topNotif

آشنایی با خواص شگفت انگیز برگ انگور (برگ مو)

4096 بازدید
26 فروردین 98
بهاره
,,
بروزرسانی شده در تاریخ 3 دی 1400

با خواص شگفت انگیز برگ انگور یا برگ مو و ارزش غذایی آن آشنا شوید

درخت انگور یا درخت مو از جمله گیاهان بوته ای مانند و رونده ای است که در مناطق معتدل جهان می روید. علاوه بر مصرف میوه انگور، برگ آن نیز در آشپزی استفاده می شود. معروفترین غذایی که از برگ های درخت انگور تهیه می شود، دلمه برگ مو است که در کشورهایی چون ایران و ترکیه تهیه می گردد. علاوه بر این، برگ های این گیاه حاوی بسیاری از مواد معدنی، ویتامین ها، فیبر و همچنین آنتی اکسیدان ها هستند. مطالعات نشان می دهد که برگ انگور باعث افزایش حافظه، کاهش احتباس آب در بدن و التهاب می شود. علاوه براین، به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های فراوان خاصیت ضد سرطانی دارد. در ادامه این مقاله با خواص شگفت انگیز برگ انگور یا برگ مو آشنا شوید.

 

آشنایی با خواص شگفت انگیز برگ انگور (برگ مو)

آشنایی با خواص شگفت انگیز برگ انگور (برگ مو)

 

ارزش غذایی برگ انگور

برگ های انگور دارای مواد مغذی فراوانی هستند که علاوه بر حفظ سلامت بدن، فواید درمانی فوق العاده ای نیز دارد. برگ های این گیاه بسیار کم کالری هستند، به طوری که پنج برگ حاوی 14 کالری است. همچنین، برگ مو حاوی مواد مغذی فراوانی از جمله ویتامین کا، ویتامین آ، ویتامین ای، ویتامین ب 6 و ویتامین ب 3، آهن، فیبر، اسید فولیک، کلسیم، منیزیم، مس و منگنز می باشد. علاوه براین، برگ های انگور حاوی مقادیر بسیار ناچیزی از چربی و سدیم هستند.

آشنایی با خواص شگفت انگیز برگ انگور

محافظت از کبد

مطالعات انجام شده بر روی افراد مبتلا به سیروز کبدی نشان می دهد که آب استخراج شده از برگ های انگور باعث کاهش التهاب شده و به تقویت کبد کمک می کند. همچنین، برگ های مو فعالیت کبدی را افزایش می دهد و کبد را در برابر عفونت ها محافظت می کند.

درمان نارسایی مزمن وریدی

یکی از مطالعات انجام شده در سال 2010 نشان داده است که عصاره برگ انگور به کاهش ادم (ورم بدن) در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن وریدی، کمک می کند. برگ انگور باعث کاهش تورم و کاهش استرس در سیستم عروقی می شود. نارسایی مزمن وریدی شرایطی است که در آن ورید ها از پمپاژ کافی برای برگرداندن خون به قلب ناتوان هستند، در نتیجه منجر به تورم پاها و ایجاد ورم در اندام های تحتانی بدن می شود.

ارتقا سلامت قلب

برگ های انگور حاوی مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می توان با پختن برگ های مو به همراه گوشت و برنج (دلمه برگ مو)، میزان آن ها را افزایش داد. برگ مو گردش خون را افزایش داده و عملکرد قلب را تنظیم می کند. علاوه بر این، سطح کلسترول بد خون را تا میزان قابل توجهی کاهش می دهد، در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی، آترواسکلروز (تصلب شرایین) و ترومبوس (به موقعیتی گفته می‌شود که یک لخته مانع جریان خون در عروق شود) کاهش می یابد.

 

همچنین بخوانید:  فرآورده های حاصل از میوه انگور

 

درمان انواع آرتریت

برگ های انگور حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و همچنین آنتی اکسیدان هایی هستند که به کاهش التهاب و درمان بیماری های مزمن مانند انواع آرتریت (التهاب مفاصل) و تاندونیت (التهاب تاندون که همراه با پارگی‌های میکروسکوپی است) کمک می کند. همچنین، برای بیماران مبتلا به روماتیسم و ​​نقرس مفید است زیرا به بدن کمک می کند تا از اسید اوریک که از خوردن چربی و پروتئین گوشت ایجاد می شود، خلاص شوند.

درمان یبوست

برگ انگور حاوی فیبر های رژیمی است که با افزایش هضم غذا سبب تسهیل دفع مدفوع از روده می شود، در نتیجه از یبوست جلوگیری می کند. همچنین فیبر می تواند عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشد و جذب غذا را نیز افزایش دهد. ویژگی ضد التهابی برگ مو به درمان گاستریت مزمن (التهاب معده) نیز کمک می کند.

حفظ سلامت استخوان ها

برگ انگور یک منبع غنی از کلسیم و منیزیم و همچنین سایر مواد معدنی است که سلامت استخوان ها را ارتقا می دهد. همچنین، خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش داده و به رشد استخوان های قوی در کودکان نیز کمک می کند. تنها 30 گرم از برگ های انگور، 10 درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم و 7 درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را تامین می کند. علاوه بر این، برگ برگ مو غنی از منگنز است که نقش مهمی در تشکیل بافت غضروفی دارد.

