و یکی از مطالعات اولیه ای که روی موش ها انجام شد و در مجله پزشکی تجربی و درمانی در سال 2018 منتشر شد نشان می دهد که ریشه قسط هندی می تواند به کاهش التهاب و کولیت اولسروز و بهبود عملکرد روده بزرگ کمک کند.

فواید قسط هندی برای کبد

ریشه قسط هندی می تواند به حفظ سلامت کبد کمک کند همچنین این گیاه می تواند وضعیت افراد مبتلا به هپاتیت ب مزمن را نیز بهبود بخشد.

مزایای قسط هندی برای معده

بر اساس یک مطالعه آزمایشگاهی که در مجله Cancer Letters در سال 2005 منتشر شد، قسط هندی می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان معده کمک کند، زیرا موجب تحریک مرگ برنامه ریزی شده سلول های این سرطان و همچنین کاهش سرعت رشد آن ها می شود، همچنین در مطالعه دیگری که روی موش ها انجام شد و در مجله بین المللی داروسازی و علوم زندگی در سال 2011 منتشر شد، اثبات شده است که ریشه قسط هندی می تواند به تسکین زخم معده کمک کند، زیرا اسید معده را کاهش می دهد، قدرت غشای مخاطی را بهبود می بخشد و از اثنی عشر نیز محافظت می کند.

مزایای قسـط هندی برای زنان

یکی از مطالعات اولیه ای که روی موش ها انجام شد و در مجله بین المللی تحقیقات داروسازی در سال 2018 منتشر شد نشان می دهد که عصاره متانولی ریشه قسط هندی می تواند به بهبود باروری زنان کمک کند.

مزایای قسـط هندی برای مردان

مطالعات نشان می دهد این گیاه به افزایش باروری مردان کمک می کند.

مزایای قسـط هندی برای کودکان

یک مطالعه که در مجله Ethnopharmacology در سال 2007 منتشر شده نشان می دهد که این گیاه تعداد تخم کرم ها را در مدفوع کودکان آلوده به انواع خاصی از کرم ها،کاهش می دهد. و این به دلیل خواص ضد التهابی آن برای بعضی از انواع کرم ها می باشد.

 

همچنین بخوانید: خواص و مزایای نگهداری سنگ نمک در خانه

 

 مزایای قسط هنـدی برای لاغری

مصرف قسط هندی موجب کاهش وزن، جلوگیری از چربی زایی و کاهش ذخیره چربی (با کاهش تمایز سلولی قبل از تبدیل شدن آن ها به سلول های چربی) می شود و می تواند برای لاغری موثر باشد.

مزایای قسط هنـدی برای غده تیروئید

برخی از مطالعات نشان داده اند که قسط هندی نقش بالقوه ای در بهبود سلامت غده تیروئید داشته است. یک مطالعه اولیه که در سالانه Research & Review in Biology در سال 2019 منتشر شد و روی موش ها انجام شده است، نشان می دهد که مصرف عصاره هندی در موارد مبتلا به کم کاری تیروئید با افزایش سطح هورمون تحریک کننده تیروئید، (که به اختصار TSH شناخته می شود) همراه است، در حالی که سطح این هورمون را در موش های مبتلا به پرکاری تیروئید کاهش می داد اما این مزیت هنوز به مطالعات بیشتری نیاز دارد.

سایر فواید قسـط هندی

  • کاهش مشکلات گوارشی
  • درمان سرفه 
  • درمان اسهال خونی
  • کاهش خطر ابتلا به وبا
  • کاهش درد مفاصل
  • تسکین بواسیر

 

خواص درمانی گیاه قسط هندی و مطالعات صورت گرفته در مورد آن

خواص درمانی گیاه قسط هندی و مطالعات صورت گرفته در مورد آن

 

عوارض مصرف قسـط هندی

هیچ اطلاعاتی در مورد میزان ایمنی قسط هندی به طور خاص در دسترس نیست، اما به طور کلی، مصرف روغن این گیاه در مقادیر موجود در غذا اغلب برای اکثر مردم بی خطر بوده و همچنین ریشه های قسط هندی در مقادیر دارویی می تواند مصرف شود، اگرچه باید توجه داشت که قسط هندی می تواند به موادی مانند اسید آریستولوکیک آلوده باشد، که باعث آسیب کلیه و سرطان می شود. بنابراین استفاده از محصولاتی که حاوی این اسید هستند ناامن تلقی می شود و باید قبل از استفاده از این گیاه مطمئن شوید که محصول فاقد این ماده است.

در مورد زنان باردار یا شیرده

زنان باردار یا شیرده باید از خوردن قسط هندی اجتناب کنند و این به دلیل فقدان مطالعات کافی در مورد میزان ایمنی مصرف آن در این دو دوره است.

ایجاد واکنش آلرژیک

مصرف قسـط هندی می تواند باعث ایجاد واکنش آلرژیک در افرادی شود که نسبت به گیاهان خانواده Asteraceae حساسیت دارند، مانند: گل داودی، بابونه، گیاه باقلاقی و غیره، بنابراین قبل از استفاده از قسط هندی بهتر است با پزشک مشورت شود.

طریقه مصرف قسط هندی

می توان آن را به صورت مایع یا به عنوان پودر به آب اضافه کرد و از ریشه آن برای تهیه چای استفاده کرد.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

قسط شیرین را با خواص درمان سوهاضمه، تقویت معده، کلیه و کبد، تقویت کننده اعصاب، تقویت قوای جنسی، تسکین درد کمر، درمان کننده تب مالت، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

 

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0