topNotif

خواص روغن گل گاوزبان

2436 بازدید
06 بهمن 97
سمانه
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 2 دی 1400

روغن گل گاوزبان

کلیات:

روغن گل گاوزبان :این گیاه به علت خواص طبی برای 400 سال است که استفاده می شود هر چند مطالعات نشان داده اند که شواهد اندکی برای اثبات خواص دارویی آن وجود دارد ولی دانه های این گیاه برای برخی موارد مفید است. این روغن منبع غنی اسیدگامالینولئیک است که اسید چرب ضروری برای امگا 6 می باشد که در بدن به پروستاگلاندین ضد التهابی ای1 تبدیل می شود.

خواص روغن گل گاوزبان

خواص روغن گل گاوزبان

خواص روغن گل گاوزبان

روغن گل گاوزبان در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید موثر است. نتایج مطالعه ای که در دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد نشان داده شده است که دوز بالای این روغن (1.4 گرم در روز) موجب کاهش التهاب و درد مفاصل شده است. سایر مطالعات نشان داده است که این روغن با التهاب مبارزه کرده و آسیب مفصلی را کاهش می دهد و باید توجه شود افرادی که در این مطالعات شرکت داشتند دوزهای بالایی را مصرف نموده اند.

شواهدی نیز موجود است که نشان می دهد این روغن به افراد دچار ام اس نیز کمک می کند. برخی محققان بر این باورند که میزان بالای یک اسید چرب ضروری در این روغن وجود دارد که با التهاب ناشی از این بیماری مبارزه می کند و حتما می تواند موجب بهبودی آسیب های عصبی گردد.

علاوه بر خاصیت ضد التهابی، اسید گامالینولئیک موجب افزایش انتقال ایمپالس های عصبی می شود. این داده ها همراه با هم نشان می دهند که روغن مذکور در مورد بیماری آلزایمر و مشکلات حافظه نیز موثر خواهد بود.مطالعات حیوانی نشان می دهد که روغن حاصل از این ماده موجب مبارزه با استرس شده و فشارخون را پایین می آورد.

روغن گل گاوزبان به عنوان درمانی برای آکنه، اگزما، اندومتریوز، نازایی زنانه، نقرس، ناتوانی جنسی، لوپوس،PMS، آلودگی با شپش، عفونت های تنفسی و روزاسیا می باشد.

 

همچنین بخوانید:  خواص گل گاو زبان

 

دوز درمانی روزانه

3000-1000 میلی گرم در روز از این روغن حاوی 300-240 میلی گرم اسید گامالینولئیک خواهد بود. استفاده آن با غذا جذب اسید گامالینولئیک را بهتر می کند.

حداکثر مجاز

در مطالعات بسیاری از دوزهای بسیار بالا استفاده شده است اما تمامی افراد تحت مطالعه تحت نظارت مستقیم پزشک بودند. دانه های گل گاوزبان حاوی کمی مواد با سمیت کبدی اند که آلکالوئیدهای پیرولیزیدین نامیده می شوند. برخی تحقیقات نشان داده است که میزان آمابیلین – نوعی PAs موجود در این روغن – می تواند سرطان زا بوده و  ایجاد  آسیب کلیوی کند ولی هنوز هم میزان حداکثر مجاز اعلام نشده است به علاوه هیچ  مطالعه ای  نیز برای اثبات امنیت استفاده طولانی مدت آن وجود ندارد. به این علت ها بایستی حتما طبق دستور روی محصول از آن استفاده شود.

عوارض جانبی / منع مصرف

  • این روغن موجب ورم، تهوع، سردرد و مشکل گوارشی می شود. استفاده آن با غذا عوارض آن را کمتر می کند.
  • افراد صرعی و آنهایی که از داروهای ضد لخته شدن خون مانند وارفارین استفاده می کنند بایستی قبل از مصرف با پزشک مشورت کنند. چون احتمال مشکلات جدی با آن وجود دارد زنان حامله، شیرده و کودکان نباید از آن استفاده کنند.
  • افراد مبتلا به مشکل کبدی نباید از آن استفاده کنند زیرا خطر آسیب کبدی در آنها بالا می رود. کشورهای زیادی عدم استفاده از آن را پیشنهاد می کنند زیرا که اثرات منفی آن اعلام نشده است.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

برگ گاوزبان را با خواص تصفیه کننده خون، نشاط آور، تقویت قلب و اعصاب، ضد التهاب و ضد درد، درمان سرماخوردگی، درمان تنگی نفس، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

هیچ
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0