کمک به کنترل وزن

فیبر موجود در برگ های مو از بروز یبوست در حین کاهش وزن جلوگیری می کند. همچنین، حاوی چربی و کربوهیدرات های ناچیزی است که به راحتی هضم شده و به چربی تبدیل نمی شوند. علاوه بر این، برگ های انگور انرژی بدن را افزایش می دهند.

مفید برای دیابت

اگر چه برگ های مو دارای درصدی از قندهای ساده مانند فروکتوز و گلوکز هستند اما توانایی کاهش قند خون را دارند. بر اساس تحقیقات انجام شده، برگ های انگور عملکرد انسولین را بهبود می بخشد و به کاهش ابتلا به دیابت نوع 2 نیز کمک می کند.

 

آشنایی با خواص شگفت انگیز برگ انگور (برگ مو)

آشنایی با خواص شگفت انگیز برگ انگور (برگ مو)

 

خاصیت ضد باکتریایی

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره برگ انگور دارای خواص ضد باکتریایی و ضد میکروبی است و بدن را در برابر انواع میکروب ها و باکتری ها مانند اشرشیاکلی (Escherichia coli)، سالمونلا (Salmonella)، استافیلوکوک اورئوس (Staphylococcus aureus)، باسیلوس سرئوس (Bacillus cereus) و کامپیلوباکتر ژژونی (Campylobacter jejuni) است.

مفید برای پوست

مطالعات نشان داده اند که برگ انگور حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها است که پوست را از آفتاب سوختگی و پیری خورشید ناشی از خورشید محافظت می کند. علاوه بر این، با افزایش مصرف این ماده غذایی، بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد مقاومت کرده در نتیجه علائم پیری مانند چین و چروک در پوست نیز کاهش می یابد.

پیشگیری و کمک به درمان سرطان

برگ های انگور سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی مانند ویتامین ث است که بدن را در برابر آسیب رادیکال های آزاد بدن مانند سرطان ها، مصون نگاه می دارد. همچنین، بر اساس مطالعات انجام شده، برگ های انگور حاوی فیتوکمیکال هایی چون رزوراترول است که خاصیت ضد سرطانی دارد. این پلی فنل گیاهی علاوه بر پیشگیری از سرطان، توانایی سرکوب تکثیر سلول های سرطانی به ویژه سرطان سینه و سرطان روده می شود، در نتیجه مانع از پیشرفت سرطان می گردد.

بهبود عملکرد مغز

از دیگر فواید برگ مو، بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه می شود. ویتامین های موجود در این برگ به ویژه ویتامین ب 6 سیستم عصبی و مغز را محافظت کرده و از بروز بیماری های روان شناختی مانند جنون، فراموشی و آلزایمر پیشگیری می کند.

 

همچنین بخوانید:  خواص و مضرات سرکه انگور

 

مفید برای زنان باردار

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که برگ انگور بدن زن باردار را فعال می کند. همچنین، گردش خون و ضربان قلب را تنظیم می کند. همان طور که می دانید، زنان باردار به دلیل کمبود مقدار زیادی کلسیم، بیشتر در معرض درد دندانی هستند. مصرف برگ های انگور باعث از بین بردن درد لثه ها و دندان ها می شود. از سوی دیگر، به دلیل داشتن مقادیر بالایی ویتامین ها و مواد معدنی، ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن زن باردار را در برابر عفونت، باکتری ها و سموم محافظت می کند. همچنین، بیماری های دستگاه گوارش، شایع در زنان باردار مانند اسیدیته معده و یبوست را از بین می برد.

سایر خواص شگفت انگیز برگ انگور

  • برگ مو قابض است و طبع گرم و خشکی دارد.
  • درد آپاندیسیت (التهاب ناگهانی آپاندیس) را کاهش می دهد
  • التهاب لثه ها و دندان ها را کاهش می دهد.
  • به درمان احتباس ادراری (عدم قابلیت دفع ادرار) نیز کمک می کند.
  • سینوزیت و سرماخوردگی را تسکین می دهد.
  • سبب افزایش سیستم ایمنی بدن می شود.
  • اختلالات دوران یائسگی را بر طرف کرده و خونریزی شدید دوران قاعدگی را درمان می کند.
  • توانایی کاهش استرس اکسیداتیو (Oxidative stress) و عفونت ها را نیز دارد.
  • به درمان اسهال و استفراغ کمک می کند.

 

از شما متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید. سوالات خود را در قسمت “نظرات” با ما در میان بگذارید، همچنین اگر ایده یا نظری در رابطه با این مطلب دارید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

 

پودر غوره را با خواص مبارزه با تومورهای سرطانی، کاهش کلسترول بد، هضم راحت تر غذا، کاهش فشار خون و افزایش کلسترول خوب بدن، از بین برنده کرم معده و روده، افزایش آنتی اکسیدان، درمان درد سیاتیک و کمردرد، بدون هيچ اسانس و افزودنی شيميايی، از فروشگاه عطارک تهيه نماييد.

توجه

وب سایت عطارک در قبال نسخه های پیشنهادی و داروهای گیاهی ذکر شده، مسئولیتی نداشته و بهتر است قبل از استفاده، با پزشک و یا مشاور طب سنتی در تماس باشید.

پستهای مرتبط

1
نظر ارسال شده است. لطفا شما هم نظری ارسال کنید.

0